23. 3. 2021, 14:20 | Vir: STA

Sodišče EU: Letalski potniki lahko zahtevajo odškodnino tudi v primeru stavke pri prevozniku

Profimedia

Letalski potniki, katerih leti so odpovedani ali preloženi zaradi stavke pri prevozniku, lahko od letalske družbe terjajo odškodnino, je presodilo Sodišče EU. Ocenilo je namreč, da stavkovne aktivnosti, še posebej, ko gre za prizadevanja za dvig plač, ne sodijo v okvir koncepta izrednih okoliščin, ki prevoznike odvežejo od plačila odškodnin.

S sodbo, ki dodatno krepi zaščito evropskih potrošnikov v letalskem sektorju, je Sodišče EU zavrnilo argumente skandinavskega prevoznika SAS. Piloti te letalske družbe na Švedskem, Danskem in Norveškem so namreč ob koncu aprila 2019 en teden stavkali, potem ko pred tem z vodstvom niso uspeli doseči dogovora o novi kolektivni pogodbi.

V času stavke so odpovedali številne lete, vključno z letom potnika, ki je prek mednarodne družbe za zaščito pravic potrošnikov v letalskem prometu Airhelp sprožil postopke proti SAS pred sodiščem na Švedskem.

Letalska družba je namreč zavrnila zahtevek za odškodnino v višini 250 evrov zaradi odpovedanega leta. Trdila je, da je šlo pri stavki pilotov za izredno okoliščino, ki po uredbi EU o pravicah letalskih potnikov prevoznike odvezuje plačila odškodnine, saj ne sodi v sklop njegove normalne dejavnosti in je zunaj njegovega nadzora. Pri tem je družba poudarila, da bi morala zaradi stavke plačati za 117 milijonov evrov odškodnin.

Airhelp se je postavil na nasprotno stališče, da so stavke v okviru pogajanj o plačah ali boljših drugih delovnih pogojih del normalnega poslovanja gospodarskih družb. Dvome o argumentih SAS je izrazilo tudi švedsko sodišče in se obrnilo na Sodišče EU.

To je presodilo, da stavkovne aktivnosti, ki jih skladno z nacionalno zakonodajo sprožijo sindikati ali drugi predstavniki zaposlenih delujočega letalskega prevoznika, še posebej v okviru plačnih pogajanj, in ko na stavkovne zahteve lahko odgovori vodstvo podjetja, ne sodijo v okvir koncepta izrednih okoliščin po evropski uredbi o pravicah letalskih potnikov.

Ocenilo je namreč, da je treba na stavko kot eno od pojavnih oblik kolektivnih prizadevanj zaposlenih gledati kot na dogajanje, ki je del normalnega delovanja letalskega prevoznika. Ta tako ne more trditi, da nima nikakršnega nadzora nad tem. Še posebej so ob tem sodniki izpostavili, da je cilje stavkovnih aktivnosti mogoče doseči v okviru socialnega dialoga v podjetju.

Sodišče EU je presodilo tudi, da izključitev stavke iz koncepta izrednih okoliščin prevoznikom ne otežuje uresničevanja pravic do opravljanja gospodarske dejavnosti, lastninskih pravic in pravic do dogovora z zaposlenimi v okviru pogajanj.

Še vedno pa se lahko prevozniki sklicujejo na izredne okoliščine, če so odpovedi ali preložitve letov posledica stavke kontrolorjev letenja ali letališkega osebja oz. zaposlenih pri drugih družbah, zaradi česar pride do resnih težav pri obratovanju letališč.

Novo na Metroplay: Kako se dobro ločiti? | N1 podkast s Suzano Lovec