D.H. | 20. 9. 2024, 18:06

Študija razkrila, da starši večinoma ne vedo, kako najstniki uporabljajo umetno inteligenco

Profimedia

Najstniki so očitno že povsem sprejeli generativno umetno inteligenco in jo tudi znajo uporabljati za različne namene. Kot kaže, pa starši večinoma niti ne vedo, če in zakaj njihovi najstniški otroci uporabljajo ChatGPT in sorodna orodja.

Študija, naslovljena Zora dobe umetne inteligence: Najstniki, starši in sprejemanje generativne UI za dom in šolo, katere povzetke so objavili na strani Common Sense Media, je podrobneje preiskala odnos najstnikov do umetne inteligence v zadnjih dveh letih, odkar je na sceno prišel ChatGPT.

Tehnologija, ki uporabnikom omogoča, da umetni inteligenci zastavljajo raznovrstna vprašanja za pridobivanje specifičnih in natančnih, predvsem pa povsem originalno formuliranih odgovorov, je hitro postala priljubljena tudi med mlajšimi generacijami. 

Študija je pokazala, da kar 70 odstotkov najstnikov uporablja generativno umetno inteligenco, kot je na primer ChatGPT.

Starše vprašanih najstnikov, ki so potrdili, da uporabljajo umetno inteligenco za kakršnekoli namene, so potem vprašali, ali so seznanjeni s tem, da njihovi otroci uporabljajo UI, in presenetilo je, da to ve le 37 odstotkov staršev. Nekaj manj kot četrtina jih ni vedela, da njihovi najstniški otroci uporabljajo UI, skoraj 40 odstotkov pa jih ni bilo prepričanih, ali njihovi otroci eksperimentirajo z umetno inteligenco. 

Za različne namene

Najstniki so v študiji razkrili, da umetno inteligenco uporabljajo za zelo različne namene. Večinoma se k orodjem zatekajo, ko potrebujejo pomoč (ali bližnjice) pri opravljanju domačih nalog, nekateri pa z umetno inteligenco »klepetajo«, ker tako preganjajo dolgčas. Dobršen del najstnikov UI uporablja še za prevajanje besedil. 

Veliko najstnikov je tudi priznalo, da generativno umetno inteligenco uporabljajo za reševanje šolskih nalog navkljub dejstvu, da so jim učitelji to prepovedali. 

So pa seveda najstniki že odkrili tudi bolj pobalinske razloge za uporabo umetne inteligence. Nekateri so jo tako uporabili za poustvarjanje podobe ali glasu druge osebe, da so s tem dražili ali nahecali prijatelje ali sošolce. 

Starši bi se morali o tem pogovarjati

Amanda Lenhart, vodja omenjene študije, je v poročilu izpostavila, da bi se starši morali z otroki pogovarjati o kompleksnostih generativne umetne inteligence, saj ta prinaša kopico novosti v naše vsakdanje digitalno življenje, na katere morajo tudi otroci biti pripravljeni. 

Izpostavila se je predvsem problematika deljenja nepravilnih ali zavajajočih informacij, pomembno pa je tudi, da se otrokom razloži, da je uporaba umetne inteligence v šolske namene v nekaterih primerih lahko razumljena kot goljufanje

Še ena pomembna tematika razgovora je vdiranje v zasebnosti drugih oseb, predvsem v povezavi z ustvarjanjem vsebine z njihovimi podobami brez dovoljenja. »Ta orodja imajo možnost, da pri ustvarjanju odgovorov potegnejo z interneta najboljše ali najslabše in včasih je tisto, kar delijo z nami, napačno in grozovito,« je za tuje medije povedala Amanda Lenhart.

Staršem se tudi predlaga, da orodja z umetno inteligenco, ki so med mladimi najbolj priljubljena – poleg ChatGPTja še Googlov Gemini in My AI na platformi Snapchat – testirajo tudi sami, da jih lahko bolje razumejo ali pa jo uporabljajo skupaj otroci. Cilj je, da najstniki razumejo, kako platforme z umetno inteligenco delujejo, česa so zmožne in na kaj morajo biti pozorni, da jih ne zavedejo napačne, lažne ali izzivalne umetno ustvarjenje vsebine.

Novo na Metroplay: "Za vsako uro, ki jo vložimo v vadbo, dobimo nazaj 3 ure življenja" | Leon Bedrač, 2. del