16. 2. 2017, 10:00 | Vir: Playboy

Porche Panamera, nova generacija nova oblika

Porsche

Porscheji. Ja, tisti avti, ki imajo motor na napačnem mestu. Zadaj za zadnjimi kolesi. No, vsaj včasih je bilo tako.

Nekoč je bil porsche znan le po modelu 911. Vsakdanje upora­ ben, razen v najbolj navitih različicah, ljudski (super)športnik z motorjem zadaj in vsaj v prvih letih z malce bolj moško lego na cesti. Toda časi se s spreminjajo. 911 se je ne le spremenil v avto, ki ga lahko vozi (skoraj) vsakdo, dobil je tudi (sicer še vedno šestvaljne in bokserske) turbo motorje, štirikolesni pogon, vodno hlajenje ter brate in sestre. In to ne le športne. Pravzaprav je zelo zanimivo, kako je tej sloviti znamki uspelo ohraniti ugled in za­ upanje kljub ogromni transformaciji, skozi katero je šla. Znamka, ki bi ji lahko na pod­ lagi prodajnih podatkov rekli kar znamka mestnih terencev. Največ namreč prodajo macanov in cayennov, šele potem pridejo na vrsto športniki, torej 911 ter boxster in cayman. Teh je, skupaj s superšportnim hibridnim 918, le za okoli četrtino prodaje. In vendar Porsche velja za prestižno šport­ no znamko. Ni kaj, očitno nimajo le vrhun­ skih inženirjev, temveč sta na enaki ravni tudi njihov PR in marketing. Ampak športniki v bistvu niso, vsaj kar se tiče proizvodnih številk, Porschejevi naj­ bolj ekskluzivni avtomobili (z izjemo 918 spyderja, ki pa je itak zgodba zase) – ta naslov pripada panameri.

To pravzaprav ni presenetljivo: panamera ni ne tako zelo priljubljen SUV ne športnik. A to seveda ne pomeni, da ni odličen avto. Velika sprememba pri motorjih tudi pana­ mere seveda ni obšla. Zdaj ima le še turbo motorje – turbobencince in turbodizle. Naj­ zmogljivejši je V turbo osemvaljnik. Gre za povsem nov motor, ki nima skoraj nič skup­ nega s starim. Turbini sta še vedno dve, prostornina pa namesto 4,8 znaša 'le' še štiri litre. A novi osemvaljnik ima kljub temu 30 'konjev' več od predhodnika (in 70 nju­ ton­metrov več navora), torej 550, kar zado­ stuje, da panamera turbo do 100 kilometrov na uro pospeši v 3,6 sekunde – tudi zato, ker ima serijski dvosklopčni menjalnik (PDK) eno prestavo več kot prej – osem namesto sedem.

Tudi panamera 4S, ne gle­ de na to, ali gre za turbobencinca ali turbo­ dizla, ni počasna: do 100 kilometrov na uro pospeši v dobrih štirih sekundah. Vse panamere so štirikolesno gnane – a je sistem dovolj dodelan, da zna pana­ mera dovolj zlahka in nadzirljivo drseti z zadkom, kot če bi bila gnana zadaj, hkrati pa voznik na spolzki cesti pri vožnji z vklop­ ljenimi asistenčnimi sistemi le stežka za­ zna, kako računalnik razpošilja navor h kolesom – avto pač gre, ne glede na vse. Ne zmede ga (natančneje: njegovega podvozja) niti neravna cesta. Zračno pod­ vozje je sicer doplačljivo, a zelo priporočljivo, saj takrat tudi v najšportnejši nastavitvi (sport plus) sunkov s slabe ceste ni preveč, v nor­ malnem načinu pa je udobja vsaj toliko kot v najboljših limuzinah.

Če nimate denarja za turbo različico, ne obupajte. Še vedno si lahko privoščite osemvaljnik, le da je dizelski. Tudi ta je štiri­ litrski z dvema turbinskima polnilnikoma, a v nasprotju z bencinskim bratom ne zna pri majhni obremenitvi izklapljati polovice valjev (za manjšo porabo in emisije). No, poraba je vseeno dizelsko majhna. Najbolj pa fascinira navor: za 850 njutometrov ga je na voljo že pri tisočaku vrtljajev. In ja, med vožnjo se to še kako pozna – ravno dizelska panamera je najbolj nagnjena k pometanju z zadkom, ko udari navor. Vstopni bencinski model z oznako 4S ima trilitrski šestvaljnik, kakršnega pozna­ mo že iz prejšnje generacije – a so ga Por­schejevi inženirji popolnoma na novo ob­ delali in mu povečali moč za 20 'konjev'. In zvok je tu najbolj športen med vsemi tremi motorji – dizel je pač dizel in so ga inženirji le utišali, pri modelu turbo pa je zvok motorja nagnjen bolj k potovalnemu udobju kot k športnemu rogoviljenju. Štirikolesno krmiljenje deluje odlično, le navaditi se ga je treba, matrični LED-žaro­ meti skrbijo, da je osvetlitev ceste ves čas odlična, ob naročilu navigacije pa paname­ ra dobi še sistem innodrive, ki poleg vseh varnostnih senzorjev, ki jih ima, uporablja tudi podatke z navigacije in tako nadzira oziroma pripravi avto na dogajanje do tri kilometre pred njim. Manjkajo le še sistemi za polavtonomno vožnjo. Vse našteto seve­ da sodi na seznam dodatne opreme. Merilniki so skoraj povsem digitalni, ana­ logen je ostal, kot se za porscheja spodo­ bi, le še velik osrednji merilnik vrtljajev. Vsi drugi merilniki in podatki so izrisani na LCD-zaslonih. