24. 5. 2008, 14:03 | Vir: Playboy

Labodja pesem

Nautor’s

Swan, Frers, Ferragamo in Pietarsaari. ????? Ne, niso šifre CIE niti tajne oznake Mossada, še manj kode, s katerimi v uredništvu Playboya označujemo naša najpriljubljenejša dekleta. Swani iz Nautorja so najprestižnejše jadrnice na svetu (v redu, za hip pozabite Wally), German Frers eden izmed najodličnejših svetovnih navtičnih arhitektov, ki je že nekaj časa oče njihovih linij, Leonardo Ferragamo tisti italijanski poslovnež, ki je leta 1998 kupil Nautor, finski Pietarsaari pa kraj, od koder so ti jadralski biseri doma.

Rolls royce poznate. No, swani v jadralskem navtičnem svetu nikakor niso rolls roycei! Narejeni so namreč iz vrhunskih materialov, tehnološko dovršeni in napredni, brezhibno izdelani, primerni za vsa morja, udobni in trpežni. Rolls roycei (v avtomobilskem svetu) niti slučajno niso več vse našteto. Zato so swani več od njih in vsak poznavalec se vam bo globoko priklonil, če ga boste povabili na krog po Piranskem zalivu s svojim labodom (swan v angleščini pomeni labod).

Dimenzije vodnega ptiča

Zgodba se je začela leta 1966 na Finskem, ko je Pekka (raje ne vprašajte za priimek, je preveč zapleten) sklenil, da bo iz kompozitnih materialov, ojačanih s steklenimi vlakni, naredil odlično tekmovalno jadrnico, ki bo obenem še dovolj udobna za morska potepanja. In ker je bil Pekka doma s Finske, Baltik in Severno morje pa nista ravno najbolj podobna Jadranu v najlepših julijskih dneh, ko valovčke pozibava rahel maestral, je sklenil, da bodo njegove jadrnice vrhunsko izdelane in primerne za vsa morja, v vseh vremenih.

Zelo podobnega mnenja je bil tudi Rod Stephens iz Sparkman & Stephensa, znamenite pisarne navtičnih arhitektov, in 1968. leta je svoj kljun v vodo pomočil prvi swan 36. Od takrat se legenda samo še nadaljuje. Do danes so splavili več kot 1700 jadrnic, skoraj vse pa še plujejo po morjih. V 36 letih so zamenjali štiri direktorje, pod načrte njihovih bark pa so se podpisali samo trije arhitekti. Zadnji, kot rečeno, je German Frers.

Swanje obline v razponu od najmanjše do največje jadrnice se zdaj berejo: 45–112 čevljev; 2,80–4,40 metra in od 127,8 do 569,3 kvadratnega metra. Vzporednice bi tekle nekako takole: Njena višina v čevljih (da dobite metre, morate deliti s 3,28), Njena, hm, zadnjica (pri barkah ugrez) in Njena pljučna kapaciteta (pri barkah seveda površina jader).

Če Vaša sodi tukaj noter, čestitam, ste zelo blizu swana. No, ja, bančni račun mora biti globok vsaj 500.000 evrov, če pa si zaželite kaj daljšega in bolje opremljenega (beri tam blizu 100 čevljev), je dobro, da se lahko vanj potopite kakšnih 10 milijonov evrov globoko. Oziroma od 112,5 milijona do 2 milijardi in 250 milijonov tolarjev, če vam je ljubša slovenska valuta.

Križarjenje z labodi se začne pri 45 čevljih (slabih 14 metrih), kjer sicer vstopite v swanovski »dirkaški« program – v osnovi imajo namreč tri linije, bolj športno naravnane jadrnice (od 45 do 70 čevljev), udobnejše barke za križarjenje (od 48 do 77 čevljev) in superjahte (od 80 do 112 čevljev). Med poznavalci v vsaki marini boste s 45-ico povsem »zažgali«!

Nov premik nazaj h koreninam pri Nautorju je ladjedelnici prinesel dodaten polet. Kokpit je dirkaško odprt in prostoren, tako da lahko posadka med regato učinkovito upravlja jadrovje. Pri izbranih materialih so se zgledovali po večjih barkah, predvsem pri 70-ici, pa je tako najmanjša mešanica najboljšega, kar je mogoče v navtični industriji ta čas dobiti: kompozitnih vlaken, karbona ...

No, seveda nekatere predvsem dirkaške barke v svoje tehnične podatke lahko zapišejo še več uporabljenih kompozitnih materialov, ampak se, tako kot v zadnjem predtekmovanju za ameriški pokal, tudi preprosto prelomijo! Brez skrbi: labodu se kaj takega ne more zgoditi. Ne nazadnje vsako barko, preden jo izročijo kupcu, temeljito preizkusijo na morju in ugotovijo, ali je vse izdelano do potankosti.

Labod se skriva v podrobnostih

Tika je na palubi in v notranjosti petinštiridesetice še vedno toliko, da lahko z njim brez težav prekrijete domačo dnevno sobo, pa ga bo še ostalo na pretek. Pri swanu šport ne pomeni manj udobja. Kljub dirkaški naravi so vrvi v glavnem speljane po utorih pod palubo, tako da je površin za sončenje več kot dovolj.

Labodje prednosti so v podrobnostih. Na Finskem že vseskozi uporabljajo samo točno določene vrste tika, ki jih tudi sami obdelajo. Do njih pride les v surovem stanju, razrežejo in pripravijo za uporabo pa ga sami. To seveda pomeni, da v Nautorju ne delajo samo vrhunski navtični strokovnjaki, temveč tudi najboljši mizarji, najbolj izkušeni mojstri, ki se razumejo s kompozitnimi materiali, in tudi tisti, ki so najbolj spretni pri obdelavi kovin. Samo tako lahko sestavijo vrhunski tehnološki izdelek.

Notranjost petinštiridesetice je izdelana iz tika, povsem jasno pa je, da nikjer ni mogoče zaslediti niti kvadratnega centimetra neobdelane površine. Sicer velika barka ima v osnovi dve ali tri kabine in velja za malce utesnjeno glede na siceršnjo velikost, je pa zato prehod skozi salon preprost in hiter, ko je treba med dirkanjem menjavati jadra.

Obenem ima v tem osrednjem prostoru na barki posadka med družinskim križarjenjem vse potrebno udobje: kuhinjo, dve kopalnici (ena je sestavni del prednje, lastniške kabine), udobno oblazinjeni klopi s preklopno mizo na sredini in dovolj velik navigacijski kotiček.

Vam dirkanje ni po godu? Nič hudega, že s petinštiridesetico boste izjemno udobno križarili, sicer pa so vam na voljo poudarjeno udobne jadrnice med 48 in 77 čevlji. Pa še nekaj: v swanovsko filozofijo sodi tudi zadovoljevanje potreb kupcev skozi vse življenjsko obdobje. Zato so servisni centri po svetu povezani z matično tovarno, od koder vodijo vzdrževanje bark.

Superce

Hej, nas zanimajo superjahte, ki se pri Nautorju začnejo z 80 čevlji! Njihove osnovne značilnosti so seveda določene, vendar si lahko kupci jahte povsem prilagodijo svojim željam. Na kaj vas spominja oznaka RS? Na zelo hitre porscheje, kajne? No, pri Nautorju z RS (race saloon) označujejo barke s poudarjeno športnimi linijami in dvignjeno streho salona.

Centralni kokpit, v katerem je mogoče nemoteno uživati v križarjenju, nudi popolno udobje, posadka, ki ima prostor v nadaljevanju, pa z ničemer ne moti udobja. Če si zaželite tistega R iz oznake, lahko preprosto odstranite mizico v kokpitu in tako prostor v hipu spremenite v delovni prostor za številno dirkalno posadko.

Največja 112RS meri v dolžino dobrih 34 metrov, pod palubo pa v lastniški spalnici dimenzij tipične slovenske dnevne sobe ponuja dve kopalnici, lepotilni kotiček zanjo in še udobno zofo ob veliki postelji. Na barki lahko v maksimalnem udobju gostite še prijatelje v dveh kabinah za goste, prostori za posadko pa so udobnejši kot v številnih drugih jadrnicah lastniški prostori.

