22. 5. 2008, 13:41 | Vir: Playboy

Odpadnik

Robert Balen

Odkar so brata Arthur in Walter Davidson ter njun prijatelj Bill Harley s sposojenim orodjem iz starega železja leta 1903 naredili prvi primerek motocikla silent grey fellow, se z znamko Harley Davidson ni zgodilo skorajda nič revolucionarnega – če skozi stoletje poslovanja odmislimo nekaj močnejših finančnih pretresov, zamenjav lastnikov, skorajšnjih bankrotov in ponovnih rojstev ter navsezadnje bogat razcvet in divji vzpon prodaje ob koncu prejšnjega stoletja. Potem pa je prišlo novo tisočletje …

… in z njim očitno znova čas za radikalne spremembe. Ob koncu leta 2000 so namreč v svet pricurljale prve ukradene in na skrivaj posnete fotografije novega motocikla, ki je delno zamaskiran na testnih vožnjah še najbolj spominjal na hondo ali kawasakija. A bolje obveščeni motovohuni so vedeli povedati že marsikaj; da gre res za novega harleyja, da so pogonski agregat skonstruirali Porschejevi inženirji in da bo, vsaj za harleyja, v vseh pogledih nekaj revolucionarnega.

Rojen za vožnjo

In res se je zgodilo. Lani je HD z velikim pompom predstavil svoj novi motor z oznako VRSCA, poimenovali so ga V-ROD, pri katerem gre samo za zapolnjevanje tržne niše, ki se je pojavila v zadnjih letih, z motocikli, ki gredo v prodajo kot za med. Gre za tako imenovane mačo-bike oziroma drag-cruiserje. Velika medosna razdalja, ravno krmilo, nizek sedež, kromirani izpuhi, močan motor, kapljičast tank ter s cestnih dirkalnikov prevzeta kolesa, vzmetenje in zavore - to je trenutno najbolj popularna kombinacija in prav vsi japonci imajo v tem razredu svojega predstavnika.

Pripadnik razreda tovrstnih brutalnežev je tako tudi V-ROD, s katerim si je sklenil Harley odrezati svoj kos pogače. Z le majhno napakico: srebrni lepotec bo stal na domačem trgu predvidoma nekaj več kot pet milijonov tolarjev. Tudi v tujini se cena giblje od 25 do 30 tisoč evrov, medtem ko so japonski predstavniki tovrstnega razreda vsaj za polovico cenejši. In ne boste verjeli - kupci stojijo v vrsti. Je harley upravičeno drag? Ah, dajte no … se šalite?

Prvotni predstavnik tovrstnega motorističnega razreda je bila Yamaha, ki je s svojim modelom V-MAX tržno nišo odkrila pred več kot desetletjem. In če verjamete ali ne, se desetletna yamaha še vedno pelje enako dobro kot V-ROD, bolje poskoči, enako dobro zavira in se, vam že vnaprej povem, bistveno manj kvari, kot bi se znal novi harley.

Vozim, torej sem živ

Novi V-ROD je bela vrana v družini. Je harley, katerega videz je videti bolj futurističen kot pa nostalgičen. In je prvi harley, s katerim si boste lahko privoščili tudi dinamično in športno popoldne, saj ciklistika omogoča že napol dirkaška polaganja zavojev. Hkrati je to tudi prvi harley, ki ne zahteva, da ste nezakonski sin dvigovalca uteži in cirkuške artistke, saj vožnja ni fizično naporna in tudi ne težavna v mestni gneči.

Poleg tega je V-ROD prvi harley, pri katerem lahko pohvalimo odlične zavore (ki so kos teži in zmogljivostim motorja), natančno izdelavo, vsakodnevno uporabnost, natančnost menjalnika, odzivnost in prožnost pogonskega agregata ter enakomerno naraščanje moči v celotnem območju motornih vrtljajev. In poleg vsega so konstruktorji (z vpetjem agregata v gumijaste nosilce) tudi umirili čezmerne motorne vibracije.

