9. 4. 2009, 12:00 | Vir: Playboy

Kaj je novega pod jadri?

Xc 42, druga ‘cruising’ iksica, za tiste ki veliko potujejo po odprtih morjih. www.x-yachts.com

PR

Kdor se je v minulem letu smukal med razstavljenimi jadrnicami na sejmiščih stare celine, je lahko začutil, da je v pričakovanju učinkov gospodarske krize nekoliko zastal tudi razvoj.

To lahko opazimo pri nekaterih večjih izdelovalcih, manj pa pri tistih, ki nam predstavljajo tako imenovane 'one of a kind' modele. V minulih letih ti kar tekmujejo v tem, kateri bo ponudil najlažjo barko. Pri večini kot 'gradbeni' material prevladujejo ogljikova vlakna, enako velja tudi za vakuumsko tehnologijo, s katero 'odlijejo' že malodane vse sestavne dele, vključno s straniščno školjko.

A ker gre večinoma za prototipne ali maloserijske izdelke, naj nam bo dovoljeno, da to poglavje med razmišljanjem o novostih kar preskočimo.

Morda še največ novega tako ponujajo Nemci. Severnonemška Hanse Yachts si je z nakupom znane britanske blagovne znamke Moody pošteno razširila obzorje in nedvomno tudi krog kupcev, najbolj znana bavarska ladjedelnica, Bavaria Yacht­bau, pa je prešla v roke ameriškega kupca. Ker je bila Bavaria dalj časa poslovno povezana s slovenskim Seawayem in studiem J&J Design, ki je dolga leta zanjo razvijal celovito ponudbo tako jadrnic kot tudi motornih čolnov, nas je najbolj zanimalo, kakšne bodo poslovne poteze novega lastnika.

Nekaj namigov smo dobili med ogledom njihove ponudbe na sejmu plovil v Düsseldorfu, kjer so na velikem razstavnem prostoru prikazali dve novi jadrnici s podpisom novih projektantov, Farr Yacht Design in BMW group DesignworksUSA (ti nimajo nič skupnega s tovarno avtomobilov). Na prvi pogled sta novinki, bavaria 35 cruiser in 51 cruiser, oblikovno blizu hišnemu dizajnu, ki sta ga dolga leta krojila brata Jakopin, večjo razliko pa smo opazili v podpalubju, kjer oblikovanje pohištva sledi novejšim smernicam.

V bavario 35 so spravili tri dovolj udobne kabine in kar veliko kuhinjsko nišo, pa tudi zelo prostoren toaletni prostor. Čas pa bo pokazal, ali bodo novi sodelavci Bavarii lahko nudili tako popoln servis (projekte in orodja), kot so ga dobili pri gorenjskem studiu J&J Design.

Hanse Yachts, ki je z radikalno zasnovano jadrnico moody 45 DSe – udobja polnim hibridom med motornimi jadrnicami in z vidika zasnove krovnega dela tudi katamarani – presenetil svet, še bolj pa konservativne Britance, je predstavil še dva modela, moody 41 classic in najnovejšo 45 classic, katere premierna predstavitev je bila januarja v Düsseldorfu.

O videzu barke moody 45 DS z visokimi boki, s katerimi so prikrili del visoko nad krov privzdignjenega salona z razgledom, se še krešejo mnenja, a je v strokovnih krogih požela veliko priznanj. Tudi novinarji Val Navtike so ji podelili naslov plovila leta 2009. Bolj enotni so kritiki glede njenih naslednic, pri katerih je malodane vsakemu ljubitelju jadrnic zaigralo srce.

Obema je nekoliko retro dizajnerska nadvodja zarisal Moodyjev dolgoletni hišni projektant Bill Dixon, notranjosti, ki po zaslugi sijajno zloščenega pohištva v barvi mahagonija spominjata na jadrnice, izdelane pred stoletjem, pa je zasnoval Mark Tucker. Sodobno ukrojeno podvodje jima daje plovne zmogljivosti, primerne današnjemu času.

Pravo presenečenje je v minulem letu zasnoval najbolj znani izdelovalec skandinavskih jadrnic Hallberg-Rassy, ki je poleg priljubljene jadrnice HR 37 z osrednjim kokpitom predstavil še novo HR 372 s kokpitom v krmi in s povsem drugačnim razporedom v podpalubju od sestrske jadrnice, ki pa še vedno ostaja v proizvodnji.

Ko smo že med Skandinavkami, naj povemo, da smo videli tudi jadrnico Xc 42, ki so jo napovedali že ob lanski predstavitvi večje Xc 45, prve iksice, namenjene ljubiteljem resnega križarjenja. Ta je bila tudi izbranka evropskih ocenjevalcev za jadrnico leta v skupini 'luxury cruisers'.

Njena mlajša in dober meter manjša sestrica, ki ima zelo podobno notranjost, bo brez dvoma deležna velike pozornosti. Naj izdamo, da bo ena prvih Xc 42 kaj kmalu okusila tudi morje v Piranskem zalivu. Morda si jo bomo lahko ogledali tudi na portoroški Internautici.

