19. 4. 2008, 12:36 | Vir: Playboy

Woody (... no Allen)

Veter v laseh: Alpha Z zmore na vodi 160 km/h.

Jorge Alvarez, G. Randall Gos

Van Dam graciozno drsi skozi vodo. Boki hitro, skoraj neslišno odrivajo valove. Pogledi vseh na obali, dam, še posebno moških, pohlepno božajo čudovite klasične linije. Ničesar preveč, ničesar premalo. Zemeljska popolnost. Ah, Van Dam …

??? Kako, Jean Claude Van Dam? Ne, ne, van dam kot azimut, pershing, riva, apreamare ... Tiste čudovite, krasne, poželjive barke, ki življenje spremenijo v raj, ko se pozibavajo privezane v romantičnih zalivčkih jadranskih Kornatov v poznih avgustovskih večerih z žarečim, v morje utapljajočim se soncem na obzorju.

Še niste slišali za Van Damove čolne? Nič nenavadnega, domujoč ob Velikih jezerih v Michiganu jih na leto naredijo od tri do pet.

Hej, saj pri Stevu Van Damu dela, skupaj z njim in njegovo ženo Jean, samo dvanajst ljudi. »Moj woody,« o svojih barkah ljubeče govorijo lastniki Van Damovih čolnov. Narejeni so namreč izključno iz lesa, takega, ki je začel svojo pot kot mahagonij v honduraških gozdovih ali pa je rasel na drugi celini na drugem koncu sveta. Vseeno. Za van dame velja eno pravilo: samo najboljše.

Zmrdujete se? Ker so van dami leseni? No, dragi moji, kaj pa, če vam povemo, da ima njihov Alpha Z v krmi pospravljenih 825 konjičev, ki ga (na vodi, seveda) poženejo do 160 km/h? Zdaj veste, zakaj morate pozabiti na zgoraj našteto barkovje, vključno s ferretiji, sunseekerji, princessi in podobnimi plebejskimi plovili. Van dami so kot mercedes-benz CLK GTR, kot Brionijeve obleke, kot vrhunska kolekcija Jaeger-LeCoultreovih ur, kot kraljevski apartma v Burj-el-Arabu ... Van dami so pač van dami.

Steve je svojo strast do bark odkril kot majhen fantič in se že med študijem industrijskega oblikovanja spopadel s prvim projektom: bratova stara jadrnica je z njegovo pomočjo dobila novo notranjost in palubo. Po letu in pol je bilo Stevu univerze dovolj. Preizkusil se je v nekaterih manjših ladjedelskih delavnicah na Floridi in ob Michiganskem jezeru. »Tedaj sem spoznal, da sovražim delo s steklenimi vlakni in umetnimi materiali.

V službi ne moreš dihati, nato pa te vse srbi še doma. Les je topel, lep in voljan,« pravi Steve in dodaja: »Trupi bark, ki so narejeni po modelu hladnega kalupa, kjer se na leseni okvir pritrdijo z epoksi smolo brezhibno zlepljene in prilegajoče se plasti furnirja, so bolj vzdržljivi in močni kot tisti iz umetnih materialov. Predvsem pa lepši.« Tako so, seveda, narejene njegove barke.

V prvi polovici sedemdesetih let je Steve zase naredil 24-čeveljsko jadrnico Feather. »Peresce«. Nekdo jo je videl zasidrano v marini in ga izsledil z enim samim namenom: da bi tudi njemu zgradil podobno barko. To je bilo Stevovo prvo naročilo. Leta 1977 je odprl svojo delavnico: Van Dam Wood Craft. Prvo barko je gradil leto dni: »Hotel sem, da bi bila brezhibna!« In je bila. Tako kot vse, ki so ji sledile.

Med njegovimi oboževalci je tudi Bob Forney, nekdanji predsednik borze v Chicagu, ki mu je Steve zgradil 35-čeveljskega Cyclona. Bob se, če mu čas dopušča, rad vozi po Velikih jezerih, kjer vreme ni vedno prijazno. Barko je navdahnil dirkalni čoln Gara Wooda iz leta 1925, vendar je za moderne potrebe nekaj daljši in pod vodno linijo prilagojen modernim zahtevam. Seveda pa Steve s svojimi sodelavci ne gradi le replik starih bark, temveč na željo naročnika zasnuje tudi povsem samosvoje barke, med njegove projekte pa sodijo tudi prenove klasičnih plovil.

Ter sanjski čolni, kot je Alpha Z. Steve je barko s sodelavci dokončal leta 1998. »Takšen čoln lahko nastane samo enkrat v življenju,« pravi Van Dam. V 33-čeveljsko lepotico, ki jo je narisal Michael Peters, je celotna ekipa vložila vso svojo nadarjenost in vrhunsko tehnologijo. Armaturna plošča je izdelana iz enega kosa ročno obdelanega temnega mahagonija. Les objema televizijo, hi-fi napravo in gumbe za vse funkcije čolna, tudi tistega za odpiranje motornega pokrova.

Prednja sedeža sta minimalistična, toda vseeno udobna in električno pomična. Zadnja potnika uživata v enakem udobju in oprijemu, kar je še posebno pomembno, ko se prebudi vseh 825 konjskih moči iz osemlitrskega osemvaljnika. Zanj so poskrbeli v delavnici Keitha Eicherta, kjer so tudi do potankosti obdelali vse podrobnosti: pokrovi motornih glav so polirani, enako velja za sesalne in izpušne cevi ter druge pritikline v motornem prostoru.

V Stevovi delavnici niso želeli gumijastih cevi, zato so jih izdelali iz poliranega nerjavnega jekla. Eichert je moral popolnoma na novo zasnovati in izdelati sesalni sistem za Alpha Z, da je med motorjem in pokrovom še vedno ostalo dovolj prostora. Silni navor, od katerega razganja motor, so pri Van Damu speljali skozi posebej predelan Hubermarinov menjalnik s tehnologijo mehkega prestavljanja do Arnesonovega pogona. Gremo! Plin do konca, 160 km/h iz Portoroža do Kornatov!

Ali v Michigan, v mestece St. Boyne, kjer ima sedež Stevova manufaktura. Tam si svoje barke ne boste izbrali iz kataloga. Z Michelom Berryerjem, hišnim arhitektom, jo boste razvili. Od drevesa v honduraškem gozdu naprej …

  • Van Dam Wood Craft
  • 970 E. Division,
  • St. Boyne City, MI 49712, ZDA
  • Tel.: + 1 231 582 2323
  • www.vandamwoodcraft.com
  • Kako dolgo traja gradnja barke: najmanj šest mesecev, ponavadi do leto dni
  • Čakalna vrsta: letos se je treba začeti dogovarjati za drugo sezono
  • Cena: od 100.000 dolarjev naprej – omejitve ni
  • Velikost: možno je narediti barke do 100 čevljev

TEKST: Boštjan Jevšek

FOTO: Jorge Alvarez & G. Randall Gos

Novo na Metroplay: Ko se govori o hierarhiji, je že prepozno | Bine Volčič in Žiga Faganel