Da bi jih strela udarila … Kar nekaj žensk je namreč v neki časopisni raziskavi zatrdilo, da jih harleyjeve vibracije med vožnjo ne pripeljejo samo do želenega cilja, temveč tudi do orgazma. Torej punce, V-ROD ni (več) za vas!

Novinec ima vse tisto, česar do danes harleyji niso imeli. Prav zaradi tega ga pravi ljubitelj HD motociklov najbrž ne bo nikdar imel. Preprosto predober je. Že od njegove predstavitve ga zavračajo prav tisti, ki so zaslužni za harleyjev sloves.

Suhljati dolgolasi rokerji in debeli tetovirani obritoglavi bradači, kakršnih se na zbor motoristov v legendarna Sturgis ali Daytono vsako leto privali več kot pol milijona. »Saj je lep, ah, kaj lep, čudovit je, samo to ni več pravi harley. V-ROD je preveč popoln in nima več niti značilnega harleyjevega kovinskega zvoka iz izpušnih cevi, temveč elektronsko piska kot kakšno kurčevo japonsko sranje,« mi je v Daytoni razlagal 60-letnik, ki ima v svoji zbirki več kot dvajset harleyjev. »Tudi sam ga imam doma, ker ga pač moram imeti. A sem sem se pripeljal na svojem starem dyna glideu. Ja, to je pravi harley.«

Za gole v sedlu

Harley-feni so seveda upravičeno šokirani, saj je znamka zadnjih 30 let izdelovala precej klasične, konservativne in zelo podobne motocikle. Toda v samem začetku in vse do časov po drugi svetovni vojni so bili harleyji tehnološko in oblikovno bistveno bolj pred časom kot za njim.

V začetku sedemdesetih pa so na sceno udarili japonci. Z vrstnimi štirivaljniki, uporabo lahkih materialov in visoko zmogljivih agregatov so v vsega nekaj letih povozili svetovno konkurenco in tako angleška kot ameriška legendarna motociklistična imena so ostala daleč zadaj. Nekateri so celo ustavili proizvodnjo, Harley pa se je kot po čudežu obdržal. Zaigrali so na karto ameriškega nacionalnega ponosa in domovinske pripadnosti.

V stilu »nam ni mar za sodobno tehnologijo, živela klasika« so skoraj ustavili razvoj in okrepili marketinško službo. Bingo! Okorni ter tehnološko zastareli motocikli so se spet začeli prodajati. Nekaj so k nacionalnemu ponosu »born in the USA« pomagali tudi mediji, še najbolj pa filmi po zgledu Golih v sedlu iz leta 1969 s Fondo, Hopperjem in Nicholsonom ter nepozabnim Harleyjevim panheadom s tankom v barvah ameriške zastave, ki je nosil pomenljivo ime Captain Amerika!

Po vnovičnem porastu prodaje so se proti koncu devetdesetih očitno odločili, da bodo spet razvili sodoben motocikel. In popolnoma jim je uspelo!

To niso sanje

V-ROD je v vseh pogledih čudovit motor. V najinem štirinajstdnevnem druženju sva prečesala vso Slovenijo od Portoroža do Maribora. Nekajkrat! Testni HD je imel še obilico dodatne opreme. Prednje vetrobransko steklo, ki je sicer učinkovito le do kakšnih 120 km/h. Pa prostorne in lično oblikovane stranske kovčke.

Je pa res, da dodatna oprema, torej prednji vetrobran, kovčki in kromirane nožne opore, močno spremenijo videz motocikla in mu vdahnejo ton potovalnega cruiserja. Položaj na motociklu je še vedno precej v custom stilu, saj se resnično nizko sedi, visoko nasajeno ravno krmilo in povsem naprej pomaknjene stopalke za noge pa zahtevajo zelo »odprto« sedenje in tipično mačo pozo na mačo motociklu.

