26. 3. 2008, 13:20 | Vir: Playboy

Izstopajte odkrito

Večerna scena. Poletna noč na priljubljenem kraju. Udobno zleknjeni v usnjeni sedež z eno roko vrtite volan, druga vam počiva na prelestni mladenki na sovozniškem sedežu. Topel poletni vetrič vam boža lase, medtem ko vaš cadillac, letnik ‘59, s spuščeno platneno streho neslišno drsi skozi mesto. Ob zvokih glasbe iz kakovostnega avdiosistema opazujete okolico in večerno dogajanje v mestu. S počasnim gibom roke pozdravite znanca, ki sedi na vrtu lokala, ugasnete cigaro v pepelniku in se odločite, da pred odhodom domov naredite še en krog.

Da, to je ultimativni »cruising«! Po naše bi stvar najpreprosteje prevedli v križarjenje. Lahko pa bi temu dejali tudi nastopanje, poziranje ... Neškodljivo početje, ki si ga globoko nekje v podzavesti občasno privošči vsakdo izmed nas. V takšni ali drugačni obliki. Hote ali nehote. Dejstvo je le, da nastopanje pri nas velja za nekaj nesprejemljivega, nedopustnega in neodobravajočega. Kar je seveda smešno. Saj »cruising« na oni strani luže poznajo od dneva izuma prvega avtomobila.

Kje?

Križarjenje je običajno najbolj razširjeno v območju strogega mestnega jedra oziroma tam, kjer se zvečer ali pač čez dan največ dogaja. Kjer je na cesti največ ljudi, kjer so priljubljena zbirališča mladih, skratka tam, kjer so gostinski lokali, diskoteke, trgovine. Posebno prijazni kraji za »cruiserje« so seveda različna obmorska letovišča, kjer je vse povsem sproščeno, poletno in dopustniško. Če ste doma na sončni strani Alp, potem najbrž poznate najboljšo pot za križarjenje čez mesto.

Štajerci prisegajo na Lent, Primorci na Portorož ali Piran, ljubljanski križarji pa so trenutno nadvse ogorčeni, ker je za konec tedna za motorna vozila zaprt del Ljubljane prek Wolfove in Prešernovega spomenika čez Tromostovje do mestne tržnice.

Tako je odšla v pogubo ena najbolj atraktivnih ljubljanskih promenad in prestolnica je tako rekoč edino mesto v Sloveniji brez ustreznega kroga za »nonstop cruising«, ki je nekoč potekal takole: Wolfova, mimo tržnice, levo čez Zmajski most, levo na Komenskega, mimo RTV-ja, po Tavčarjevi, levo na Slovensko cesto, mimo Nebotičnika in nato nazaj mimo Zvezda parka v nov krog.

Kako?

Bistvo križarjenja je v tem, da ne gre za razkazovanje vozniških sposobnosti, zato se takrat, ko boste po branju tega članka zadevo preizkusili, ni treba skozi mestno jedro peljati z dvesto kilometri na uro in turirati motorja vašega starega golfa do onemoglosti. Prav nasprotno. Križarjenje temelji na čim bolj počasni vožnji. Treba je uživati v okolici. Opazovati dogajanje okrog sebe, kot bi gledali film. In kar je najpomembneje, ostalim je treba dati čim več možnosti, da vas opazijo.

Jasno, najprimernejši čas za tovrstno početje je poletje. Kabriolet brez strehe, sicer pa povsem spuščene šipe, da kar najbolje začutite utrip mesta in da vam nosnice poboža vonj parfuma zagorele neznanke, ki se je ravnokar sprehodila mimo. Zimsko križarjenje bi ob prižganem gretju in zaprtih steklih ne imelo pretiranega smisla. Ali pač? Križarjenje je stvar okusa.

Mi pač prisegamo na poletje, ki je najbolj živ letni čas. Ob odprtih oknih je seveda pomemben tudi izbor glasbe, ki pa naj bo takšna, kot vam najbolj ustreza in ob kateri se počutite najbolje, glasna pa naj bo dovolj, da bo jasno odražala vaš okus in izbor, torej da bo vaša »ciljna skupina« takoj vedela, kakšen je vaš okus, in vam tako po potrebi namenila nekaj dodatne pozornosti. Toda pazite, da ne bo preglasna, saj si nihče ne želi, da bi s svojim križarjenjem »terorizirali« okolico.

