26. 2. 2008, 15:35 | Vir: Playboy

Plačaj, bedak!

*

Kaj imajo skupnega filmski zvezdnik Keanu Reeves, roker Kid Rock in košarkar Shaquille O’Neal? Polne denarnice? Ja, odgovor je sicer točen, vendar to ni bil namen vprašanja. Vsi vozijo motocikle. Pa ne navadne. Vsem jih je po naročilu izdelal Jesse James iz podjetja West Coast Choppers. In zakaj? Hja ... zato, ker imajo polne denarnice, jasno!

Za popularne glasbenike, filmske igralce, športne zvezde in druge kvazinesmrtnike se seveda ne spodobi, da bi se po hollywoodskih bulevarjih prevažali z japonsko dvokolesno konfekcijo. Zanje so ekskluzivne, drugačne, prestižne in seveda drage stvari. Zato potrebujejo vsaj harleyja davidsona ali, še bolje, predelanega oziroma po naročilu izdelanega dvokolesnega lepotca, kakršne izdeluje firma West Coast Choppers iz Long Beacha v Kaliforniji.

Razprodano!

Jesse James, postavni mladenič, ki je ustanovitelj, lastnik in idejni vodja podjetja, je v zadnjem času prerasel v pravega superzvezdnika, ki ga pozna malodane vsa Amerika. Odkar njegovo delo spremlja TV-kanal Discovery Channel, je njegova popularnost neizmerljivo narasla. Ko je prišel naročit motocikel zase, je Jesse lastniku omenjene TV-postaje namreč ponudil dogovor: namesto plačila za motocikel bo Discovery posnel serijo reportaž o njegovi izdelavi. In kompenzacija je bila uspešna!

Serija (ki smo jo lahko spremljali tudi pri nas) je doživela nepričakovan uspeh in posel, ki je že pred tem šel dobro, je vzcvetel. Jesse je razprodan in naročil za motorje je več, kot jih v njegovi delavnici lahko naredijo, pa čeprav se cena za posamezni motor giblje od 60 do 150 tisoč ameriških dolarjev.

Vsak motor je unikat! In z izjemo dvovaljnega, zračno hlajenega agregata je vsak narejen ročno. Okvir, kolesa, vilice, blatniki, posoda za gorivo, sedež, izpuhi ... vse na motociklu je narejeno z golimi rokami in osnovnim orodjem ter z varilnim aparatom in kladivom. Jesse, mladenič, ki ste ga lahko pred nedavnim v nekaj kadrih videli tudi v naših kinematografih v motorističnem filmu Torque (njegov rdeči čoper pa je bil tako ali tako glavna zvezda filma), pooseblja tipično ameriško zgodbo o uspehu.

Revni deček z ulice, ki se je preživljal kot telesni čuvaj glasbenih skupin Soundgarden in Slayer in ki je nekdaj zbiral kovance, da je plačal račun za elektriko in vodo, je danes milijonar. Uspelo mu je z lastnimi idejami in kreacijami. Ah ja, in seveda z imenom. Jesse James je namreč prapravnuk pravega Jesseja Jamesa, legendarnega revolveraša iz stripov in filmov o pokanju na Divjem zahodu. Od tod tudi zaščitni znak njegovih motociklov, ki imajo vpetje krmila na okvir v obliki pištolskega bobniča z vstavljenimi naboji.

Podjetje WCC, ki se identificira z znakom malteškega križca, danes zaposluje 50 ljudi in obrne milijone že samo s prodajo spominkov in oblačil! Tako rekoč ni več motorističnega zbora ali trgovine čez lužo, kjer bi ta roba v trenutku ne pošla.

Ja, jessemanija se je, kot rečeno, začela z oddajo Monster Garage na Discovery Channel, in ko se je oddaja iztekla, je bilo zanimanje za podobne serije tolikšno, da so pri omenjeni TV-postaji sklenili nov posel s podjetjem Orange County Choppers iz New Yorka. Podjetje sta pred štirimi leti prav v ta namen ustanovila oče Paul Teutul st. in sin Pauly ml. in danes je, vsaj po letošnjih odzivih in prodaji na motofešti v Daytoni sodeč, na neustavljivem pohodu proti vrhu.

Legenda

A vendar ni vsem svetovnim predelovalcem motociklov uspelo po zaslugi televizije. Nedvomno najstarejši med njimi in z najdaljšim stažem v tem poslu je Arlen Ness, vrhunski kreator, ki je svoje motocikle razstavljal na najelitnejših prireditvah, ne samo na motozborih, temveč tudi na sejmih sodobnega oblikovanja in umetnosti od New Yorka do Pariza. Ness je svoje dodelave motociklov že davno tega obrnil v več sto milijonov dolarjev vreden posel, in to ne samo s prodajo predelanih motociklov in dvokolesnih kreacij, temveč predvsem z distribucijo in kataloško prodajo dodatne opreme za motocikle znamke Harley Davidson.