V vožnji je izredno vodljiv, opazno pa je njegovo težišče, saj je bistveno bolj na desni strani, kar gre pripisati tudi dejstvu, da sta na desni strani motocikla dve zajetni izpušni cevi, ki sta zaradi varnosti oblečeni v dvojno pločevino, da od vročine ne pomodrita. Kljub zaščiti pa se cevi močno segrejejo in V-ROD mi je pustil v trajen spomin dve ožganini na desni nogi. Ja, ja, vem, na motocikel se pač ne usede v kratkih hlačah, toda za skok do trgovine in nazaj pa v poletni vročini ja ne bom vsakokrat vlačil usnja nase!

Novi HD preseneti z izredno prožnostjo motorja. Vodnohlajeni pogonski agregat s po štirimi ventili na valj in z elektronskim vbrizgom goriva, ki so ga razvili inženirji v Porscheju, sicer v prvih metrih ne potegne tako, kot je to storil »stari« Harleyjev V twin, toda takoj za tem pokaže svoj pravi obraz, saj divje in zvezno vleče vse do 8 ali 9 tisoč motornih vrtljajev v minuti, ki jih lahko odčitate na drobnem merilniku vrtljajev, ki je vgrajen v eliptični merilnik hitrosti, ob katerem je še kazalec količine goriva v tanku.

Slednji bo pretežno ostajal spodaj, saj ima harley povsem (pre)majhno posodo za gorivo, ki je tokrat v stilu skuterjev nameščena pod voznikovim sedežem. Če boste ob vožnji na morje precej korajžni in ročico plina ožemali vse tja do 160 ali 180, morda celo do 200 km/h (ja, še vedno govorimo o harleyju), naj vam bo jasno, da s polnim tankom niti slučajno ne boste prišli do slovenske obale.

Odpadnik

Toda ko boste enkrat z njim na morju! Mhmmmm … to je že povsem druga pesem. Takrat V-ROD odtehta vsak milijon, ki ste ga žrtvovali zanj. Če ga boste najprej zloščili in s krvavimi nohti z njega ostrgali vse mušice ter s kroma in z matiranega aluminija zloščili sledi vodnih kapljic in cestni prah, se bo HD tako zasvetil v večernem soncu, da bodo zabolele oči.

Predvsem oči nežnejšega spola, moška konkurenca pa vam bo tako ali tako le zavidala. V primerni opremi, recimo z usnjenim brezrokavnikom in belo majico, bo tudi Reno Ranes, pocukrani mačo iz TV nanizanke Odpadnik, ki s svojim harleyjem lovi nepridiprave, videti kot vaški posebnež s sfriziranim mopedom.

Res je, kar vam je najprej šinilo na misel: ravno zaradi svojih malenkostnih napak je VRSCA tako popolno nepopoln. In s tem pravi harley. Zatorej, kakor pravi geslo tovarne iz Milwaukeeja: »Don’t dream – ride on.« Ne sanjajte! Zajahajte ga!

Kako se je vrtelo kolesje zgodovine?

1903

Bill Harley in brata Davidson s sposojenim orodjem naredijo prvi »motorni bicikel« in ga poimenujejo Silent grey fellow.

1907

Uradno registrirajo podjetje z imenom Harley- Davidson Motorcycles. S takratne proizvodnje 3 motociklov na leto preidejo na celih 150.

1920

HD postane največji svetovni proizvajalec motociklov. Firma zaposluje 18 ljudi in prodaja v 67 državah sveta. Istega leta prodajo tudi prvi motor v policijske namene.

1928

Motorji HD prvič dobijo prednjo zavoro.

1980

V zaščito znamki Harley Davidson uvede ameriški predsednik Reagan dodatni davek na vse japonske motocikle s prostornino nad 700 ccm.

1998

Harley praznuje svojo 95. obletnico. V Milwaukee se pripelje 140 tisoč motoristov. Seveda veste, na katerih motociklih!

2001

Revolucija!!!! HD predstavi svoj novi model z oznako VRSCA V – ROD.

2003

Harley Davidson bo praznoval stoletnico. Definitivno se obeta največja bajkerska fešta v zgodovini.

TEKST: Gaber Keržišnik

FOTO: Robert Balen

Novo na Metroplay: Nik Škrlec iskreno o tem, zakaj mu je ušel Guinnessov rekord