Nakupovanje prek spleta: ključne informacije (zbrali in preverili na ZPS)

13. 1. 2021, 11:30 | Aktualno

                            Nakupovanje prek spleta: ključne informacije (zbrali in preverili na ZPS) (foto: profimedia) profimedia

Po podatkih statističnega urada je v letu 2020 obseg spletnega nakupovanja narastel, kar je glede na omejitve, ki so nas in nas še vedno spremljajo, povsem razumljivo. Nakup prek spleta je pogosto edina možnost. A za kar se da brezskrben nakup prek spleta je dobro poznati svoje pravice ter kakšne so prednosti in pomanjkljivosti spletnega nakupovanja.

Na ZPS so zbrali ključne informacije, ki vam bodo pomagale pri varnem spletnem nakupovanju in uspešnem uveljavljanju pravic – poznate rok, v katerem morate odstopiti od pogodbe in vrniti izdelke, ali veste, kaj pomeni »dostava na dom«…?

Pravica do odstopa od pogodbe v 14 dneh

Ena od zakonskih pravic, ki jo imajo potrošniki pri spletnih nakupih oziroma t. i. pogodbah, sklenjenih na daljavo, je pravica do odstopa od pogodbe brez navedbe razloga. Gre torej za primere, ko potrošnik ne odstopi od pogodbe, ker ima blago napako ali ne deluje pravilno, temveč ker si je glede nakupa premislil iz drugih razlogov. »O odstopu morate obvestiti prodajalca najpozneje v roku 14 dni od izročitve blaga (ali kadarkoli pred izročitvijo), razloga za odstop pa vam ni potrebno navesti,« opozarja Matjaž Jakin iz Zveze potrošnikov Slovenije in dodaja: »Obvestilo o odstopu vedno podajte pisno, izdelke pa morate poslati nazaj v 14 dneh po tem, ko ste prodajalca obvestil o odstopu.«

Prodajalec mora potrošniku vrniti kupnino najpozneje v roku 14 dni po prejemu obvestila o odstopu od pogodbe, izjemoma lahko zadrži vračilo kupnine, dokler ne prejme izdelka ali dokler potrošnik ne predloži dokazila, da je izdelek poslal nazaj.

A na ZPS opozarjajo, da obstajajo tudi izjeme.

Pravice do odstopa od pogodbe, sklenjene na daljavo, je na primer v celoti izključena pri pogodbah o paketnih potovanjih in prevozu potnikov, saj ta področja ureja posebna zakonodaja, pri pogodbah o izdelavi blaga po natančnih navodilih potrošnika in prilagojenega njegovim osebnim potrebam, pri nakupu hitro pokvarljivega blaga s kratkim rokom uporabe, zapečatenih  avdio/video posnetkov in računalniških programov, če potrošnik odpre pečat itd. 

Dostava blaga na dom

Pri ZPS opozarjajo, da dostava na dom ne pomeni nujno dostave v vaše stanovanje ali hišo, kar je pomembno vedeti zlasti pri naročilu večjih in težjih izdelkov. »Pred nakupom zato vedno preverite pogoje dostave prodajalca in se ne zanašajte na to, da vam bodo naročeno prinesli v vašo dnevno sobo. Če še vedno niste prepričani, kaj točno zajema dostava, prodajalca pisno kontaktirajte in vprašajte, ali je možna dostava oziroma vnos naročenega v vaše stanovanje oziroma hišo,« svetuje  Matjaž Jakin in ob tem opozarja, da dostavne službe zaradi epidemije vnosa v stanovanje ali hišo trenutno ne izvajajo, a ker se razmere spreminjajo, naj se potrošniki pred nakupom prepričajo o tej možnostih.

Izdelek preglejte takoj

Pri ZPS svetujejo, da naročeni izdelek ob dostavi nemudoma pregledate in če ugotovite, da je poškodovan, prevzem zavrnite, če je to mogoče.

Če poškodbo odkrijete šele doma, pa poškodovan izdelek nemudoma fotografirajte in o tem obvestite prodajalca. Pri ZPS priporočajo, da embalažo odpirate previdno in je ne uničite bolj, kot je nujno, zaradi morebitnega poznejšega dokazovanja, kje je nastala poškodba.

Previdnost in zdrava pamet gresta z roko v roki

Pri spletnem nakupovanju je pasti veliko, zato pred vsakim nakupom čim bolj natančno preverite prodajalca, ki upravlja spletno stran. Najprej poglejte, ali je jasno navedeno, kdo je prodajalec in iz katere države prihaja ter ali je na spletni strani naveden kontakt.  Če je naslov elektronske pošte kakšen od brezplačnih poštnih predalov (gmail, hotmail, yahoo ...), to običajno ni dober znak, saj resni prodajalci načeloma ne uporabljajo takšnih poštnih predalov. Še bolj sumljivo je, če ni nobenega kontakta. Pošteni prodajalci nimajo razloga, da bi se skrivali in oteževali komunikacijo s potrošnikom.

Pri spletnih nakupih so najpogostejše naslednje vrste prevar:

  • lažna spletna stran, ki vam nikoli ne pošlje kupljenih izdelkov,
  • prodaja ponarejenih izdelkov,
  • kraja podatkov o kreditni kartici,
  • napačni in zavajajoči opisi dejanskih lastnosti izdelkov ali storitev.

ZPS: Upoštevajte »zlato pravilo«: če je nekaj predobro, da bi bilo res, potem verjetno ni res. Bodite pazljivi, če se na spletni strani oglašujejo izjemni popusti, kjer so izdelki nekajkrat cenejši kot pri drugih trgovcih.