Če v avtomobilu niste sami, križarjenje je namreč družabna stvar, lahko s prijatelji, ki sedijo v avtomobilu poleg vas, tudi spijete pijačo (brezalkoholno, jasno) ali uničite slasten prigrizek, kar še posebej priporočamo, toda pazite, da s tem početjem med vožnjo ne boste koga ogrozili. In naj se sliši še tako smešno, križarjenje po službeni dolžnosti najbolj obvladajo taksisti in policisti! Lahko se v avtomobil tudi igrate in družabna igra je kot nalašč za dolge vožnje.

Kdaj?

Brez dvoma je najboljši čas dneva za dober »cruising« zvečer. V petek ali soboto, ko je na mestnih ulicah največ ljudi in ko sezona poletnih dopustov še ni na vrhuncu, saj so takrat mestna jedra običajno precej opustela. Takrat se je bolje preseliti na obalo.

Križariti lahko začnete že pozno popoldan, ko se vročina umiri in se na cesti pojavijo prvi sprehajalci. V večernih urah naj bo križarjenje tempirano tako, da lahko na morebitnem praznem parkirišču na obljudenem kraju pustite svoje vozilo in se s prijatelji sprehodite na pijačo do bližnjega lokala. Še bolje bo, če boste lahko zavzeli tak strateški položaj, da bo vaš jekleni konjiček ves čas na očeh in da boste kljub temu lahko opazovali tudi druge, medtem ko bodo križarili mimo vas.

Kar nekaj pa nas je, ki prisegamo na zgodnje jutranje križarjenje. S tem ne mislimo na »cruising« pred sobotnim nakupovanjem na tržnici (čeprav ni slaba alternativa), temveč na zgodnje jutranje ure. Jasno, nihče ne vstaja ob dveh zjutraj, da bi se z avtomobilom vozil po mestu, a če se vračate z dobrega žura in ste psihofizično še dovolj pri močeh, je vedno zanimivo narediti krog ali dva skozi mestno jedro.

Ponujajo se namreč lahko sila zanimivi prizori. Od zbranih družb, ki se v radostnem stanju vračajo iz diskotek, do pekov, ki razvažajo jutranji kruh, uličnih pretepov med razgretimi najstniki ... in še in še. Treba je le znati opazovati okolico in seveda biti ob tem tudi pozoren, da se križarjenje ne bi končalo v ulični svetilki. Vaja dela mojstra.

S čim?

Bistvo križarjenja je vaše zadovoljstvo. Če vas torej veseli kolesarjenje, je lahko vse skupaj zanimivo tudi na dveh kolesih ali celo na rolerjih. Sicer pa priporočamo avtomobil ali motocikel.

Če ste lastnik lepega harleyja ali podobnega čoperja, imate seveda idealnega »cruiserja«. Primerna oprema, usnjen brezrokavnik in odprta čelada so kot nalašč za tovrstno početje. Če pa ste finančno malce bolje podprti, si lahko omislite pravo zadevo na štirih kolesih. Med vrhunske »cruiserje« se, jasno, uvrščajo vsi avtomobili, ki privabijo kar največ pogledov. Ferarri, porsche in podobne sladice so kot nalašč za tovrstno početje, zlasti še, če je vaša igrača kabriolet.

Najbolj pa boste v stilu, če si omislite ameriško kripo iz petdesetih ali šestdesetih let. Cadillac eldorado, ford mustang, chevrolet corvette, pontiac GTO in podobne filmske mašine z globokim glasom in obilico kroma so zaradi videza, udobne vožnje in predvsem samodejnega menjalnika, ki omogoča frajersko zleknjeno sedenje, resnično pravi nastopači. Born to cruise. Če pa imate v garaži kakšnega hot roda v stilu bradatih rokerjev ZZ Top, jaguarja E type, kakršnega vozi agent Austin Powers, ali če ima vaš mercury vgrajeno hidravlično podvozje, ki na semaforju zanimivo poskakuje, potem ga, za božjo voljo, peljite na večerni sprehod skozi mesto.

