28. 10. 2022, 12:32 | Vir: Avtomagazin

Prihaja odmevna sprememba: preverite, zakaj strokovnjaki svarijo, da ne bomo več kupovali novih avtomobilov

Profimedia

Novi predlog je nekoliko bolj liberalen, vseeno pa je naletel na oster odziv kritikov. 

Program Fit for 55 ("Pripravljeni za 55"), ki jo pripravlja Evropska unija za doseganje ogljične nevtralnosti v Evropi, je ena izmed najbolj radikalnih potez na tem področju v zadnjem obdobju. Še posebej veliko kritik je doživela zaradi načrtovane prepovedi vseh vrst pogona avtomobilov, kjer se kot pogonsko sredstvo sredstvo ne uporablja elektrika. To je namreč predvideval prvotni osnutek programa, ki pa so ga sedaj očitno spremenili.

Evropska unija je namreč sinoči dosegla dogovor, po katerem bodo morali avtomobilski proizvajalci do leta 2030 za 55 odstotkov zmanjšati flotne izpuste CO2 za svoje osebne avtomobile in do 50 odstotkov za kombinirana vozila v primerjavi z izpusti iz leta 2021. Do leta 2035 bo nato potrebno za obe vrsti vozil doseči popolno ogljično nevtralnost.

Prav tu pa se skriva največja sprememba nove zakonodaje, ki tako ne prepoveduje drugih virov alternativnih pogonskih goriv, v kolikor so ta ogljično nevtralna. Sporazum namreč vključuje besedilo o CO2 nevtralnih gorivih, pri čemer bo Komisija po posvetovanju z zainteresiranimi stranmi pripravila predlog za registracijo vozil, ki poganjajo izključno CO2 nevtralna goriva po letu 2035 v skladu z zakonodajo EU, zunaj obsega standardov voznega parka in v skladu z cilj podnebne nevtralnosti EU.

Vključena posebna klavzula

Nova zakonodaja ima ob tem vključeno tudi posebno klavzulo, po kateri bodo leta 2026 znova preverili stanje na poti do ogljične nevtralnosti, vključno z napredkom, ki ga bodo proizvajalci dosegli na tem področju. V kolikor bi bilo potrebno, bi zadane načrte do tedaj lahko tudi prilagodili in spremenili ter tako pospešili ali zavrli prehod k ogljično nevtralnim avtomobilom.

Evropska unija je v novem predlogu tudi nekoliko omilila bonitete za ekološke inovacije, ki dokazano pomagajo zmanjševati CO2 novih vozil, in sicer iz sedmih na štiri grame na vsak prevožen kilometer. Na drugi strani pa bodo proizvajalci za vsak gram CO2, s katerim bodo prekoračili zapovedane norme, plačali kazen v višini 95 evrov za vsako vozilo.

"Sklenitev prvega dogovora o predlogu iz svežnja 'Pripravljeni za 55' je močan znak, da je EU odločena napredovati v smeri podnebne nevtralnosti in zelenega prehoda. Mobilnost brez emisij bo gradnik za upočasnitev podnebnih sprememb, ki lahko povzročijo resne motnje v številnih sektorjih naše družbe, vključno z okoljem, migracijami, prehransko varnostjo in gospodarstvom," je dejala Anna Hubačkova, češka ministrica za okolje.

Ljudje naj ne bi več kupovali novih avtomobilov

Vsi pa seveda niso navdušeni nad sprejetimi ukrepi Evropske unije. Med najglasnejšimi nasprotniki sprejetega predloga je Evropska ljudska stranka, kjer predvidevajo, da bo nova zakonodaja prinesla tako imenovani efekt Havane. S tem ciljajo na to, da bodo Evropejci preprosto ostali zvesti starim avtomobilom s termičnimi motorji oziroma hibridom, na kar je nedavno opozoril tudi generalni direktor BMW-ja Oliver Zipse.

"Današnja Evropa je drugačna od Evrope pred letom in pol, ko smo začeli z zakonodajo 'Green Deal'. Kljub temu danes ni bilo preverjanja realnosti. Eksplozivne cene energije in ogromne težave z dobavo, zlasti surovin, ki so kritični za proizvodnjo električnih avtomobilov, pri današnji odločitvi niso igrali nobene vloge, prav tako ne dejstvo, da je znova in znova navajani argument dolgoročne cenovne prednosti električnih avtomobilov postal neveljaven. državne subvencije in visoke cene električne energije grozijo, da bodo električni avtomobil spremenili v počasnega prodajalca," je dejal evropski poslanec Jens Gieseke, pogajalec Evropske ljudske stranke o novih pravilih.

Ofenziva kitajskih in ameriških proizvajalcev

Gieske je ob tem opozoril tudi na ofenzivo kitajskih in ameriških proizvajalcev električnih avtomobilov proti Evropi, ki smo mu priča že sedaj in na katerega so na avtomobilskem salonu v Parizu opozarjali predvsem francoski avtomobilski proizvajalci ter politiki.

Profimedia

Ob tem je Gieske dodal, da je potrebno še več sredstev nameniti ogljično nevtralni proizvodnji in pa predstaviti instrumente, s katerimi bi merili ogljično nevtralnost skozi celotno življenjsko pot vozil, od proizvodnje surovin dalje.

Novo na Metroplay: Kako se dobro ločiti? | N1 podkast s Suzano Lovec