Sivolasi gospod, ki se drži načela »Nikoli ne posnemaj drugih, naj drugi raje posnemajo tebe!«, je svojega prvega harleyja predelal že davnega leta 1967, seveda v domači garaži, oborožen le z idejo in barvnim razpršilcem. Svoj izdelek je nato odpeljal na razstavo motociklov in – prvi šov, prva zmaga! Nato je šel posel le še navzgor in vsakoletni katalog Nessovih delov je danes debel kot telefonski imenik, iz posameznih delov, ki jih ponuja, pa lahko sestavite tako rekoč celoten motocikel. Oziroma imate na voljo nekaj tisoč različnih kombinacij!

Sanjam motocikle

In kaj je vsem tem mehanikom, kovinarjem in drugim izdelovalcem motociklov skupno? To, da jih ne veselijo samo milijoni na računu, temveč je izdelovanje motociklov njihova dejansko največja življenjska strast.

»Vsak motor, ki ga naredim, je del mene,« nam je v Daytoni povedal Jesse James, Paul Yaffe, eden velikih izdelovalcev in oblikovalcev dodatkov za harleyje, pa je dodal: »Živim, pijem, jem in diham motocikle. Vsako noč sanjam motocikle in vsako jutro se zbudim s kakšno novo idejo. V vsaki stvari, ki jo pogledam, vidim motor. Vsaka linija me spomni na posamezen del motorja in od tod črpam svoje ideje. Zame je harley davidson kot nebrušen diamant, ki mu z dodajanjem posameznih komponent vdahneš del sebe.

Svoj stil, svoj način razmišljanja, svoj občutek za estetiko, lepoto in drugačnost. Serijski harley je kot nepopisan list papirja!« je prepričan Paul Yaffe, čigar podjetje Paul Yaffe Originals je pri specialistih znano po izredno skladnih linijah posameznih komponent in velja za izbiro, vredno pravega poznavalca. Gospod se s svojimi motorji tudi vsakodnevno vozi, na leto pa izdela od deset do dvanajst motociklov: »Približno enega na mesec. Več ne gre. Več ni mogoče narediti niti fizično, kaj šele, da bi lahko bil vsak motor nekaj posebnega, nekaj drugačnega, nekaj samosvojega.«

Ne le Paul, vsi ti posebneži se s svojimi kreacijami, ki dosegajo šestmestne dolarske številke, vsakodnevno podijo naokrog. V zadnjem času je bil morda še najbolj odmeven izlet Kida Rocka in Jesseja Jamesa, ki sta vsega naveličana sedla vsak na svoj čoper in jo iz Kalifornije mahnila na nekajdnevno divjo vožnjo do mehiškega Cancuna in nazaj, seveda začinjeno s pikantnim žurom. »To je najboljša sprostitev. Tako si napolnim baterije in pridobim nove ideje in zamisli,« je prepričan James sredi svoje delavnice, v kateri prevladujejo lobanje, ognjene poslikave sten in krvoločni pitbuli, ki se včasih pogrizejo kar med seboj. Kadar je pač dolgčas.

Ja, kužki očitno nimajo smisla za posel tako kot njihov lastnik, ki ima čez ves hrbet vtetovirano podobo bankovca za sto dolarjev, na dlani desne roke pa velik dolarski S z dvema presečnicama in napis »Pay up sucker!«. No, jasno, takoj ko je bil na Discoveryju objavljen posnetek Jessejevega tatuja, so ameriški trg preplavile motoristične rokavice z odtisom enakega tatuja in skorajda ni bilo bikerja, ki ne bi imel takega modnega dodatka za 20 ameriških dolarjev. Že v Daytoni, kjer se vsako leto gnete več kot 600 tisoč motoristov, so zaloge pošle za med. Ste izračunali?

Jebeš serijske motorje

Situacija pa ni tako rožnata samo na oni strani luže. Tudi v Evropi posel s predelovanjem motorjev dobesedno cveti. Daleč največji trg je Nemčija, kjer imajo vsi zgoraj našteti tudi svoje podružnice, poslovalnice ali zgolj pooblaščene uvoznike in zastopnike. Podjetja, kot je na primer Custom & Chrome, vsak dan pošiljajo po vsej Evropi dodatke za predelavo Harleyjevih motorjev in tudi celotne komplete za sestavo povsem svojega motocikla.

