Deset v vrsto: Evropski filmski avtomobili

22. 4. 2020 | Jure Šujica
Deli

Od športnikov do običajnih (in razmajanih) kabrioletov, na filmskem platnu in televizijskih zaslonih je lahko zvezda prav vsak avtomobil z dovolj karizme.

Izbor 10 najboljših ali pa najbolj markantnih filmskih avtomobilov je sila zahtevna in nehvaležna naloga. Vsaka generacija ima namreč svoje heroje, šele skozi desetletja pa se pokaže, kateri so preživeli zob časa in se zapisali v večnost: bodisi v obliki številnih replik, ki so jih izdelali ljubitelji filmov (in serij), posebnih izvedenk, ki so jih pripravili proizvajalci sami, ali pa se je ta priljubljenost enostavno odrazila v rasti cen teh vozil na trgu rabljenih vozil. Tukaj je torej naš (težko sestavljen in morda nekoliko nevsakdanji) izbor desetih filmskih avtomobilov evropskega porekla, ki so najbolj zaznamovali svet in kulturo v letih, ki so sledila.

Peugeot 403 Cabriolet – Columbo

Avtomobil, ki je v svoji filmski karieri prevozil največ filmskih kilometrov, je zagotovo Peugeot 403 Cabriolet, ki si ga je lastil detektiv Columbo. Še posebno v ZDA izredno redek avtomobil je bil prva izbira pomečkanega detektiva (mimogrede, igralec Peter Falk je imel možnost sam izbrati svoj avtomobil, Peugeotov kabriolet pa je bil izbran takoj, ko ga je zagledal), nepogrešljiv del zgodb pa je bil vse do leta 2003, ko je bil posnet zadnji del serije. A čeprav se zdi, da so ustvarjalci filma za snemanje uporabljali zgolj en avtomobil, so bili na snemanju, z izjemo zadnjih dveh sezon, vedno prisotni trije enaki avtomobili. Zanimiva je ob tem anekdota, da avtomobil nikoli ni imel spuščene strehe, kar pa ne drži: to se je namreč zgodilo v dveh epizodah v letih 1972 in 1973.

Ferrari Daytona Spyder 365 GTS/4 – Miami Vice

Medtem ko je bil Columbo skromen pri izbiri avtomobila, pa je to nemogoče trditi za Sonnyja Crocketa, detektiva iz nanizanke Miami Vice. Čeprav se je številnim v spomin vtisnil po Ferrariju Testarosi, pa je prvi dve sezoni Crocket za preganjanje po ulicah Miamija uporabljal Ferrarijevega Daytona Spyder 365 GTS/4 – le da to ni bil pravi Ferrari, temveč replika, narejena na osnovi Chevroleta Corvette tretje generacije. Prav to pa je bil tudi povod, da so avtomobil z razstrelitvijo (sicer zgolj prazne lupine) na začetku tretje sezone filmsko upokojili. Enzo Ferrari je namreč zahteval umik replik (in prepoved nadaljnjega proizvajanja podjetja McBurnie), sam pa za potrebe snemanja podaril kar dva Ferrarija Testarossa.

Mini Cooper – Italijanska misija

Mali Anglež se je v praksi izkazal kot odličen reli dirkalnik, kot vsestranski družinski avtomobil, zagotovo mu je veliko slavo prinesel nastop v filmu Italijanska misija. Zanimivo pri tem pa je, da pri britanskem podjetju BMC, ker so proizvajali Minije, nad udeležbo v filmu niso bili pretirano navdušeni. Koliko vozil je bilo uporabljenih med snemanjem, ostaja neznanka, po nekaterih podatkih pa naj bi BMC zagotovil le peščico vozil, preostalih šest Cooperjev (in še precej več običajnih Minijev) pa naj bi bila ekipa prisiljena kupiti sama. A ustvarjalci so bili prepričani o tem, da je Cooper edina prava izbira, zaradi česar so celo zavrnili Fiatovo ponudbo, da bi v filmu uporabili samo njihove avtomobile, za kar so bili poleg brezplačne donacije vseh potrebnih avtomobilov plačati tudi takratnih 40.000 dolarjev. Predvidevanja, da bo Cooper postal legenda, so se izkazala za pravilna, po zaslugi filma in uspehov v reliju pa cene rabljenih primerkov danes segajo tudi čez 60.000 evrov.

Aston Martin DB5 – James Bond

Slavni britanski agent 007 je v originalnih zgodbah Iana Flemminga vozil avtomobil znamke Bentley in tako je bilo tudi v drugem filmu z naslovom iz Rusije z ljubeznijo. A najbolj se je v spomin vpisal Aston Martin DB5, ki ga je Bond najprej uporabil v filmu Goldfinger. Razlog so bili zagotovo dodatki, ki so jih ustvarjalci namestili na avtomobil. A Goldfinger ni bil edini film v seriji, kjer se je pojavil DB5. Skupaj s prihajajočim, ki bo nosil naslov No time to die, se je DB5 pojavil v kar desetih filmih, tudi v času, ko so Bondovo izbiro predstavljali avtomobili znamke BMW. Kako pomembna pa sta James Bond in Aston Martin, pa vsekakor pove podatek, da so pri britanski avtomobilski znamki svoj oddelek za posebna naročila poimenovali 'oddelek Q' – v čast fiktivnega lika, ki skrbi za predelave vozil.

