28. 11. 2007, 11:11 | Vir: Playboy

Fotograf vaših sanj

avto

René Staud

Odprete katalog in v njem uzrete avto svojih sanj. Mrcino, ob kateri vam zastane dih, misli pa se začno ukvarjati z iskanjem rešitve hude matematične enačbe: kako si ga lahko privoščim? Točno to je njegov namen. In zato ga najemajo največji. Ja, zelo verjetno je fotografije jeklenega lepotca, ob katerih se vam cedijo sline, posnel eden najboljših na tem področju, René Staud.

René Staud zase pravi, da je režiser. Svoje fotografije opisuje kot kompozicije, vizualne sestavljanke, kontrastne podobe umetnega in naravnega; dramatične pokrajine, romantična mesta, ledene gore. Čarobne podobe so pravzaprav le odrska scena, ozadje za predmet poželenja – avtomobil z logotipom najprestižnejših imen industrije, kot so (med drugimi) Aston Martin, Bentley, BMW, Ferrari, Jaguar, Lamborghini,Volkswagen, Audi, Mercedes-Benz ali Porsche.

Malce kontroverzen

Mojster rad reče, da s fotografijami razkriva »moč, lepoto in dušo« avtomobila. Ko se je predlani lotil aston martina V8 vantage roadster­ja, je iz njega izvabil »ogenj in led«, serijo fotografij, ki jo je legendarno podjetje uvrstilo v umetniško zbir­ko. Letos maja se ji je pridružila še serija Thunder and Lightning, kjer je v središču objektiva uradno vozilo zadnjega Bonda, aston martin DBS.

V ozadju pa preroško nebo, nepregledna hosta, skrivnostna jezera Škotskega višavja ...

Staud obožuje zahtevne naloge, pravzaprav jih rad še dodatno zaplete; na primer tako, da za snemanje izbere oddaljene, težko dostopne kraje, ali ko pločevini vdihne nov značaj. Letos, denimo, se je mudil na Grenlandiji (v družbi številne ekipe in v spremljavi tovornjakov z več tonami opreme). »Že v zraku je čutiti lepoto pokrajine,« se je spomnil severnih krajev.

»Tam je človek res majhen, vreme se spremeni petkrat, šestkrat, sedemkrat na dan. Tam sem prvič začutil, da smo ljudje na Zemlji res samo obiskovalci, tega nisem doživel nikjer drugje na svetu.« Moral se je braniti tudi pred okoljevarstveniki, ki nad prišleki s fotoaparati in tovornjaki niso bili navdušeni. »Če hočete ujeti človekovo pozornost, morate biti malce kontroverzni,« je René utemeljeval svojo strategijo.

Ker na prostem diktirajo delovni ritem vreme in razpoložljiva svetloba, je moral mojster Staud s pomagači ves čas slediti luči, se prilagajati vetrovom in snežnim nevihtam. Delal je tako rekoč stalno, če ne zunaj, pa v mobilni delavnici, pred računalnikom, med nalaganjem dokumentov, urejanjem podob, barvnimi korekturami in drugimi lepotnimi popravki. Ekipa je večkrat na dan selila opremo, znova in znova nastavljala sceno, nameščala luči, polirala avto ... Spanca ni naneslo za več kot 12 ur. »Včasih ne vem več, ali sem René ali Renata,« je bil odkrit.

Naročniki od njega zahtevajo molčečnost, lojalnost, kar je nedvomno velika odgovornost in breme. Tudi zdaj nam ni mogel povedati, s katerimi projekti se trenutno ukvarja. A za gospoda Stauda ni lepšega poklica na svetu. Kaj pa retuširanje, ga je toliko kot v modni fotografiji? »No, vulkani in ledeniki so resnični ... Ampak ker so izbruhi nepred­vidljivi, jih nismo mogli snemati od blizu. Zato smo vulkanske pline in strele dodali. 'Izrezali' smo jih iz dokumentarnih fotografij.«

Magično

Staud velja za obsedenega perfekcionista, človeka, ki ni nikoli pri miru. S fotografsko obrtjo se je začel ukvarjati že v rani mladosti; obiskoval je številne tečaje in si pri dvanajstih prislužil prvo nagrado, SLR-kamero pa si je privoščil čez dve leti. Fotografiral je celo med služenjem vojaškega roka, se sprva uril na porokah in med novinarskim raziskovanjem ter v studiu, ki ga je ustanovil leta 1975 v Wedlingnu blizu Stuttgarta. Namenil se je iz vseh kotov »perfektno fotografirati« domačega mercedesa – toda to mu je onemogočala tehnologija. Zato je izumil osvetljevalni sistem za studijsko fotografijo (magic flash) in tako so dobile njegove fotke prepoznavno estetiko, René Staud pa obilico prestižnih naročnikov.

Dandanes ima gospod René za seboj 25 let delov­nih izkušenj, fotografski imperij (leta 1985 je svoj studio preselil v Leonberg), dva tisoč kvadratnih metrov delovnega okolja ter 12 zaposlenih nadvse izurjenih strokovnjakov. Delo mu olajša neprecenljiva tehnična oprema, raznorazne luči, studijske bliskavice, senčniki, filtri, objektivi, foto­aparati sinar, hasselblad, pentax 67, nikon F5, D1 in drugi. Pa sedem studiev, od katerih najmanjši meri 50 kvadratov, največji pa 600.

'Produkcijski park', so njegovo podjetje označili v nemškem Design Centru. Svoje enote deli na 'terence' in 'digitalce'; prvi skrbijo za vse potrebno na snemanjih (za opremo, osebje, izbor lokacije, urnik snemanja, catering ...), medtem ko se digigrupacije priključijo v sklepni fazi dela, ko se fotografije obdeluje v photoshop 'temnici' ali z grafičnimi programi, kot so freehand, illustrator, xpress ...

Kot so zapisali v katalogu avtomobilskega sejma v Stuttgartu: Staudove fotografije prepoznate po eleganci in finesi, ki ju je opaziti tako v slogu kot v tehniki njegovih fotografij. Nežnost pleha, robustnost narave? Ogenj ali led? René ali Renata? Jag ali harley? Kakor vam ugaja, nabor je velik, pa četudi le na koledarju ali uokvirjeni fotografiji.

Nežnost pleha, robustnost narave? Oganj ali led? René ali Renata?

Lanska zimska kampanja za Bridgestone Europe je fotografa Stauda in njegove asistente odpeljala na Grenlandijo. Pred odpravo na sever so naročnikom zamisel predstavili na papirju, izvidnica na terenu pa je medtem že iskala najustreznejše lokacije, urejala snemalna dovoljenja … Risbe z delovnim naslovom 'zamrznjen slap' so spremljali skopi pripisi – zimska pokrajina, odsev v avtomobilu, svetlo ozadje, temen avto. Zakaj Grenlandija, je zanimalo naročnike.

Za Stauda je bil odgovor preprost: ker se vsi njeni atributi – ekstremna, neokrnjena, ledena narava – odlično ujemajo z lastnostmi prestižnih blagovnih znamk (v tem primeru Astona Martina, BMW-ja in Mercedes-Benza). Divja narava s stalno spreminjajočim se vremenom in pokrajino je bila velik izziv. »Najbolj vznemirljiv posel tega leta!« so vzklikali. Osem snemalnih dni na terenu, nekaj dni v studiu (za posnetke avtomobila in odseva) ter še približno toliko dni dela z računalnikom je bilo potrebnih, da je iz ročno izrisanega ledenega koščka (na katerem varno ždi štirikolesna mrcina) nastala tehnično popolna fotografija, sestavljanka naravnega in studijskega.

»Tako postane fotografija večplastna, realnejša.« Za tehnično perfektno fotko je pomemben vsak detajl, razlaga Staud. Vsaka malenkost prispeva h končni podobi: odsev, barve, kapljice vode, strela … Ledene gore, ki so jih fotografirali z ladje, so kasneje računalniško obdelali in 'dodali' mercedesa. V neko drugo goro so 'vrezali' garažo in vanjo parkirali kombi, medtem ko je odsev nastal v studiu z uporabo fototapete.

»Predpriprave vzamejo enormno časa,« pripoveduje Staud. »Najprej se odpravimo na lokacijo, si vse ogledamo, dokumentiramo in določimo snemalne dni. Ponavadi je na snemanju od štiri do šest ljudi: fotograf, ki je odgovoren za fotoaparate in preostalo tehniko, en ali dva asistenta, ki bdita nad fotoaparati in svetlobo, sodelavec, ki skrbi samo za vozilo, in moja malenkost, ki ima na skrbi režijo.«

Ko so se lani lotili kampanje za astona martina V8 vantage roadsterja, je Staudova konjenica odšla na enega najbolj odročnih koncev Evrope – na severozahodno Škotsko. »Regija Assynt se je izkazala za idealno lokacijo, saj združuje moč, lepoto in duh tega avtomobila,« pojasnjuje ekipa. Tamkaj se vreme spremeni tako rekoč vsakih 15 minut. Nenehno se izmenjavajo tema in svetloba, sonce in dež, grom in strela. »Bogastvo barv je neverjetno,« se spominja Staud, »včasih se zdi neresnično – pravi raj za fotografa.«

Pa čeprav je utrudljivo in terja nenehno prilagajanje vseh sodelujočih. Na škotskih fotografijah ni veliko studijskih posegov: dodane so strele, poudarjeni določeni detajli (na primer ognjena črta ali ulična svetilka). »Gre za razmerje med vozilom, okoljem in svetlobo,« pojasnjuje gospod René. »Vsi ti elementi morajo delovati skladno in prepričljivo.« Pa naj bodo zabeleženi v leonbergskem studiu, na ulicah Prage (denimo fotografija desno), v okolici Loch Assynta (kot tale na vrhu strani) … ali na katerem od španskih otokov, kamor se odpravlja v kratkem. V čigavi družbi, za majhen ali velik honorar? Saj veste, skrivnost.

»Če hočete ujeti človekovo pozornost, morate biti malce kontroverzni.«

»Med mojimi fotografijami in fotografijami s poroke ni nobene razlike,« pravi perfekcionist Staud. »Le da predmet mojih fotografij nista mož in žena, ampak avtomobil in umetniški predmet, arhitektura, narava. Zgodba razjasni, za kaj gre, zakaj je avto postavljen tako in ne drugače.« 'Poročne' fotografije avtomobilov in narave nastajajo v odročnih krajih po vsem svetu, prav tako pa tudi v studiih Staud v Leonbergu pri Stuttgartu.

Na več kot dva tisoč kvadratnih metrih ustvarjajo fotografi, asistenti, video in filmske ekipe, scenski delavci, mojstri za svetlobne učinke, grafični oblikovalci. Pri Staudovih najdete vse za uspešne oglaševalske kampanje: poleg tehnično vrhunsko opremljenih prostorov tudi izurjeno 20-člansko osebje z dolgoletnimi izkušnjami pri organizaciji snemanj in produkcije. Operirajo s Kodakovim sistemom Premier, s številnimi črno-belimi in barvnimi tiskalniki (Fujifilmova pictostat digital 400 in 300), najzmogljivejšimi računalniki …

Poleg tega imajo v Leonbergu več snemalnih studiev, od najmanjšega s 50 kvadrati do največjega s 600 kvadrati in posebno mehanično roko (tehnologija RIG), ki spremlja avtomobil zelo od blizu (pol metra) ali od daleč (12 metrov). Na voljo so tudi delavnica, ogromno parkirišče za 20 tovornjakov, soba s projekcijskim stropom, refleksnimi stenami, številnimi ozadji ... Pa vrteči se oder, ki omogoča snemanje z vseh strani (360 stopinj), svetlobni parki, generatorji, pirotehnični in modelarski oddelek, arhiv in še mnogokaj. Ja, veliko reči, kot pri poroki, »le da jaz oženim avtomobil z ledeno goro, umetnino ali stavbo.«

Tekst: Lora Power

Foto: Rene Staud

Novo na Metroplay: Matej Zemljič o zakulisju snemanja, dojemanju igralstva in stvareh, ki mu pomenijo največ