Vroča žemljica med sredozemskimi proizvajalci je nova Francozinja dufour 405 grand'large. Udo­bna dvo- ali tri-kabinska jadrnica izjemnih elegantnih linij, v kateri se skriva velika mera udobja, je namenjena križarjenju. Bodočim lastnikom so namenili vrsto možnosti, da si bodo lahko notranjo opremo prilagodili po željah. Poleg števila kabin je mogoče preoblikovati tudi osrednji prostor, v vseh primerih pa so kabinam namenili dva toaletna prostora.

Svetovno premiero na sejmu v Düsseldorfu je doživela Jeanneaujeva sun odyssey 33i, ki so jo polovico prvega sejemskega dne skrivali pod tančico, pod katero smo lahko opazili zelo športno oblikovano kobilico z izrazitim balastnim bulbom ter zelo velik krmilni list, ki obeta dobro odzivnost na krmarjeve ukaze. Nova je tudi zasnova ležaja pogonske osi, podobna kot pri Beneteaujevih oceanisih, ki nadomesti klasično oporo (škrok). V podpalubju so Francozi predstavili nekaj svežih oblikovnih prijemov, med katerimi najdemo tudi veliko krmno kabino s prečno postavljeno posteljo.

Podoben je tudi novi Beneteaujev oceanis 34, s katerim smo pred kratkim v francoskih vodah tudi zajadrali in tako spoznali še eno jadrnico, primerno za nezahtevna družinska križarjenja. Poleg nje je Beneteau v minulem letu zasnoval in izdelal tudi zastavonošo iz linije Oceanis, šestnajstmetrski oceanis 54, ki lahko ponudi do pet kabin in izjemno udoben salon. Športno usmerjene jadralce pa so pri Beneteauju razveselili z dvanajstmetrsko jadrnico first 40, ki nas je med nedavnim preskusom v primerno razpihanem Marseillu prepričala z zelo dobrimi jadralnimi sposobnostmi.

Zelo zanimivo jadrnico smo na največjem nemškem navtičnem sejmu našli tudi na razstavnem prostoru Alliaura Marine, in sicer 16,8-metrsko feeling 55, ki je nova prvakinja tega francoskega izdelovalca izvirnih bark. Feeling 55 je zelo radikalno zasnovana. Navkljub svoji velikosti ji lahko ugrez zmanjšamo na pičlih 120 centimetrov.

Poganjata jo dva motorja, na krmi pa ima vpeta tudi dva krmilna lista. Krmna, lastniška kabina ima dodaten izhod na krmni del krova oziroma skoraj neposreden stik s kopalno platformo. Največji vtis je pustil izjemni kok­pit, pri čemer so dvoje krmilnih pozicij postavili pred ‘salonski del’, nad katerim se pne lok, na katerem je vpeta škota glavnega jadra. Lahko pa si omislite tudi čvrsto streho, kakor je bila opremljena tudi razstavljena jadrnica.

Ko smo pri jadrnicah, ki so pustile najboljši vtis na strokovne ocenjevalce, ne smemo mimo hrvaško-slovenske novinke, v Splitu izdelane salone 34, nominiranke za evropsko jadrnico leta in izbranke za plovilo leta 2009 v Sloveniji. Salona 34, ki je bila spočeta v studiu J&J Design, bo razveselila vse ljubitelje solidnih, varnih in zelo hitrih jadrnic, primernih tako za udobno križarjenje in družinska počitnikovanja kot za tekmovanja.

Že prototipna salona 34 je pokazala velik potencial na krstni regati v Splitu, kjer jo je do zmage pripeljal kar splitski župan Ivan Kuret. Dvokabinsko novinko splitske ladjedelnice AD boats bomo lahko občudovali tudi na majski Internautici v Portorožu.

Med dvotrupci je največja novost ta, da so se znašli tudi med slovensko ponudbo, natančneje ponudbo podjetja TTY. Ta zastopa priznano francosko ladjedelnico Fountaine Pajot, ki je od svoje ustanovitve (1983) pa do danes splovila že 1900 katamaranov, dolgih od 11 do 23 metrov. Priljubljenost dvotrupih plovil iz leta v leto narašča, zlasti zaradi prostornosti in stabilnosti, ne nazadnje pa tudi zaradi hitrosti.

Ob tem se večtrupci med jadranjem skoraj ne nagibajo in imajo najbrž prav zaradi tega veliko oboževalcev. Za preskus nekoliko drugačnega jadranja velja pred nakupom izkoristiti možnost počitniškega najema različnih dvotrupcev, ki jih čarteristi ponujajo na različnih koncih Jadrana.

Matija Gorjan

Foto: proizvajalci & zastopniki

Novo na Metroplay: Matej Zemljič o zakulisju snemanja, dojemanju igralstva in stvareh, ki mu pomenijo največ