Muzeji po Evropi ostajajo odprti, a skoraj brez obiskovalcev

Težave s financiranjem

22. 10. 2020, 09:03 | Aktualno | Vir: STA

                            Muzeji po Evropi ostajajo odprti, a skoraj brez obiskovalcev (foto: Shutterstock) Shutterstock

Pred pandemijo covida-19 se je po Rijksmuseumu sprehodilo približno 10.000 obiskovalcev na dan, sedaj pa jih muzej privabi le okoli 800, čeprav bi jih z upoštevanjem zdravstvenih ukrepov lahko sprejel trikrat več. Skoraj vsi trenutno odprti evropski muzeji se spopadajo z znižanim obiskom, nekateri pa posledično s primanjkljajem denarnih sredstev.

Različni muzeji v trenutni situaciji shajajo glede na to, kako so financirani. Ustanove, ki jih podpirajo vladna sredstva, bodo preživele lažje kot tiste, ki se večinoma zanašajo na prodajo vstopnic. Veliko jih odpušča zaposlene in preoblikuje načine poslovanja, navaja portal Art Daily.

Podatki o obiskovalcih muzejev po Evropi nakazujejo, da dosegajo odprte ustanove približno tretjino lanskoletnega obiska.

Pariški Louvre poroča o do 5000 dnevnih obiskovalcih, medtem ko ga je lani obiskalo 15.000 ljudi. Berlinski državni muzeji, ki jih sestavlja skupina 18 muzejev v nemški prestolnici, poročajo o 30 odstotkih običajnega števila obiskovalcev.

Muzej Hermitage Amsterdam, ki prikazuje razstavo cesarskih draguljev iz ruske državne zbirke, je lani privabil 1100 obiskovalcev na dan, trenutno pa le okoli 300. Nekaterim se godi še slabše; amsterdamski muzej Van Gogh posluje s 400 dnevnimi obiskovalci, ponavadi pa jih je privabil 6500.

Mednarodne obiskovalce ovirajo omejitve potovanj in prestopov meja.

Na Nizozemskem so med poletjem sicer videli porast obiskovalcev iz Belgije in Nemčije, a so ti uplahnili septembra z začetkom šolskega leta in porastom okužb s koronavirusom v državi.

Nekatere države so se v zadnjih letih začele posluževati "ameriškega modela" financiranja, kjer se kulturne institucije vse bolj zanašajo na osebne prejemke. Na nasprotnih straneh denimo stojita nacionalni Rijksmuseum, ki mu vlada nameni 30 odstotkov njegovega financiranja, in zasebni Hermitage Amsterdam, ki je brez državne denarne pomoči in mu 70 odstotkov proračuna doprinese prodaja vstopnic.

Po besedah namestnika direktorja muzeja Hermitage Amsterdam Paula Mosterda so bili njihovi glavni obiskovalci starejše osebe in upokojenci, ki se sedaj izogibajo zaprtih prostorov in javnega prevoza, zato se mora muzej zanašati na mlajše obiskovalce. A Mosterd pravi, da "ta generacija ne prihaja".

Različne evropske države, med njimi Velika Britanija, Francija, Nemčija in Nizozemska, so že naznanile vladne pakete pomoči umetnosti, a vseeno veliko lokalnih ustanov pričakuje primanjkljaj ter počasno večletno vračanje na prejšnje stanje.

Nekateri muzeji, denimo tisti v hiši umetnika Rembrandta, iščejo pozitivne vidike - vidijo priložnost, da se vrnejo h koreninam, ustvarjalnosti in razmislijo o prihodnosti. Pri muzeju Ludwig v nemškem Kölnu so uvideli, da morajo bolj delati na lastni zbirki in se ne zanašati na umetnine, ki jih pretovorijo iz drugih koncev sveta. V Hermitage Amsterdam razmišljajo, kako privabiti različne vrste obiskovalcev, še piše Art Daily.