3. 10. 2011, 09:06 | Vir: Playboy

Bentley mulsanne: 362.880 €. Veliko?

Saša Kapetanovič

Avtomobilu, kot je mulsanne, je treba zreti iz oči v luči, slišati zvok zapi­ranja vrat, prepustiti telo usnjenemu sedežu, pritisniti na nekaj stikal in do konca pohoditi stopalko za plin. Ej, ta avtomobil sploh ni drag.

Do zadnjega šiva dodelane podrobnosti sestavljajo celoto, tako zelo drugačno od trikrat cenejših nemških poslovnih limuzin, ki trenutno pomenijo vrhunec tehnološke dovršenosti in udobja.

Je avtomobil sploh lahko še boljši?

Verjamem, da nekaterim klasična črna ladja z okroglimi lučmi in navpično odrezano motorno masko niti ni všeč. Razumljivo, saj bentley ni, noče in ne sme biti ljudski avto, akoravno je evropski avtomobilski gigant Volkswagen leta 1998 postal lastnik te angleške znamke, katere začetki segajo v obdobje po končani prvi svetovni vojni. Pred prevzemom je bil Bentley 67 let v tesni žlahti s še eno prestižno otoško znamko – Rolls-Royceem. To pa je istega leta, kot je VW kupil Bentley, pod svoje okrilje vzel BMW.

Zanimivo bo spremljati, kateri bo otoško naložbo bolje oplemenitil. Volkswagnu z Bentleyjem sploh ne kaže slabo. Pred prevzemom in 500 milijonov funtov vredno naložbo v po­sodobitev tovarne jih je v Crewu delalo 1500, lani pa kar dva tisoč več. Vlečni konj je sicer 'ljudski' continental GT, katerega cena se začne pri 237 evrskih tisočakih, a tudi za mulsanna se čaka v vrsti.

Ameriški in evropski trg se po krizi počasi pobirata, pri šejkih je prodaja konstantna, Kitajska pa raste in tam Angleži zdaj služijo mastne denarce. Zlato leto je bilo 2007, ko je Bentley izdelal in prodal deset tisoč vozil, kar je več kot v vseh prvih 40 letih obstoja!

Mulsanne je dobil ime po mestecu južno od francoskega Le Mansa, kjer je Bentley med letoma 1924 in 1930 petkrat zmagal na 24-urni vztrajnostni dirki. Tale na fotografijah je drugi bentley s tem imenom in pomeni vrhunec vsega, kar je avtomobilska industrija trenutno spo­sobna ponuditi. Izdelujejo ga v tovarni v Crewu, ki ni le sestavljalnica avtomobilov, kot se radi pohvalijo, saj se tam zgodi vse: dizajn, izdelava, sestavljanje, preizkušanje in trženje.

In prav noben od teh korakov se ne zgodi 'instant', kot je to postala praksa v proizvodnji širokopotrošnih vozil. Povprečni zaposleni je star 42 let in v Crewu služi kruh že 17 let, v vsakem trenutku pa ima tovarna na tri- ali štiriletnem praktičnem izobraževanju 50 mladcev in še 30 takih, ki se za delo v Bentleyju šolajo v dveletnem programu.

Bodite pozorni na podatek o času, potrebnem za stvaritev mulsanna: več kot 550 ur! Volkswag­nov golf, denimo, se rodi v manj kot enem dnevu … Tovarna navaja, da človeškim rokam v sestavljalnici robot pomaga le pri nameščanju lepila za vetrobransko steklo in predala za rokavice. To je občutiti z vsemi čuti. Vrata so težka, a se zapirajo elegantno in s čistim in globokim 'tup', brez kovinskega prizvoka. Usnjeni in električno pomični sedeži v 12 smereh so udobni, a dovolj čvrsti, da se telo ne pogrezne kot v star fotelj.

Da so lahko sedeži, volanski obroč (prevleko zanj ročno šivajo 15 ur), steb­rički, strop in vrata oblečeni v usnje, mora življenje žrtvovati 15 krav. In to ne katerihkoli, dovolj kakovostna koža je le tista s pašnikov, na katerih je manjša verjetnost komarjevih pikov in poškodb žičnatih ograj.

V osnovi je še najstarejši kos mulsanna osemvaljnik, ki je nedavno praznoval abrahama. Leta 1959 je imel 6,23 litra prostornine in zmogel 200 'konj' ter 400 njutonmetrov navora, danes pa V8 po zaslugi sodobnejše gradnje in dveh turbopolnilnikov zmore več kot še enkrat več moči in navora, a obenem porabi 40 odstotkov manj goriva in v zrak izpljune 99,5 odstotka manj nečistoč.

Zlasti impresivna sta podatka o največjemu navoru in vrtljajih, pri katerih je ta na voljo: 1020 že pri 1750! Okrepljen s temi številkami do 100 kilometrov na uro pospeši le štiri desetinke sekunde počasneje od za debelo tono lažjega porscheja 911 carrere, pri polnem plinu pa mu v osmi prestavi pokaže par ovalnih izpušnih cevi. Težko si predstav­ljate, s kakšno lahkoto ta monstrum pridobiva hitrost in kako mirno ignorira klance, ob tem pa okolico polni z mešanico komaj slišnega sikanja turbopolnilnikov in pritajenega tuljenja osemvaljnika.

