Jugoslovanska legenda obujena, takšne so informacije o njeni proizvodnji

28. 9. 2021 | Jure Šujica
Deli

Želja je, da bi nastal cenovno dostopen električni avtomobil s proizvodnjo v Kragujevcu.

Model Yugo je bil za nekdanjo avtomobilsko znamko Zastava eden izmed najbolj prelomnih. Šlo je namreč za avtomobil, ki so ga v Kragujevcu razvili sami (jasno, v precejšnji meri z uporabo Fiatove tehnike), za obliko pa je tedaj poskrbel sloviti oblikovalski studio Giugiaro, ki je nekaj let prej oblikoval tudi Golfa prve generacije. In čeprav je zadnji Yugo iz proizvodnih trakov zapeljal že 13 let nazaj, spomin nanj ostaja še kako živ. Tudi po zaslugi skic, kakršne je nedavno predstavil makedonski oblikovalec Dejan Hristov.

Po izobrazbi grafični tehnik je Hristov namreč predstavil svojo vizijo Yuga prihodnosti, poimenovanega Yugo 145. Pri tem se v veliki meri navezuje na izvirno poimenovanje modela, kjer je bila številka v imenu (45, 55 ali 65) hkrati oznaka za motorno moč, merjeno v 'konjih'. Novi Yugo naj bi tako zmogel 145 'konjev' ali 107 kilovatov moči. Ta moč pa ne bi imela nobenega vonja, saj bi novega Yuga, ki vsaj na skicah oblikovno še vedno močno spominja na izvirnika, poganjala elektrika.

Hristov namreč verjame, da bi novi Yugo lahko zaživel tudi v realnosti, za to pa navaja več razlogov. Eden izmed njih je projekt podjetja Rio Tinto, vreden 2,4 milijarde dolarjev (2,05 milijarde evrov), v sklopu katerega naj bi v Srbiji letno izkopali 58.000 ton litijeve rude, ključne sestavine za izdelavo baterij za električne avtomobile. Srbska vlada podpira projekt in si res želi, da bi v neposredni bližini nastala tudi tovarna baterij (čeravno ima projekt številne nasprotnike zaradi negativnega okojevarstvenega učinka). Nove avtomobile naj bi nato proizvajali kar v Kragujevcu, poceni delovna sila pa bi pripomogla tudi h konkurenčni ceni vozila.

Želja: sodelovati z Rimcem in Fiatom

Oblikovalec je sicer že kontaktiral tudi Vladimirja Matijašića, srbskega avtomobilskega konstruktorja, ki naj bi bil z obliko vozila zelo zadovoljen, poleg tega pa naj bi na podlagi skic že pripravil tudi prečni presek vozila.

Hristov bo sedaj svojo idejo naslovil tudi na srbsko vlado in na različne avtomobilske proizvajalce, konkretno na Stellantis (kjer računa, da bi lahko dobil podporo na račun nekdanje povezave med Fiatom in Zastavo). In na Renault, ki tudi po zaslugi Dacie in Lade velja za enega močnejših proizvajalcev v Regiji ter na na podjetje Rimac. Ob tem sicer ne skriva ideje, da bi k sodelovanju zaradi dobrih odnosov Kitajske s srbsko vlado k projektu lahko pristopila tudi različna podjetja iz daljnega vzhoda.

Navkljub precejšnjim ambicijam oblikovalca iz Skopja, pa je po naših informacijah za to, da bi projekt zaživel le malo možnosti. Yugo, ki sicer nikjer na svetu (vsaj tam, kjer ga poznajo) nima ravno najboljšega ugleda, bi namreč nastal praktično iz ničesar, kar pa je tudi za znamke, kot je Fiat, ki je povrhu vsega precej zaposlen z drugimi znamkami iz koncerna, velik zalogaj. Podobno velja tudi za znamko Rimac, kjer so trenutno zaposleni s projekti za Bugatti, Hyundai in Porsche. Povsem zagoto  pa se nikoli ne ve - morda bo legendarni Yugo slabim obetom navkljub vseeno doživel novo priložnost.