Če se odločite z največjim swanom križariti po Jadranu, upoštevajte dejstvo, da ima štiriinpolmetrski ugrez, zato boste zelo težko vpluli v marsikatero pristanišče. No, ja, kvečjemu na tovorni terminal, ampak tja swani ne sodijo. Če vas sidranje pred obalo ne moti, predlog: največji swan ima seveda zelo udobno garažo za pomožni čoln in druge morske igrače.

Zvečer bodo gostje uživali na skoraj povsem ravni palubi, kjer boste brez težav priredili zabavo za večje število ljudi. Če jih boste vzeli s seboj na jadranje, bodo lahko občudovali samodejno upravljanje jader. Krmarju je pred obema kolesoma na voljo velika armaturna plošča, založena z instrumenti in gumbi za upravljanje vitlov, jader, sider ... Pod palubo je vse podrejeno vrhunskemu udobju, skupaj z Bang&Olufsenovimi hi-fi sistemi v vsaki izmed kabin.

Preverite stanje na bančnem računu in takoj nakažite denar na Finsko! Na swana je treba malce počakati. Če boste imeli srečo, bo vaša barka nared za naslednjo sezono.

Playboyev izbor - Swan 82 RS

Racing salooni so nam všeč, ker so elegantni, udobni in hitri. 112RS je za Jadran prevelik, še pri 82RS bodo včasih težave s sidranjem zaradi 3,84 metrskega ugreza. Razen lastniške so na voljo še tri kabine za goste ter kabina za posadko. Če pa se odločite 25-metrsko jadrnico upravljati sami (priporočamo, ampak ob poprejšnjem dolgoletnem jadralnem stažu), lahko tudi kabino za posadko spremenite v kabino za goste. Za 82RS boste morali pripraviti najmanj 6,5 milijona evrov, vsaka individualizacija pa bo stala še več.

Swani so dragi, ampak ...

... odlično ohranjajo ceno. Omenili smo že, da se skoraj vsi, ki so bili izdelani, še vozijo po morju. Tako boste za swana 65 iz leta 1974 morali odšteti 450.000 evrov, za swana 53 iz leta 1991 600.000 evrov, za swana 44, letnik 2001, pa 565.000 evrov. In kam po rabljene swane?

  • Nekaj naslovov:
www.swan-florida.comwww.swanyacths.it

www.swanyachts.co.uk www.swan-spain.com

Kaj pa, če nočem swana?

Alternative tako rekoč ni. Naslednja, višja stopnja so jadrnice, izdelane po naročilu, kar pa nikakor ne zagotavlja boljše kakovosti. Če že, pomislite na Wally ali se odpravite do Dana Lenarda, Slovenca, navtičnega arhitekta, ki je doma v svetu superjaht. Če boste šli po lestvici navzdol, svetujemo Oyster, Hallberg Rassy ali Sweden Yachts. Cenovno so približno okoli 70 % swanov. Dirkači pokukajte k X-yachts (kakšnih 60 % cene swanov), tisti, ki prisegate na domačo izdelavo, pa se ozrite v begunjski Elan (cenovno približno 40 % swanov).

Za dirkače

Nautor sodeluje na vrhunskih svetovnih tekmovanjih. Njihovi dve jadrnici, Amer Sports One in Amer Sports Too (z žensko posadko), sta končali Volvo Ocean Race (dirko okoli sveta) na tretjem in osmem mestu. Za lastnike bark pa je najpomembnejši termin od 8. do 15. septembra, ko se bodo (boste) tudi letos v prestižnem Porto Cervu na Sardiniji zbrali na medsebojni tekmi in druženju.

TEKST: Boštjan Jevšek

FOTO: Nautor’s

Novo na Metroplay: Matej Zemljič o zakulisju snemanja, dojemanju igralstva in stvareh, ki mu pomenijo največ