Petra Windschnurer | 15. 11. 2019, 13:08

Vplivneži v Sloveniji: Majhna mlaka, polna krokodilov

Unsplash

'Mala bara puna krokodila'. Izrek sem si izposodila v srbskem jeziku, ki je za razliko od prevoda veliko bolj sočen. Predstavljajte si torej sivo mlakužo, ki ji zaradi pomanjkanja padavin grozi popolna izsušitev, v njej pa malo množico krokodilov, ki medtem ko ščitijo svoj prostor in iščejo vir hrane, grizejo vse in vse povprek, nemalokrat tudi sami sebe v rep.

Nedavni izbor za slovensko izdajo revije Cosmopolitan, Cosmo influncer 2019 ali če hočete vplivnež, ki s svojim življenjskim slogom, filozofijo, dejanji in nenazadnje tudi s številom sledilcev najbolj vpliva na bralke revije Cosmopolitan, je znova dokazal, da ni vse zlato, kar se imenuje vplivnež.

Na dan, ko je luč sveta ugledala oktobrska številka revije Cosmopolitan z nominacijami na tem vedno bolj eminentnem poslovnem področju, je med slovenskimi vplivnicami završalo. Nekatere med njimi so ponosno razkazovale stran z nominacijami, spet druge so izbor srdito popljuvale. 

Kolo s komentarji se je začelo kotaliti kot v vseh drugih primerih, ko se ljudje čutimo poklicane, da odgovorimo na nominacije, ki jih poda usposobljena žirija. Nenominiranci najprej povsem jasno oznanijo, da svoje nominacije niso pričakovali in si je niti ne želijo, da pa je povsem nesprejemljivo, da med nominiranci ni njihovih vplivnih prijateljev, ki si nominacijo po njihovem mnenju absolutno zaslužijo.

Po vzoru manipulacije všeček za všečka se torej ob nominacije najprej obregne influencerka, ki je bila zgrožena, da so izpustili njeno vplivno prijateljico, čez nekaj časa se na svojem družabnem omrežju po istem vzoru oglasi prej omenjena vplivna prijateljica, ki se ne more načuditi, da plaketo z zmago niso že kar takoj podelili njeni vplivni prijateljici, ki se je oglasila prva.

'Pozabljeni' nominiranci roke v ogenj ne pomolijo za vse neomenjene, kje pa, v svetu vplivnežev (tudi pri nas doma) so zelo pazljivi, ko omenjajo druge vplivneže. Čeprav vplivneži navzven delujejo kot izjemno povezana skupina, družina, ki se podpira v vsem in pri vsem, so ti zelo izbirčni, koga bodo spustili v svoj ožji krog, s kom se bodo fotografirali in komu bodo ponudili roko pri iskanju stikov s potencialnimi vlagatelji v njihov posel.

Elitizem je doma tudi v svetu vplivnežev! In čeprav vam bodo vedno hiteli razložiti, da kastni razred med njimi ni odraz števila sledilcev ali števila poznanstev, je vsakemu, ki odnose med vplivneži secira bolj podrobno, jasno, da ni tako.

Sama odločitev žirije, ki stoji za nominacijami, podpiram. Tako kot v dotičnem primeru, nominacije v imenu revije Cosmopolitan namreč podeljujejo dekleta, ki v času nenehnih groženj, da je tisku odklenkalo, zelo uspešno krmarijo tiskano izdajo revije Cosmopolitan in njeno zelo dobro obiskano spletno različico. In ker se v tiskanih medijih uspešnost še vedno meri po številu prodanih kosov in ne zgolj všečkov, menim, da so dobro vedele, katere vplivnice s svojim delom in mnenjem vplivajo na bralke Cosmopolitana.

Zakaj je torej v mlaki zabrbotalo? Odgovor je povsem preprost. Zaradi bojazni, da bi priložnost pohrustati kakšno ribo več, dobil kak drug krokodil. Ali drugače, vplivneži so lahko ob poslovega partnerja, ob zaslužek ali zgolj testni izdelek. 

Še ne dolgo tega so vsi oklicani in samooklicani vplivneži radi razpravljali o tem, kako jim polena pod noge najraje mečemo ljudje, ki smo del tiskanih medijev. S svojim dometom (beri številom sledilcev) so nedvomno in globoko zarezali v oglaševalsko pogačo, ki je pred njihovim nastopom na sceni napajala vodnjak tako tiskanih medijev kot televizije.

V svojem vplivnem poslu niso videli nič slabega. Konec koncev, zakaj pa ne, tudi v reviji, na spletu, oziroma na televiziji se pojavljajo oglasi, za katerega izbran medij zaračuna 'lepe' denarce. Pri tem so seveda pozabili, da bi bili, če bi se upoštevala pravila in etika oglaševanja, ničmalokrat iz igre diskvalificirani. Vsak oglas in promocijsko sporočilo mora biti namreč v vseh prej omenjenih medijih primerno označen. 

In če so bili vplivneži na začetku svoje poti kot nova smernica promoviranja določenega podjetja, izdelkov ali storitev resnično iskreni do svojih sledilcev in so mnenja o njim poznanih stvareh skrbno pripravljali tedne, se je s povečanjem krokodilov v mlaki, skalila voda.

Danes boste na slovenskem področju težko našli poslovno uspešne nišne vplivneže. Ker število mladih in starih krokodilov v mlaki nenehno narašča, se občutno začenja poznati pomanjkanje 'vode in hrane'.

Tako so vplivneži področje na katerem so nekoč z znanjem svoje sledilce seznanjali z dognanji in mnenji ter tako vplivali na njihovo mnenje, razširili na vsa plačljiva področja.

Se vam ne zdi čudno, da se nekoč mnenjska lepotna strokovnjakinja danes spozna tudi na zavarovalništvo, avtomobilizem, prehranske dodatke, hotelirstvo, ekologijo, bančništvo … in obratno.

Če vplivneži v Sloveniji danes želijo od vplivnega marketinga zares samostojno živeti, morajo v mlaki pograbiti vse, kar jim pride pod nos. Pravzaprav se ti danes ne razlikujejo dosti od tiskanih medijev, ki so jim tako radi servirali, da so razprodani.

In kaj se je zgodilo Cosmo nominacijam?

Nekdo je polnilcem mlake z vodo pokazal tri nove krokodile, v okolico katerih bi bilo mogoče pametno zliti malce več vode. Nekdo je omenil, da največji krokodil ni nujno tisti, katerega oboževalci se bodo stepli za vodo, v kateri plava. Nekdo je v mlako spustil krokodile, ki se od drugih krokodilov ločijo po svojem novem pristopu iskanja hrane.

Nekdo je v mlaki izpostavil tiste krokodile, za katere meni, da so vredni zaupanja in jim roke ne bodo odgriznili takoj, ko bo mlako izpustil prvi oblak z dežjem.