15. 4. 2008, 15:38 | Vir: Playboy

Vroče žemljice

Francoski Benneteau je prišel, videl in zmagal z drugo iz linije novih jadrnic performance, first 45. Gre za hitro, udobno in lepo jadrnico, ki je tekmicam takoj pokazala zobe.

To pomlad bomo v našem okolju priča vrsti novih jadrnic. Najprej napovejmo skorajšnjo predstavitev nove elanke, elan 380, ki sodi v linijo performance in bo zapolnila vrzel med modeloma 340 in 410.

Zasnovana je tako kot njene predhodnice iz linije performance. Ker nekaj večji volumen od manjše sestre elan 340 dopušča več oblikovalskih različic v podpalubju, pripravljajo dvo- ali trikabinski interier ter tudi možnost enega ali dveh toaletnih prostorov. Splovitev so napovedali že za letošnjo Internautico.

Na Gorenjskem, točneje v blejskem studiu bratov Jakopin J & J Design, so zasnovali tudi salono 34 splitskega AD Boats, ki bo v spomladanskih mesecih prvič okusila slanost Jadrana. To bo po salonah 45, 40, 37 in 42, ki so se vse po vrsti izkazale kot solidne in presenetljivo hitre jadrnice, peta lepotička tega proizvajalca. Salona 34 bo izdelana po že preizkušeni metodi ročno valjanega poliestra in ne gre dvomiti, da bo šlo za izdelek, po katerem bodo radi segli dobri poznavalci jadrnic. Napovedana cena bo okoli 98 tisoč evrov.

Te dni si bomo lahko ogledali tudi dve zanimivi prototipni regatni jadrnici, zasnovani za tekmovanje v odprtih jadralnih razredih ali s sebi enakimi jadrnicami (one design). V Sloveniji se rojeva desetmetrska jadrnica, ki jo je zasnoval Andrej Justin in ki bo imela tudi svoj jadralni razred theone design. Gre za podobno jadrnico, kot jo v naših vodah že poznamo kot justinten in ki jo je ravno tako 'zakrivil' Justin. Tokratna bo izdelana iz ogljikovih vlaken in bo imela tudi bivanju prijaznejšo notranjost, čeprav bo kot tekmovalna jadrnica še bolj našpičena. Splovitev gre pričakovati ob koncu aprila.

Naši zahodni sosedi pa so pripravili prvo predstavitev 12-metrske twelve one design. Ta je bila zasnovana na istem zelniku, kot se je skalilo seme pri nas že dodobra znane jadrnice RC 44. Tudi ta je zasnovana za tekmovanja s sebi enakimi jadrnicami, za merjenje jadralskih moči in znanja krmarjev ter posadk na enakem orožju v jadralskem dvobojevanju in flotnih regatah. Gre za barko z odprtim kokpitom, ki sega od krme do premca. Podpalubja ni, pod krovom je prostor le za vgradni motor, bokobrane in privezne vrvi. V nasprotju z žafransko drago RC 44 (okoli 400 tisoč evrov) bo imela twelve one design veliko dostopnejšo ceno, nekaj prek 112 tisoč evrov, ki ji bo treba dodali le še ceno jader in tisto, kar pripada državi.

Vroča žemljica je tudi v Tržiču izdelana lepotička, ki nosi ime svoje ladjedelnice, alto adriatico 38 (AA 38). Leseno enajstinpolmetrsko jadrnico so zasnovali in izdelali v delavnicah, v katerih se že dolga leta rojevajo tako klasične lepotičke kot tudi jadrnice, izdelane z najsodobnejšimi tehnologijami. Tokratna združuje oboje, pošteno pa preseneti s povsem novo filozofijo zasnove. Prav to je bil cilj snovalcev, med katerimi je tudi legendarni tržiški jadralec Mauro Pelaschier.

Jadrnica izraža drugačnost že z izjemno prostornim kokpitom, ki meri okoli osem kvadratnih metrov. Čiste površine 'pospravljenega' kokpita zmoti le točkovno pričvrščena škota glavnega jadra. V manj kot desetih sekundah pa lahko namestimo dve klopi in mizico ter prostor pretvorimo v družabno terasico. Prav posebna je tudi njena notranjost, ki se začne ob vstopu, z veliko akrilno pregrado, ki skrbi za povezavo med kokpitom, kuhinjo in jedilnim kotom.

