35 nasvetov za učinkovito stopanje po karierni poti

11. 11. 2019, 06:00 | Kariera | Piše: Maja Fister
35 nasvetov za učinkovito stopanje po karierni poti (foto: Unsplash) Unsplash

Postavljanje rokov za doseganje življenjskih ciljev je vsekakor subjektivna stvar. Nekateri svoje točke odkljukajo prej, drugi pozneje ali nikoli. Vendar pa so določeni mejniki na karierni poti nekaj, k čemur bi morali stremeti. Vsaj, če je kariera na vrhu vaših prioritet in si želite njeno pot čimbolj olajšati.

Seznami želja in ciljev so pomembni. Ne zato, ker bi MORALI na njih odkljukati vse. Ampak ker nam dajejo motivacijo in hkrati nastavljajo zrcalo, ki kaže, kako učinkovito se prebijamo po lestvi karierne poti. O katerih točkah torej govorimo? 35 pomembnejših navaja The Muse.  

(Pre)poznajte svojo supermoč  

Prej ko ugotovite (in izpilite), v čem ste res izjemni, lažje vam bo. Kaj je vaša supermoč? Prej, ko znate odgovoriti na to, lažje boste to svojo prednost izkoristili na trgu dela.  

Poznajte svojo šibko točko  

Na drugi strani spektruma so tiste stvari, v katerih niste najbolj vešči. Iskanje šibkih točk pri sebi ni namenjeno temu, da se spravljate v slabo voljo ali si dajete občutek manjvrednosti. Nikakor! Zavedanje, da vam določena dela ne ležijo, vam lahko pomaga pri dodeljevanju nalog tistim, ki so v tem dobri. Prav tako pa lahko hkrati delate tudi na tem, da se v tem izboljšate tudi sami.  

Izpilite svoj "elevator speech"  

Kaj točno je "elevator speech"? V prevodu gre za nagovor, ki ga opravite v dvigalu. Zakaj tam? Predstavljajte si, da potencialnega delodajalca srečate v dvigalu. To torej pomeni, da imate čas za to, da ga prepričate o svojih sposobnostih, zgolj dokler se dvigalo ne ustavi v nadstropju, kamor je namenjen. Kakšni dve minuti, na primer. Na vprašanje, s čim se ukvarjate in kaj je vaša stroka, morate odgovoriti na kratko, seveda pa dovolj jedrnato in zanimivo, da vas sogovornik nikoli ne bo pozabil.  

Naučite se reči "NE"  

Za zgolj dve črki je beseda NE včasih precej težko izgovorljiva. Vsekakor pa je za lastno karierno (in mentalno zdravje) pametno, da se jo čimprej naučite izgovoriti na glas ter za tem tudi stati in jo argumentirati.  

Naredite nekaj, na kar boste res, res ponosni  

Na katerega od svojih kariernih dosežkov ste res ponosni? Že znate odgovoriti na to vprašanje? Če ne, si postavite cilje, kako svojo karierno pot zapeljati v smer, ki vas bo res navdala s ponosom. S tem ne mislimo zgolj plačanih projektov, v življenjepis gre lahko tudi kaj, kar naredite zgolj zase.  

Iz stvari, ki vam ni v ponos, potegnite nekaj dobrega  

Naj bo misel še tako oguljena, iz napak se učimo. Še vedno. Ker lekcije, ki smo jih napisali sami, najbolj ostanejo v spominu. In dokler jih naslednjič znamo narediti bolje, niso bile zaman.  

Presezite svoja pričakovanja  

Nikoli ne vemo, kako dobri smo lahko, če ne poskusimo. Kako prepričani ste, da vam javno nastopanje RES ne gre od ust? Poskusite z majhno skupino. In presezite svoja pričakovanja z vedno večjim krogom poslušalcev.  

Soočite se z nalogo, ki vas straši  

Ko smo že pri preseganju pričakovanj, svoje zmožnosti vedno lahko potisnete še malo dlje. Ven iz območja udobja. Saj veste, kaj pravijo, velika tveganja znajo obroditi tudi velike sadove.  

Spoprijateljite se s prejemanjem povratnih odzivov  

Feedback, oziroma povratni odziv na vaše delo, vzemite kot korist, ne slabost.

Eden najmodrejših nasvetov Hillary Clinton mladim strokovnjakom je še vedno: "Pomembno je, da kritiko vzamete resno – ne osebno".