V kabini pa ta čas, kot bi avtomobil poganjala nevidna jadra: tišina. Ali glasba iz vrhunskega 1100-vatnega avdiosistema britanskega proizvajalca Naim. Nerad sem vrnil kot cent težak ključ avtomobila, ob katerem človek začuti globoko spoštovanje do tehnike in ljudi, ki ga ustvarjajo. V Sloveniji ga ne boste našli, ponj bo treba na Dunaj, kjer se najde tudi kak rabljen. Denimo 15 let star arnage (pred mulsannom je veljal za vrhunec ponudbe) v vrhunski kondiciji je ocenjen na 89 tisoč evrov. Drobiž!

Vitalis Enns: Iz Sibirije za sanjami na Otok

Triintridesetletni Rus avtomobile riše od desetega leta. Starši so dvomili o njegovih sanjah, da bo postal oblikovalec avtomobilov, a to ga ni ustavilo. Še kot najstnik je svoja dela pošiljal na naslove proizvajalcev in s tem prebil led: njegov smisel za krivljenje avtomobilske pločevine s papirjem in svinčnikom je bil tako všeč oblikovalcem v Mercedes-Benzu, da so mu omogočili študij na univerzi za transportni dizajn Pforzheim University.

Risal je mercedese, renaulte in volkswagne, od leta 2006 pa skrbi za zunanjost sodobnih bentleyjev.

Lahko na vašem področju, torej v dizajnu, čutite vpliv Volkswagna, odkar je prevzel Bentley?

VE: Ja, seveda se občuti, a to dojemam kot vpliv v pozitivnem smislu. Volkswagen cenim, ker želijo, da se vsaka znamka razvija ločeno in tako ohrani svoj genski zapis. Pustijo nas pri miru, da razvijamo po svoje, a nas pomagajo usmerjati. Niso le prevzeli vodstva in začeli ukazovati, kako naj delamo. Nekaj ljudi je iz Volkswagna prišlo v Bentley in obratno, tako da smo si izmen­jali znanje, kar je omogočilo, da je danes Bentley takšen, kot je, in da je tudi Volkswagen dobil dragocene izkušnje od ljudi, ki so leta in leta delali za Bentley.

Se vam zdi, da bi morali biti bentleyji, kar se dizajna tiče, modernejši?

VE: V prihodnosti bomo zagotovo videli zanimive spremembe, s katerimi se bomo prilagodili času. A če vprašate mene, menim, da je ta trenutek bentley točno tak, kot mora biti, saj je že od nekdaj klasičen, a z močnim vplivom sodobnosti. Vedno je bil klasik, ima močno dediščino, in ta dediščina bo vedno navzoča, a jo bomo dvig­nili na novo raven. Kar spet ne pomeni, da bomo sledili trendom in bo bentley tak kot drugi avtomobili. Bentley bo prilagojen nečemu, česar še nismo videli.

Ali kdaj dobite zamisel, ki je zaradi takšnih ali drugačnih razlogov ne morete razviti do konca?

VE: Danes ni več največja umetnost narisati lepo in zanimivo linijo, ampak kako to linijo spraviti v tako imenovano škatlo. To škatlo pravil so določili v Bruslju in močno omejuje našo kreativnost. Poglejte današnje avtomobile – saj so vsi enaki! Različne so le luči in motorne maske, v splošnem pa so si med seboj zelo podobni. Kot vidite, ima mulsanne zelo navpično odrezan prednji del in zaradi tega smo imeli težave z varnostjo pešcev. To je le eden od primerov, kako smo omejeni.

Od kod navdih?

VE: Vplivov je ogromno. Veliko potujem na najlepše konce sveta, kar močno vpliva na moje delo. Veliko izmenjujem mnenja z ljudmi, ki niso avtomobilski oblikovalci: so modni oblikovalci, ljudje iz marketinga … Denimo, moj prijatelj dela za priznano znamko v svetu mode. Jaz mu zaupam svoj pogled na modo, on meni razloži svoj pogled na avtomobile, čeprav o njih nima pojma. Tako dobim sveže ideje, kot jih še ni bilo.

Tudi sami vozite bentleyja?

VE: Če vas zanima, ali si ga lastim, je odgovor negativen, ker bi bilo to v nasprotju s politiko podjetja. Zelo skrbijo, da znamka ohranja vrednost. Ne bom omenjal imen, a nekatere znamke so si z množično prodajo močno znižale vrednost. Včasih so izdelali tisoč avtomobilov na leto, zdaj pa jih desetkrat več in rabljenega si lahko za smešno nizek denar privošči skoraj vsakdo. Tega si Bentley ne more privoščiti, zato tudi ne vozijo kar vsi zaposleni avtomobilov, ki jih izdelujemo. Lahko pa si jih sposodimo za konec tedna, ko lahko med vož­njo uživaš še toliko bolj kot v prevozu od doma v službo in nazaj.

Mulsanne v številkah

  • 1 avtomobil
  • 2 turbini
  • 5,3 sekunde do 100 km/h
  • 8 valjev
  • 8 stopenj v menjalniku
  • 96 litrov
  • 296 kilometrov na uro
  • 377 kilovatov
  • 1020 njutonmetrov
  • 2208 milimetrov v širino
  • 2585 kilogramov
  • 5575 milimetrov v dolžino
  • 6752 kubičnih centimetrov
  • 362.880 evrov

Matevž Hribar, FOTO Saša Kapetanovič

Novo na Metroplay: Ko se govori o hierarhiji, je že prepozno | Bine Volčič in Žiga Faganel