Vid Legradić | 28. 2. 2022, 09:11

Tehnika petih čutov (za premagovanje tesnobe in anksioznosti): Za instantno pomiritev!

profimedia
Tehnika petih čutov (za premagovanje tesnobe in anksioznosti): Za instantno pomiritev! (foto: profimedia)

Brez dvoma živimo v stresnih časih. Že ko se je zdelo, da smo vsaj približno opravili s pandemijo, je prišla Ukrajina. V kombinaciji s hitrim načinom življenja je je človek rez težko popolnoma miren. S stresom se lahko bojujemo na mnogo načinov, med drugim tudi s čuti.

Naše telo je senzor. Čutov imamo pet, po nekaterih interpretacijah še kakšnega več. Že če jih v boju proti stresu pravilno uporabimo, je instantna pomiritev zagotovljena.

Vid

Od vseh barv najbolj pomirja zelena. Tudi človeško oko je za odtenke zelene najbolj dovzetno. Opazovanje te barve deluje sproščujoče in pomirjajoče. Zaradi takšnega učinka so pacienti v bolnišnicah običajno odpuščeni nekoliko prej. Razlog za hitrejše okrevanje je prav pomirjajoči učinek zelenega odtenka. Pomirja vsaka zelena narava, če pa so drevesa brez listja, pa ima dober antistresni učinek tudi opazovanje krošenj. Krvni tlak se dokazano zniža tudi ob opazovanju rib v akvariju, pogledu na tekočo reko in v valovanje vode. Ste se po dolgi vožnji na morski dopust kdaj kar spontano usedli na obalo ter se zagledali v morje, ki je nežno udarjalo ob kamenje in se razlivalo po pesku? To je ta pomirjajoči učinek.

Čut

V zgodnjih petdesetih letih prejšnjega stoletja je ameriški psiholog Harry Harlow s spornim eksperimentiranjem preučeval pomen dotika. Za eksperiment je uporabil mladičke opic, ki jih je vzgojil v izoliranih kletkah, v katerih sta bili dve nadomestni neživi opičji mami. Ena je bila narejena iz kovinske žice, druga pa iz pliša. Čeprav je imela steklenico s hrano le »žična mati«, so se opičji mladički še zmeraj raje držali »plišaste matere«, tudi če je to pomenilo, da bodo dehidrirani in umrli od lakote. S tem je poleg tega, da je intimni telesni stik najpomembnejši dejavnik pri ustvarjanju vezi med materjo in otrokom, dokazal tudi pomirjujoč vpliv dotika. Za znižanje stresa z dotikom sta primerni tudi masaža in božanje hišnih ljubljenčkov (če so le-ti pri roki). Zlasti čohanje psa ali božanje mačke ne bo prineslo ugodja le živali, temveč bo pomirilo tudi vas.

Sluh

Kaj je lepšega kot zaspati ob odprtem oknu in poslušati zvok padajočih dežnih kapelj. Zvok dežja pomirja. Pomirjajo tudi drugi vodni zvoki - na primer zvok potoka - ki pa ne sme biti preglasen. Odličen antistresni zvočni serum je tudi ptičje petje, od umetnih zvokov pa je najprimernejša glasba, za katero pa ne velja, da mora biti sproščujoča. Lahko je kakršnakoli, saj človeka dokazano pomirja samo tista glasba, ki mu je všeč. V primeru, da smo res siti zvoka, pa je najbolj pomirjajoča tišina. Zanimivo pri slednji je to, da ima tudi tišina svoj zvok, tako imenovan črni šum, ki je slabo slišen ali celo neslišen, a hkrati merljiv. Zato je lahko tudi tišina na svoj način glasna.

Okus

Ta je naš najmočnejši antistresni mehanizem. Vsi vemo, da radi jemo, ko smo pod takšnim ali drugačnim pritiskom, zato tudi obstaja močna povezava med stresom in debelostjo ter posledično zdravjem. Prvaka med antistresno hrano sta zagotovo čokolada in sladoled. Čokolada znižuje raven stresnega hormona kortizola. Tudi kakavovi polifenoli so pri pomirjanju še tako nervoznega človeka izredno učinkoviti. Temu navkljub le malo kdo poje večjo količino zdrave, temne čokolade. Nezdrava čokolada je okusnejša. Zato dobro užiti tudi drugo okusno hrano, ki pomirja: brazilski oreški, bučna semena, določene vrste ribjega mesa in mlečnih izdelkov.

Vonj

Od vseh vonjev naj bi bil najbolj pomirjajoč vonj sivke. Sivkina aromaterapija človeka pomirja z vplivom na limbični sistem - del možganov, ki nadzoruje čustva. Tudi vonji nekaterih drugih zelišč imajo odlične pomirjajoče lastnosti. Podobno močne antistresne učinke imajo tudi vonji kamilice, vanilje, jasmina in baldrijana. Seveda pa pomirjajoče deluje prav vsak dišeči cvet. Zelo pomirjujoč pa je tudi vonj sveže pečenega kruha, saj ga človeški možgani povežejo z asociacijami doma, hrane, okusi, spomini. V povezavi z okusom je včasih težko nadzorovati količino zaužitega kruha. Kilogrami se nabirajo, z njimi pa še dodaten stres. Zato je za hipno pomiritev lahko povsem zadosti, da na kratko le postojite pred pekarno in vanjo ne vstopite. Bi se zmogli upreti pekovskim vonjavam in se hkrati izogniti še bolj stresni situaciji?

Spremljajte Metropolitan na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.