Italijani, Francozi in Angleži so že davno tega osvojili »customiziranje« ameriških motociklov, daleč največji med njimi pa je Nemec Fred Kodlin, ki s svojimi motorji občasno odnese katero izmed nagrad tudi Američanom, in to tako rekoč na domačem terenu, na njihovih sejmih. Na njegovi spletni strani boste naleteli na njegov moto, ki pove tako rekoč vse: »Fuck stock bikes and choose a life of fun in the first row.« Jep, jebeš serijske motorje, zagrabite življenje s polno žlico!

S čemer lahko seveda tudi sami prispevate v blagajno svetovno priznanih moto customizerjev in si poosebite svojega harleyja. Si boste omislili čoperja? Potem ne pozabite navesti, kolikšen kot vilic naj ima okvir! Bo vaš motor streetster? Nizek, zloben in hiter? Potem je pomembno, da pri naročilu okvirja veste, kako široko zadnjo gumo boste namontirali vanj, in tako naročite temu primerno široke zadnje vilice.

Ne pozabite pa mu seveda nadeti primernega imena. Predelan motor bo tako postal vaša kreacija, ne glede na to, ali ste mu zamenjali samo platišča in izpuh ali pa ste od katerega izmed priznanih proizvajalcev kupili celoten motor brez agregata ali tako imenovan rolling chasis, torej vozno platformo. In, seveda, poskusite biti inovativni in izvirni!

Rdeči Jamesov čoper se imenuje El Diablo in je v tem trenutku najbrž najbolj zaželen motor na svetu. Če ste pripadniki starejše generacije, se verjetno spominjate najbolj znanega in največkrat kopiranega harleyja z imenom Captain America, tipičnega čoperja s tankom za gorivo v barvah ameriške zastave iz legendarnega filma Goli v sedlu z Jackom Nicholsonom, Petrom Fondo in Dennisom Hopperjem v glavnih vlogah. In najlepši?

To je po mnenju večine še vedno Smoothness, delo legendarnega Arlena Nessa, motor, ki ima povsem zaprta in nevidna kolesa. In ja, jasno, vse te ikone so za primeren denar tudi na prodaj. Če imate milijonski račun, vas bo postavni Jesse James v svoji delavnici prav toplo sprejel z besedami: »Pay up sucker!«

Kaj pa predelave na sončni strani Alp?

Definitivno najbolj znana tovrstna delavnica pri nas je Custom Clinic in ima svoje prostore na Tržaški cesti v Ljubljani. Vodi jo idejni oče večine projektov in poznavalec harleyjev dr. Tomaž Capuder. Ob pomoči Gregorja Božičnika (idejnega vodje tega konkretnega projekta) sta pred letom dni končala njun verjetno najzahtevnejši projekt, imenovan Batbike.

Izreden motocikel, ki spominja na vozila stripovskega junaka Batmana, je v celoti oblečen v aluminijast oklep ročne izdelave. Projekt izdelave motorja je trajal več let. Božičnikova kreacija je v svetu požela neverjeten uspeh, enak kot prejšnji izdelek iz klinike za harleyje. Gre za lepotca, oblikovanega povsem po vzoru McLarnovega dirkalnika F1.

V motor se je med obiskom v Ljubljani zaljubil tudi Mikka Hakkinen in mu na posodo za gorivo pritisnil avtogram. Seveda v Custom Clinic predelujejo tudi motorje za svoje stranke in izdelujejo custom motocikle po naročilu. Zastopajo tudi nekaj priznanih znamk s tega področja. A niso edini na domačih tleh. Podobno aktivni so tudi pri mariborskem podjetju Klemenčič bikes, kjer opravljajo enako dejavnost. Prodajajo in zastopajo dele za predelavo in tudi sami skujejo kakšno zanimivo reč. Ker so možje bolj umetniki kot trgovci, ne objavljamo njihovih naslovov, za resne interesente pa hranimo telefon v uredništvu.

In koliko stane predelava?

Preveč! Najbrž vas tako ali tako ne zanima resno … Pa naj kljub vsemu zapišemo, da se za konkretno predelan oziroma, bolje rečeno, izdelan motor cene začnejo pri petih milijonih tolarjev. Za manj denarja boste dobili kvečjemu rabljenega serijskega harleyja z nekaj dodanega kroma. Zgornje meje ni. »Only sky is the limit,« vam bodo povedali fantje, ki doma in v tujini uresničijo vsako, na videz še tako nemogočo idejo. Odvisno je le od vaših želja in globine vašega žepa. Zato pri naročilu takšne igrače pozor! Mimogrede vas sanje lahko odnesejo čez deset milijonov tolarjev. Srečno vožnjo!

TEKST: Gaber Keržišnik

FOTO: Rex Features, Pyo, Bor Dobrin, Ivana Krešić

Novo na Metroplay: "Naš največji uspeh je bil tudi strel v koleno" | Ivo Boscarol