Dobrodošli v vzporedni digitalni svet (ki ga Mark Zuckerberg napoveduje z Meto)!

Piše: Vid Legradić

2. 11. 2021, 14:42 | Prosti čas | Piše: Vid Legradić

                            Dobrodošli v vzporedni digitalni svet (ki ga Mark Zuckerberg napoveduje z Meto)! (foto: profimedia) profimedia

Računalniške igrice, socialna omrežja, digitalne valute, digitalne knjige, učenje na daljavo, virtualni sestanki, nakupovanje na spletu, virtualne platforme za karkoli. Bodimo iskreni - vse se seli 'online'. Počasi in vztrajno bo vse na spletu. Naše življenje je skupaj s podatki tako ali tako že tam. Se sliši revolucionarno? Niti ne. Smo šele v začetni dobi digitalizacije, ki se bo z napovedjo Marka Zuckerberga in Mete, novega podjetja, ki bo obstoječe storitve podjetja združila v eno virtualno okolje in digitalno dobo premaknila v novo obdobje razvoja.

Spletne in virtualne platforme združena v eno

Vsaka v uvodu našteta platforma predstavlja specializacijo za eno stvar. Računalniške igrice so namenjene igri, socialna omrežja izbrani formi komunikacije, digitalne valute izbrani vrsti trgovanja in finančnega razvoja.

Nekako tako je bilo nekoč (oziroma ne tako dolgo nazaj) z namenskimi elektronskimi napravami. S telefonom smo telefonirali, z GPS napravo navigirali, z žepnim računalnikom računali.

Vse te posamezne naprave so se s skokom tehnologije združile v eno t. i. pametno napravo, na primer v pametni telefon.

Enako se zdaj dogaja s spletnimi in virtualnimi platformami, ki se združujejo v eno samo digitalno okolje, vzporedno resničnost, imenovano tudi virtualen svet. Takšen virtualni svet je bil leta 2003 predstavljen v spletni videoigri Drugo Življenje (Second Life), v kateri igralec igra oziroma živi svoje drugo življenje. V njem se z drugimi igralci pogovarja, s pravim denarjem kupuje virtualno posest, hiše, uresničuje svoje interese in deli zanimanja z digitalnim svetom. Ni pa to edini vzporedni svet, ki ga lahko v okviru odprte igre ustvarjamo. Takšna sta tudi WoW in Minecraft.

Zgodovina

Verjeli ali ne, virtualna resničnost ima že dolgo brado.

Že leta 1838 je bil izdelan izdelan stereoskop, naprava, ki je s pomočjo številnih ogledal uporabniku ustvarila prvo navidezno resničnost.

Leta 1935 je pisatelj Stanley Weinbaum izdal znanstvenofantastično zgodbo, v kateri glavni junak zgodbe nosi očala, ki ga popeljejo v izmišljeni svet, ki spodbuja njegove čute. Za idejo se je začel zanimati Holywood in filmska industrija, ki je za namen virtualne resničnosti 1962 ustvarila prvi virtualni stroj, ki se je imenoval Sensorama. Ta je združil več tehnologij, ki so spodbujale mnogo čutil s kombinacijo 3-D videa. Zvok je stimuliral ušesa, vibracije čute, vključena sta bila tudi vonj in atmosferski učinki, kot je veter. Z začetkom 21. stoletja je že na stotine podjetji razvijalo različne produkte, ki so služili virtualni resničnosti, ki jo vsi poznamo. En primer izmed mnogih je na primer Google Street view, v katerega se lahko 'vstopi' s pomočjo očal za virtualno resničnost.

Facebook Metaverzum

Mark Zuckerberg je pravkar predstavil svet navidezne resničnosti, ki nosi ime Metaverse (Metaverzum) ali Metavesolje.

Platforma se predstavlja kot naslednji korak evolucije družbene povezanosti. Facebook razume kot dvodimenzionalno okolje, ki deluje v okviru svojih omejitev. Zato z Meto, podjetjem, ki bo združevalo Facebook in vse ostale tehnologije, načrtujejo izgradnjo vzporedne digitalne resničnosti. To bo svet, v katerem bo uporabnik lahko počel prav vse, kar se lahko počne v 'resnični resničnosti'.

Metavesolje bo mogoče izkusiti na več načinov, še najbolj 'resničen' pa bo vstop vanj preko posebnih očal, ki jih Zuckerberg preprosto imenuje pametna očala. Metavesolje bo zgrajeno iz tridimenzionalnih prostorov, ki bodo omogočali druženje, učenje, sodelovanje in igranje na načine, ki presegajo tisto, kar si lahko predstavljamo. Ljudje bodo v njem komunicirali in se v okolju navidezne ali obogatene resničnosti družili. Lahko bodo obiskali trgovino, investirali v virtualno podjetje, trgovali na tržnicah, uživali v glasbenih koncertih, kupovali virtualni prostor, oglaševali, zgradili virtualno pisarno svojega resničnega 'zemeljskega' podjetja ali pa ustanovili kar takega, ki bo obstajal le v digitalnem svetu in prodajal digitalne storitve ... Možnosti je neskončno. Si boste zaželeli leteti ali se po Metavesolju sprehajati v podobi robota? Nič lažjega. Tak svet bo prinesel ogromno priložnosti, zaslužkov in tudi nevarnosti. Načrt je, da bo Metaverse postal kolektivni projekt človeštva. Ustvarili ga bodo ljudje sami, za katere ne bo pomembno iz kje prihajajo ali kakšne vere so.

Ta svet bo odprt za vse. Če bo vredno vstopiti vanj, pa naj presodi vsak zase.

Vid Legradić
Popotnik in avtor knjig