Prototipna jadrnica omogoča bivanje petim ljudem, način izdelave pa omogoča, da notranjost prilagajajo naročnikom. Med preizkusom nas je povsem prevzela. Ne le z uporabnostjo, nezahtevnimi manevri, ki jih zlahka zmore en sam član posadke, ampak tudi s hitrostjo. Z jadrnico, ki je zasnovana za udobje, smo se namreč zlahka kosali z večjim regatnikom zelo znanega proizvajalca. Dva krmilna lista, vpeta pod razmeroma široko krmo, skrbita za natančno vodljivost, dvižna kobilica pa ji omogoča plovbo po plitvejših zalivih (ugrez 130 centimetrov) ali, ko je spuščena (250 centimetrov), boljše jadralske zmogljivosti.

Nekako trendovske postajajo jadrnice z dvema krmilnima listoma. Pravzaprav so to zakrivile jadrnice s čedalje širšimi krmami, pri katerih sta zato dva krmilna lista nuja. Podobno rešitev najdemo pri oceanskih regatnikih. Med najmanjše jadrnice s tako rešenim krmilnim sistemom sodijo komaj šestinpolmetrski oceanski regatniki razreda mini 650, s kakršnima sta se na dveh prečenjih Atlantika pošteno izkazala tudi Kristian Hajnšek in Andraž Mihelin.

Po teh jadrnicah se je zgledoval tudi francoski Jeanneau, ko je snoval svojo novo performance jadrnico sun fast 3200. Jadrnica je dolga deset in široka približno 3,5 metra. Največjo širino so od sredine jadrnice 'vlekli' vse do krmnega zrcala. Taka oblika je seveda najbolje uravnotežena z dvema krmilnima listoma, ki jadrnico obdržita 'na nogah' tudi v skrajnejših razmerah. Športna francozinja sun fast 3200 je bila po mnenju strokovnih novinarjev oklicana za evropsko jadrnico leta, podobnega mnenja pa so bili tudi pri slovenski reviji VAL navtika, kjer so jo izbrali za jadrnico leta v svojem velikostnem razredu pri nas.

Kot zelo hrabro marketinško potezo smo ocenili zadnji izdelek begunjskega Elana, elan 450. Jadrnici, ki sodi v Elanovo linijo performance, so dodali veliko volumna in s tem tudi udobja, tako da so največjo širino trupa potegnili skoraj do krme. Poleg povečanega volumna in pravega prostorskega razkošja v kokpitu ima elan 450 tudi krepko povečano trupno stabilnost. Da pri večjem nagibu ne izgubimo nadzora, so ji pod krmo pritrdili dva krmilna lista. Stik z oblikovalskimi smernicami so obdržali tudi pri sodobno zarisani notranji opremi, ki ni samo zelo všečna, ampak je tudi prijazna do uporabnika.

Tam sta se kalila tudi brata Jakopin, ki že dolga leta sodita med najbolj znana imena na svetovnem navtičnem trgu, tako kot njuna projektantski studio J & J Design in podjetje Seaway, ki je sredi marca medijem predstavil svoja najnovejša izdelka – jadrnici shipman 72 in shipman 80. Gre za, tako kot poprej pri njunih predhodnicah, najdražja slovenska izvozna produkta in seveda upravičeno slovenski ponos.

Odziv sveta na tehnološko dovršeni jadralski velikanki, 22-metrski shipman 72 in 24-metrski shipman 80, ki ju izdeluje Seaway, je presenetil tudi snovalce in podjetje, saj je bil trg dragih večjih jadrnic iz visoko tehnoloških materialov še pred nekaj leti zelo majhen. »Očitno je nova generacija shipmanov s svojimi jadralnimi lastnostmi in predvsem z lahko vodljivostjo in enostavnim upravljanjem odgovorila na želje večjega števila kupcev, kot bi to lahko pričakovali,« nam je povedal Japec Jakopin ob predstavitvi lepotic, ki sta v osnovni izvedbi naprodaj za tri oziroma štiri milijone evrov.