Delorean DMC 12 – Vrnitev v prihodnost

Trilogija, v kateri sta blestela Christopher Lloyd in Michael J. Fox, je lastnoročno ustvarila avtomobilsko legendo. DMC-12 je bil za čas prihoda prvega od treh filmov zgolj propadla zgodba in želja Johna Deloreana, nekdanjega direktorja General Motorsa, ustvariti svojo znamko športnih avtomobilov. Ob prihodu filma v kinematografe leta 1985 je bila znamka po zgolj okrog 3.500 prodanih (od 7.000 izdelanih) vozilih že tri leta neaktivna. Trilogija je nato obudila zanimanje za avtomobil in povzročila, da nove avtomobile (v izredno majhnih serijah) izdelujejo še danes, ohranitev originalnih načrtov pa pomeni, da bo obstoječe avtomobile, ki jim cena zadnja leta skokovito narašča, na cesti mogoče obdržati tako rekoč za vedno.

Ferrari 308 GTS – Magnum P. I.

Ameriški detektivi v 80. letih so imeli očitno veliko željo po avtomobilih brez strehe, po možnosti znamke Ferrari. Tako kot Sonny Crocket se je namreč s Ferrarijem, pa čeprav nekoliko manj prestižnim, vseh osem sezon naokrog vozil tudi Thomas Magnum v seriji Magnum P. I. Rdeč Ferrari je postal eden izmed zaščitnih znakov serije, v osmih sezonah snemanja pa naj bi uporabili kar osem različnih avtomobilov, vsako sezono novega, vsi pa so nosili registrsko oznako ROBIN 1, replike katere je mogoče v različnih oblikah kupiti še danes.

Zastava Yugo – Umri pokončno III (Brez oklevanja)

Medtem ko je večina zgoraj omenjenih avtomobilov na zgornjem seznamu predstavljenih v pozitivni luči, pa je za Yuga v tretjem delu serije to nemogoče trditi. Do leta 1995, ko je film prišel v kinematografe, je bil 'Posel stoletja', kot so sprva prikazovali prihod Yuga v ZDA, le še predmet različnih šal in posmeha. Tega nikakor ne manjka niti v filmu. Vendar pa je vsaka reklama za nekaj dobra in po tem, ko so se Yugu v tem in še nekaterih drugih filmih na drugi strani Atlantika posmehovali, je danes tudi po njihovi zaslugi postal iskan klasik, za katerega je treba odšteti precej več denarja kot v času, ko je bil nov. Willis se je sicer z Yugom srečal že v televizijski nanizanki Moonlighting, že tam pa nad njim ni kazal pretiranega navdušenja.

Volkswagen Beetle – Herbie

Šest ponovitev je doživel Volkswagnov Beetle prve generacije, a že pri prvi je bil Volkswagnov prvi avtomobil prava, pravzaprav že nekoliko ostarela avtomobilska legenda. Vseeno pa je svetovno javnost, pa tudi Volkswagen, navdušil že v prvi epizodi. V Wolfsburgu so bili nad filmom tako navdušeni, da so v vsak avtomobilski salon postavili po eno repliko filmskega avtomobila, s čimer so želeli oživiti njegovo prodajo. Ob dejstvu, da se je filmski avtomobil le malo razlikoval od serijskih vozil – še najbolj prepoznavna elementa sta bili tribarvna črta, ki je tekla po sredini vozila, in številka 53 na motornem pokrovu – velja Herbie za največkrat reproducirano avtomobilsko repliko.

Mercedes-Benz 220 SE – Prekrokana noč

Verjetno se je marsikateremu avtomobilskemu navdušencu paralo srce ob spremljanju bridke usode Mercedesovega kabrioleta, kako je v dveh dneh filmskega dogajanja doživel preobrazbo iz muzejskega primerka do avtomobila, primernega le že za na odpad. Tam je v resnici tudi pristal – in ne le eden, kar trije izmed petih avtomobilov, kolikor so jih uporabili na snemanju (dva od tega sta življenje začela kot kupeja s trdo streho, ki pa so jo pred snemanjem odrezali, zaradi česar sta postala preveč nevarna za nadaljnjo uporabo), so bili po snemanju uničeni. A prav to dogajanje je omenjenega Mercedesa popeljalo med zvezde, hkrati pa so nanj postali pozorni tudi mlajši avtomobilski navdušenci.

Volvo P1800 – Svetnik

Tako kot Svetnik, ki ga je igral Roger Moore, ni bil klasičen 'pozitivec' na filmskih platnih oziroma televizijskih zaslonih, tako tudi Volvo ni znamka, ki bi jo prav pogosto videli v tovrstnih vlogah. Izjema pa je klasični kupe z oznako P1800, ki je britanskega igralca spremljal v vseh sezonah serije, prepoznaven pa je bil po kremno beli barvi in registrski oznaki ST 1 (glavnemu liku nadaljevanke je bilo ime Simon Templar). Avtomobil in znamka sta postala tako neločljivo povezana, da so avtorji istoimenskega filma iz leta 1997 brez pomislekov znova izbrali kupeja iste švedske znamke, le da tokrat duhovnega naslednika modela P1800, model C70.

Novo na Metroplay: Ko se govori o hierarhiji, je že prepozno | Bine Volčič in Žiga Faganel