20. 7. 2020, 06:00
Znamka Patagonia pravi, naj ne kupujemo brezglavo izdelkov, ki jih ne potrebujemo
V okoljski krizi, v kateri se nahajamo trenutno, je čas za nove vrednote in nove navade – tudi pri nakupovanju.
Pri Sensi podpiramo zgodbe in tudi znamke, ki se trudijo biti boljše oz. imajo določena načela, ki jim sledijo. To danes postaja vse bolj pomembno. Kupec ima namreč ogromno moč in določa, v kakšnem svetu želi živeti in kaj podpira.
Zato smo se odločili, da predstavimo Patagonio.
Njen glavni adut namreč niti niso oblačila, pač pa celotna filozofija (ki pa se odraža tudi v oblačilih).
Poglejmo si, kaj dela Patagonio tako zelo posebno.
1. Zavedanje, da z uspehom pride tudi okoljska škoda
Moto Patagonie se je že od začetka glasil: “Narediti najboljši možen izdelek, ob tem povzročati nič nepotrebne škode, s svojim poslovanjem navdihovati in izvajati rešitve za okoljsko krizo.”
Znamka se je rodila kot plod ljubezni do narave ustanovitelja Yvon Chouinarda, ki pravi, da ni nikoli sanjal, da bi postal uspešen poslovnež. Že kot otrok je imel v sebi posebno strast do narave, plezati pa se je naučil še preden je shodil.
Yvon se je nekega dne s prijateljem odločil, da bosta začela izdelovati plezalne pripomočke za večkratno uporabo, saj v tistih letih tega še ni bilo. Do leta 1970 je njegova oprema postala največji dobavitelj plezalne opreme v ZDA. Izdelovali so tudi opremo za ledeno plezanje, s katero se je pričel ta novodobni šport. A z uspehom je prišla tudi okoljska škoda, saj so s plezalnimi klini pričeli uničevati skalnate stene v njegovem ljubem narodnem parku Yosemite. Yvon se je zato odločil, da bo iz prodaje umiknil svoje plezalne kline. Četudi podjetje propade, ni želel škodovati okolju, ki ga ima rad. Nato so prenovili in izboljšali plezalno orodje za ti. “clean climbing”, s katerim plezalec pušča minimalne sledi v skali.
Prva oblačila, ki jih je danes 80-letni Chouinard prodajal, so bile rugby majice, katere je odkril na Škotskem in jih pričel uvažati v ZDA. Pa ne zaradi njihovega izgleda, pač pa zato, ker so se odlično obnesle pri plezanju. Povpraševanje je bilo tako veliko, da se je odločil, da bo pričel izdelovati svoja oblačila. Tako se je leta 1973 ustanovila Patagonia v Venturi, Kalifornija. Njegove plezalne inovacije pa živijo še danes, in sicer pod znamko Black Diamond, ki je kupila njegovo podjetje z opremo leta 1989.
2. Uporabljajo trajnostne, ekološke in reciklirane materiale
Že v 80-ih je Patagonia raziskovala bolj trajnostne materiale in metode produkcije, vključno z ekološkim bombažem, konopljo in sintetičnimi materiali. Odkrili so proces, s katerim so lahko reciklirali 25 plastičnih plastenk v en flis. Vrhunec pa so dosegli z iznajdbo poliesterskega materiala Synchilla (“sintetična činčila”), ki se ni obrabil tako kot njegovi predhodniki.
Kmalu so se pojavili retro reciklirani flisi in brezrokavniki, katerim so dodali bolj žive barve. Leta 1994 so se odločili, da bodo uporabljali 100-odstotno organski bombaž, saj so ugotovili, kakšno škodo dela okolju (in delavcem) konvencionalno pridelan bombaž. V podjetju je zavladala panika.
Kaj, če gredo v stečaj zaradi te odločitve? “Če tega ne zmoremo, si pač ne zaslužimo biti v poslu,” je odgovoril Chouinard. A jim je več kot uspelo.
Od dobaviteljev strogo zahtevajo sledenje pravilom. Podjetje je še vedno v zasebni lasti ter ima certifikat za svoje okoljsko in družbeno udejstvovanje. Še vedno pa ustvarjajo inovacije tako na področju materialov kot tudi dizajna.