Tudi ti jadrnici imata pod krmo po dva krmilna lista, vsi shipmani pa so zasnovani tako, da jih navkljub velikosti upravlja minimalno število članov posadke. Cilj ugledne slovenske ladjedelnice, ki se bo deloma kmalu preselila na novo lokacijo v Tržič (Monfalcone), pa je po besedah Japca Jakopina »postati največji svetovni izdelovalec jadrnic iz ogljikovih vlaken«. Selitev narekujejo tudi njihovi novi načrti, saj že razvijajo proizvodnjo treh večjih jadrnic, dolgih 30, 39 in 46 metrov, izkazalo pa se je, da je shipman 80 jadrnica največjih mer, ki jo še lahko pripeljejo iz Gorenjske do morja.

Med vroče žemljice v svetu jadrnic lahko brez dvoma uvrstimo tudi Beneteaujevo lepotičko first 45, ki se ji že obeta velik komercialni uspeh. First 45 je malce prijaznejših mer od večje sestre first 50, od katere je prevzela sila seksi linije in tudi zelo trendovsko obliko notranje opreme. First 45 je sila udoben regatnik, pravzaprav je nekaj vmes, poleg tega pa je jadrnica hitra in zelo prijazna do posadke. Jadrali smo s prototipno first 45, katere jadra so bila ukrojena po hendikep formuli in s katerimi je že na prvih regatah pometla s konkurenco. Za križarjenje ali tekmovanja po 'open' formulah jo je mogoče opremiti tudi z večjo površino jader.

Projektant Marco Lostuzzi, ki je zakrivil tudi jadrnico twelve one design, se lahko pohvali še z letos podeljenim nazivom evropske jadrnice leta v kategoriji do 12 metrov za svoj projekt sly 42. Zelo všečne italijanske jadrnice niso le živahne pod jadri in prijazne do posadke, so tudi izdelane po najnovejših tehnoloških dognanjih. Tako se je sly 42 izkazala kot hitra, lahka, udobna in zelo čvrsta jadrnica. Slabih 13 metrov tehta manj kot sedem ton in lahko v veter razpre za 110 kvadratnih metrov jader.

V kategoriji do 12 metrov pa so z jadrnico leta slavili naši severni sosedje oziroma ladjedelnica Schöchl ob jezeru Mattsee blizu Salzburga. Mi smo se z njihovimi prvimi izdelki spoznali, ko jih je zanje kreiral blejski J & J Design. Desetinpolmetrska sunbeam 34, ki sta jo zasnovala Nissen in Schöchl, je oblikovana tako, da jo zlahka upravljata dva. Vse manevre so speljali tako, da je vodljiva iz varnega zavetja udobnega kokpita. Že na krovu najdemo vrsto oblikovalskih rešitev, ki kažejo, da so se snovalci močno trudili narediti uporabnikom prijazno plovilo. Enako uvidimo tudi v podpalubju, kjer najbolj pade v oči velika krmna kabina s povprek postavljeno posteljo. Izdelana je po klasični metodi iz ročno valjanega laminata stekloplastike, vendar se je izkazala tudi kot sila živahna jadrnica.

Ko smo že pri jadrnicah leta, naj omenimo še najnovejšo iz družine 'letečih zmajev', dragonfly 35, ki v primerjavi s svojimi manjšimi predhodnicami ponuja bistveno več udobja. Gre za trimaran, ki lahko v marinah k trupu sklopi stabilizacijska trupa do širine 3,90 metra, med plovbo pa ju v nekaj sekundah razpre na širino 8,20 metra in z razpetimi jadri (v veter do 104 kvadratnega metre) postane 'najhitrejša jadrnica za križarjenje', kot jo reklamira njen danski izdelovalec.

Na testnih jadranjih je dosegla hitrost do 25 vozlov, kar je za dobrih deset metrov dolgo jadrnico, udobno in čvrsto, veliko več kot le spodobna hitrost. Nekoliko višja, kot bi pričakovali, je sicer cena jadrnice, vendar to velja za vse njihove izdelke, po katerih pa kupci vendarle radi posegajo. Navkljub razmeroma visoki ceni je dragonfly prepričala stroge ocenjevalce iz enajstih evropskih navtičnih medijev, da so ji podelili ta zveneči naziv v razredu večtrupcev.

Tekst: Matija Gorjan

Foto: Matija Gorjan, proizvajalci

Novo na Metroplay: Nik Škrlec iskreno o tem, zakaj mu je ušel Guinnessov rekord