Borut Omerzel | 8. 10. 2019, 12:42

ADRIA je mrtva, živela Air sLOVEnia!

Profimedia

Z dovoljenjem Primoža Jovanovića iz Ajdovščine, dolgoletnega pilota pri Adrii Airways, objavljamo njegovo mnenje o stečaju Adrie Airways in o možnih rešitvah, ki ga je pred nekaj dnevi objavil na svojem Facebook profilu.

Po telefonu nam je dejal, da sam sicer že ima nekaj ponudb za novo službo, a mu je mar za nekdanje sodelavce in hkrati dovolj vseh malverzacij in demagogije. Zato je odločen iti do konca, da se pove resnica in da se najde rešitev. Objavljamo lektorirano in redaktirano ter pri avtorju potrjeno verzijo teksta.

Primož Jovanović je tudi soustanovitelj društva Aquila Air Adventures, leta 2017 pa je bil gost oddaje Nočni obisk na Radiu Slovenija. Takole pravi ...

"Ne morem si kaj, da se ob spremljanju medijskega dogajanja okrog stečaja Adrie Airways, ne spotaknem ob demagogiji, sprenevedanju in zavajanju ter spet ne oglasim. Ja, Adria je mrtva in kot taka ne bo nikoli več zaživela. Vendar se mi kot bivšemu zaposlenemu v tem podjetju in kot državljanu te države zastavljajo nekatera vprašanja. Pa tudi, zakaj si jih ne zastavijo novinarji, razni kolumnisti in kavč komentatorji.

Berem članke, kako trg deluje. BRU, FRA, MUC in ZRH povezave so že prevzeli Brussels Airlines, Swiss in Lufthansa. Vendar tako kot povsod tudi tukaj hudič tiči v detajlih. Prej je bil BRU [Bruselj] povezan z 12 tedenskimi linijami, in to dvakrat na dan (zgodaj zjutraj in zvečer), preostale linije s po 21 tedenskimi leti, in to trikrat na dan, zdaj pa ljubljansko letališče ni več enako povezano s svetom, kot je bilo prej.

Demagogijo, ki jo zganjajo, je treba soočiti z realnostjo in resnico. Kajti če potrebujem iz Ajdovščine do Ljubljane po avtocesti 45 minut, vi pa  mi zaprete avtocesto, mi ne morete reči, evo, uredili smo makadamsko pot in spet ste povezani z Ljubljano. Povezanost in povezljivost nista isto.

Vprašajte redne uporabnike letalskih storitev, ali jim je vseeno, kdaj in kolikokrat na dan ali na teden imajo možnost leteti na njihovo želeno destinacijo. Imeti ali ne imeti nacionalnega prevoznika ni samo ekonomsko vprašanje, ampak predvsem strateško. Na svetu je samo devet držav ki nimajo svojega prevoznika (med drugim Slovaška, ki je tako odvisna od Dunaja). Se kdo vpraša, zakaj? 

Adria Airways je prek Letališča Jožeta Pučnika Ljubljana z Balkana na leto transferirala okoli milijon potnikov in v tej novi enačbi, kakor deluje trg, jih pač ne bo več. Kaj kmalu bodo ti tuji prevozniki spoznali donosnost slovenskega trga. In kaj bo potem? Aha, država ima plan B! Subvencije. Direktiva 1008/2008 Evropske komisije jasno določa pravila in načine dodeljevanja teh subvencij. Slovenija ne izpolnjuje niti enega od treh kriterijev, po katerih bi lahko dobila njihovo odobritev.

Pa četudi bi slovenski vladi uspelo po ne vem kakšni logiki dobiti odobritev teh linij (v vsej EU je samo sedem takih subvencioniranih linij med dvema različnima državama, preostale so notranje linije), bi bili stroški za državo ogromni. Če bi država hotela obdržati enako povezljivost, kot jo je imela pred propadom Adrie Airways, bi to pomenilo okrog 25 do 30 milijonov evrov, ki bi jih morali plačati tujim letalskim prevoznikom samo za te štiri zgoraj omenjene linije.

Ja, trg bo kmalu odreagiral, ko bo uvidel tržni potencial ljubljanskega letališča. Če bi poleg teh štirih linij hoteli subvencionirati vsaj še dve ali tri na Balkan, bi se ta številka hitro približala 50 milijonom na leto. (Metodologijo izračuna sem prevzel iz že obstoječih subvencioniranih linij v EU.)

K temu prištejte še približno 15 milijonov evrov, ki jih je Adria Airways na leto vplačala v državno blagajno, osem milijonov na leto državnemu Petrolu in dobili boste številko, s  katero bi morali biti vsi seznanjeni. Samo na trenutni liniji BRU bo država morala plačevati skoraj dva milijona dodatnega denarja zaradi dodatnih stroškov bivanja v hotelih in dnevnic. 

V čem je torej smisel nacionalnega prevoznika? V tem, da zagotavlja najboljše možne povezave. V tem, da s svojim produktom generira denar podjetjem, turizmu, državi. Smisel nacionalnega prevoznika je torej širši in kompleksnejši, kot samo generiranje dobička samega letalskega prevoznika. In poleg tega propad nacionalnega letalskega prevoznika ni isto kot propad avtobusnega podjetja.

Prosim vas, nehajte z demagogijo, temveč začnite resno prispevati k dobrobiti te države brez nekih lastnih interesov. Vlada ima enkratno priložnost, da naredi nekaj pozitivnega in pogumnega. Marjana Šarca je na oblast prinesla retorika sprememb, poguma in drugačnega vladanja. Odločitev je vaša. Ali bomo razvita evropska drzava ali zadnja vas na Balkanu, kjer nas že zdaj vsi dohitevajo. Zato slava Adrii Airways, živela Air sLOVEnia!"

Preberite še: Zaposleni Adrie Airways dobili v roke prve odpovedi

Novo na Metroplay: Kako se dobro ločiti? | N1 podkast s Suzano Lovec