Zato si kritik ne jemljite k srcu, ampak jih uporabite sebi v prid kot zemljevid, kje se še lahko izboljšate.  

Naučite se odziv dajati sami  

Feedback ima obojestranski tok. Izurite se v tem, kako podati povratni odziv, ne da bi se obregnili ob človeka, ampak zgolj tako, da podate konstruktivno kritiko.  

Postavite meje, o katerih se ne želite pogajati  

Priložnosti se kažejo tistim, ki so odprti zanje. In ko enkrat razčistite, kje so vaše meje, ostanite zvesti svojim načelom tudi, ko gre za poslovna pogajanja.  

Naučite se delegirati  

Predajanje nalog drugim pride skupaj s kariernim napredkom in povečevanjem odgovornosti. Več ljudi, ko imate pod seboj, bolj morate znati z njimi upravljati. Prav tako je pomembno, da se naučite, kdaj stvari prepustiti drugim. Sploh, če so v tem bolj vešči.  

Unsplash

Oblikujte mrežo ljudi, ki jim lahko popolnoma zaupate  

Eden največjih adutov, ki jih imate na karierni poti, so ljudje, na katere se lahko zanesete. Grajenje mreže podpornikov, sodelavcev in partnerjev zahteva svoj čas. A se obrestuje. Vedno.  

Poiščite osebo, ki bo vaš najboljši karierni svetovalec  

Imeti ob sebi človeka, ki mu lahko zaupate svoje karierne pomisleke, je pomembno. Naj bo to vaš mentor, dober prijatelj iz podobne stroke ali mama – tudi to šteje.  

Zloščite svojo digitalno sled  

Digitalni odtis, ki ga v tehnološki dobi puščamo za sabo, ni nujno slab. Poskrbite, da vam bo vaša sled na spletu služila dobro. Kar danes o vas pravi Google, je postal prvi vtis, ki ga človek dobi o vas, še preden vas sreča v živo in odprete usta. Zato le izbrišite stvari, ki vam ne delajo usluge in zloščite svojo digitalno sled.  

Izpilite svoj LinkedIn profil  

LinkedIn je v poslovnem svetu daleč pred Facebookom in drugimi družbenimi omrežji. Tu se zbirajo potencialni partnerji, sodelavci in kupci. Zato naj bo vaš LinkedIn profil vedno sveže posodobljen in kaže vašo najlepšo podobo – pa ne govorimo zgolj o naslovni fotografiji.  

Sestavite portfelj svojih najboljših del  

Naj bo to letno poročilo, skupek objavljenih člankov ali marketinških kampanj, portfelj vaših dosežkov naj bo posodobljen in privlačen. Ne le zato, da bo vedno pri roki, ko ga boste želeli pokazati potencialnemu delodajalcu (ali zviševati plačo pri sedanjem), tudi zato, da na svoje dosežke sem in tja opomnite tudi sebe.  

Naučite se prodajati (sebe ali kaj drugega)  

Tudi če vaša stroka ni v prodaji, jo je pametno obvladati. Resnica je, da boste vedno nekaj prodajali. Bodisi svojo idejo ali sebe za določeno delovno mesto. Zato je pomembno, kako izpostavite vse, zaradi česar vas ne smejo spregledati.  

Naučite se pogajati  

V večini primerov se boste morali za to, da bi prišli do želenega cilja, na neki točki z nekom pogajati. Ni treba, da ste neizprosni, včasih bo več sadov obrodilo razumevanje in način reševanja položaja zmagam-zmagaš.  

Naučite se skomunicirati svoje naloge  

Potrpeti, stisniti zobe in se izza njih prisiljeno smehljati, medtem ko se grizete skozi naloge, ki jim niste kos, ni vedno vaša edina možnost. Naučite se komunicirati z nadrejenimi, kadar vam ti dela ne naložijo vašim sposobnostim ali pristojnostim primerno.  

Naučite se spisati elektronsko pošto, s katero boste osvojili prejemnike  

Osnove pismenosti in primernosti komuniciranja s sogovorniki na drugi strani e-pošte niso samoumevne. Izpilite obliko primernega poslovnega e-maila, vsekakor pa ne zanemarite slovnice in bontona.  