A tudi če na vašem dvorišču ni nič podobnega, lahko za začetek, kot križar začetnik, pripeljete v mesto pokazat svoja nova aluminijasta platišča, ki ste jih z zadnjo plačo in s kreditom obesili na od očeta podedovanega opla. Bistvo je, da se dogaja.

Zakaj pa ne?

Izkoristite trenutek. Ko boste spoznali čare križarjenja, bo najbrž že prepozno. V ZDA je na najbolj priljubljenih ulicah v določenih časovnih obdobjih križarjenje že prepovedano. Ocean Drive na Miami Beach je verjetno raj za tovrstno početje. Toda mestne oblasti so pred časom tam že namestile svetlobne prometne znake, ki označujejo, da je križarjenje prepovedano, kadar utripa oranžna luč. Križarji so namreč s svojim početjem povzročali prevelike zastoje, zato je sedaj ob oranžnih lučeh na ulici treba pospešiti vožnjo in držati stik s pred vami vozečim vozilom.

Poglejmo na stvar odkrito. Vsako mesto ima svojo promenado in dejstvo je, da se njegova velikost in status merita tudi po velikosti mestnega kiča. In križarjenje je čisti kič. Kič z namenom, da bi opazovali in bili opaženi. Izstopati in zbujati pozornost seveda ni greh. Še posebno ne, kadar si takšno početje odkrito priznate. Zakaj bi si moški sicer kupovali nove čevlje in dame minikrila. Torej? Počakajte na večer, potem pa streho dol in komolce ven!

Najboljši avtomobili za »cruising« so:

  • Cadillac eldorado: veliki repi na zadku in obilo kroma, dvojne prednje luči
  • Ford mustang: zmogljiv motor, koničast nos, gromozanski pokrov motorja
  • Chevrolet corvette: ploščata oblika, izbuljeni blatniki, dvojne okrogle zadnje luči
  • Pontiac GTO: prostorna notranjost, presekana sredinska linija, zajetna platišča
  • Dodge coronet: prevelik zadnji spojler, ogromna poraba goriva, divji glas
  • Lincoln continental: zadnja vrata se odpirajo v nasprotni smeri, spredaj enak kot zadaj
  • Zaželeno: cabriolet, motor V8, električno zložljiva streha, klimatska naprava, samodejni menjalnik

Kaj pa domača izbira novejših letnikov:

  • VW beetle cabriolet
  • BMW serija 3 cabriolet
  • Peugeot 206 cc
  • Mazda MX 5
  • Mégane cabrio
  • Opel astra cabriolet
  • Ford street KA
  • Golf cabrio
  • Zaželeno: kabriolet, lita platišča, kakovosten avdiosistem, atraktivna spremljevalka na sopotniškem sedežu

Top Cruising:

  • ZDA: Los Angeles – Venice Beach, Rodeo drive, Sunset blvd., Miami Beach – Ocean Drive
  • Španija: Ibiza, Palma de Malorca
  • Francija: Cannes, Nica
  • Italija: Sardinija

Kod križarimo na sončni strani Alp:

  • Ljubljanska regija: Dunajska–Wolfova–Magistrat–Zmajski most ali BTC
  • Obalno-primorska regija: Portoroška riviera ali Piran
  • Štajerska: mariborski Lent, center Celja
  • Gorenjska: Kranjska Gora, Bled, Bohinj, center Kranja
  • Dolenjska: Kostanjevica, center Novega mesta, Brežice
  • Notranjska: Ribnica ali center Cerknice
  • Zaželeno: center mesta oziroma cesta, ki pelje mimo priljubljenih mestnih zbirališč, večerni mestni obiskovalci

Kdaj gremo na turo?

  • Primeren letni čas: najraje seveda poleti
  • Primeren čas: med 21. in 23. ali med 2. in 4. uro
  • Primeren trenutek: zlasti takrat, kadar se v mestu kaj dogaja: koncert, prireditve, festival, športni dogodek, proslave ob praznikih

TEKST: Gaber Keržišnik

FOTO: Bor Dobrin

Novo na Metroplay: Nik Škrlec iskreno o tem, zakaj mu je ušel Guinnessov rekord