3. Donirajo denar za okoljske projekte
Patagonia je postavila pionirski model trajnostne znamke, uporabila svojo platformo za dvigovanje ozaveščanja in postala glasnik za okoljske problematike. Poleg samih produktov, je največja moč Patagonie v informiranju kupcev, kaj kupujejo. Leta 2011 so ustanovili iniciativo “Common Threads”, s katero spodbujajo uporabnike, da jim pošljejo svoje ponošene obleke, katere bodo bodisi popravili bodisi predelali. Letno reciklirajo skoraj deset ton oblek.
Že v letu 1986 pa je Patagonia pričela donirati 10 odstotkov od dobička manjšim skupinam, društvom in nevladnim organizacijam, za katere verjamejo, da lahko naredijo spremembe v družbi. Tudi danes donira vsaj odstotek celotne prodaje na stotine različnim okoljskim skupinam po vsem svetu, ki skrbijo za ohranitev in izboljšanje našega planeta.
4. Ne bombardirajo nas s klasičnimi oglasi
Na največji ameriški nakupovalni praznik “Black Friday” oz. črni petek so prepričevali ljudi naj NE kupujejo stvari, ki jih ne potrebujejo. Precej drugačna reklama, kot smo jih vajeni, kajne? V časopisu The New York Times so objavili celostranski oglas s sloganom »Ne kupujte te jakne!«. Ironično pa so s tovrstnim “antipotrošniškim” pristopom še povečali prodajo. Želijo, da kupci kupujemo manj, vendar bolj kakovostno. Tudi druga podjetja in politike nagovarjajo, naj ne bodo preveč pohlepni, naj pomislijo tudi na naravo, kupce pa, naj ne kupujejo brezglavo stvari, ki jih ne potrebujejo ali se jih čez noč naveličajo.
5. So zares aktivisti
Že v samem začetku so svoj čas in denar namenjali vse večji okoljski krizi, ki jo je povzročalo onesnaževanje, krčenje gozdov, izumirjane živalskih vrst… Nedavno se je Patagonia tudi odločila, da toži predsednika Trumpa oz. njegovo administracijo, saj so se te odločili, da skrčijo oz. minirajo naravne spomenike v Utahu, pod katerimi se skrivajo energetski viri. Prav tako so šli v boj proti hidro lobijem in ozaveščajo glede škode, ki jo povzročajo jezovi. Podpirajo tudi slovensko gibanje Balkan Rivers Tour, ki se zavzema za reševanje zadnjih divjih balkanski rek.
Ravnanje Trumpove oblasti do ameriških narodnih parkov je Patagonio oz. njenega ustanovitelja spravilo do tega, da je Patagonia celo prvič(!) oglaševala na televiziji. “Razmere še nikoli niso bile hujše. Zaradi nekaj samovšečnežev v politiki bomo vsi v težavah,” je povedal Yvon v oglasu.
Pa je res vse tako okolju prijazno?
Seveda se pojavljajo dvomi, da nobena jakna ne more biti brez vpliva na okolje. A Yvon tega ni niti nikoli oblubljal. Tudi sam se zaveda, da je 100-odstotno družbeno odgovorno podjetje popolnoma utopija. Priznava, da so v vseh teh letih naredili tudi ogromno napak. “Nikoli nam ne bo uspel popolnoma trajen izdelek. Vendar, se trudimo…” “In ne moremo gledati stran, ko delamo škodo našemu enemu in edinemu domu.”
Kljub svetovnemu uspehu Patagonia ostaja zvesta svojim načelom. Produkti še vedno reflektirajo Yvonovo pustolovsko naravo in skrb za okolje. Bojda gospod še vedno ne mara sestankov v pisarni, zato partnerje in novinarje raje povabi v hribe ali na plažo!
In čeprav Patagonia ni nikoli uradno sodelovala z nobeno oglaševalsko agencijo, ji zvestoba do vrednot in odlični produkti dajejo velik sloves tako v modnih kot v “outdoor” krogih.
V okoljski krizi, v kateri se nahajamo trenutno, je čas za nove vrednote in nove navade – tudi pri nakupovanju.
Patagonia si želi imeti dober vpliv na okolje in na ljudi – nekaj, kar bi bilo lahko za zgled celotni modni in tekstilni (pa tudi katerikoli drugi) industriji.
Njihove izdelke si oglejte tukaj.
Novo na Metroplay: Jan Plestenjak iskreno o enem najbolj čustvenih trenutkov njegove glasbene kariere