Ne zanemarite moči stiska roke  

Čeprav se sliši kot malenkost, je dober ali slab stisk roke vse prej kot to. Bodite suvereni, stisnite močno in poglejte v oči. Mlahave roke vedno ostanejo v kislem spominu. Naj to ne bo vaš prvi vtis.  

Ugotovite, kakšen seznam nalog vam najbolj ustreza  

Sistem pisanja seznamov nalog za določen dan/teden/mesec je pomemben za produktivnost in organiziranost. Prej kot boste ugotovili, kakšen ustreza vam, lažje vam bo.  

Poznajte svoje ravni energije in jih izkoristite temu primerno  

Če veste, da ste najbolj produktivni zjutraj, delo organizirajte tako, da bo strnjeno v dopoldne. Če imate več energije popoldne, temu – če le lahko – prilagodite svoj urnik.  

Ugotovite, koliko spanca potrebujete za optimalno delovanje in mu sledite  

Moč krepčilnega spanca je pomembna. Tega se boste do 35. leta zagotovo še predobro zavedli. Le sami pri sebi veste, ali bolj delujete s šestimi ali devetimi urami na noč, vsekakor pa poslušajte telo in si čas za v posteljo organizirajte tako, da bo temu primeren. Vaše zdravje (in kariera) bosta hvaležna.  

Ugotovite, kako se najbolje spopadate s stresom  

Stres je skoraj neizogiben del karierne poti. Naučite se spopadati z njim. Bodisi z oddihi v naravi, jogo, športom, pogovori, čemerkoli že, kar vam odmrači misli.  

Prenehajte se ves čas opravičevati  

Čeprav morda mislite, da ste s tem zgolj vljudni, si delate medvedjo uslugo. Preveč opravičevanja lahko namreč hitro deluje, kot da ne zaupate v lastne odločitve in dejanja. Svoja opravičila raje privarčujte za trenutke, ko ste res pogoreli.  

Prebolite sindrom vsiljivca  

Sindrom vsiljivca je resnična diagnoza. Gre za občutek, ki vas lahko prevzame na karierni poti, ko se vam zdi, kot da ste prevaranti. V smislu, da niste dovolj dobri ali sposobni in da vas ljudje v bistvu precenjujejo. Pojav je precej pogost pri perfekcionistih, ki so znani po tem, da s strogostjo kar sami sebi zbijajo samozavest. Pozabite na to! Osredotočite se na svoje delo in se naučite pogosteje pohvaliti.  

Imejte karierni rezervni načrt  

Kdo pravi, da morate do konca življenja početi eno in isto stvar? Karierne poti se spreminjajo, trg dela tudi, zato je pametno imeti v mislih tudi druge veje, v katerih ste lahko dobri.  

Omislite si obkarierno dejavnost  

Hobi. Tak, ki morda kdaj preraste v posel. Ali zgolj nekaj za dušo, hobi, v katerem se bodo razvijale tudi vaše sposobnosti.  

Vložite v svojo pokojnino  

Saj veste, prej ko začnete razmišljati o tem, lažje vam bo.  

Vložite vase  

Današnji trg dela je precej upogljiv in se spreminja s svetlobno hitrostjo. Če želimo ostati v kolesju, moramo ostati v gibanju. Zato vlagajte v svoje znanje, veščine in interese.  

Vložite v svet  

Naj bo to prostovoljstvo, mentorstvo mladim podjetnikom, ki šele hodijo po poti, ki ste jo sami že prehodili ali kaj tretjega. Dajanje skupnosti včasih vrne več, kot smo vložili.  

Vedite, česa ne želite  

Velik del "odraščanja" pomeni vedeti, kdo smo in česa si želimo. Hkrati pa je zelo pomembno tudi vedeti, česa NE želimo. Prej, ko vam bo to jasno, lažje boste filtrirali vse, kar vam po nepotrebnem krade čas in megli razum.  

Dovolite si loviti tisto, kar si želite  

Če ste na tej točki že razjasnili, kaj so vaše strasti, ste na konju. Če ne, začnite delati na tem. Le kdo bi si želel vse življenje početi stvari, ki jim ne vračajo strasti? Dovolite si dati več poudarka stvarem, ki si jih res želite.      

Preberite še: Umetnost klepetanja s sodelavci vam lahko priskrbi napredovanje ALI 6 izzivov, ki jih prinaša delo od doma in kako v boj proti njim 

Maja Fister
Novinarka

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri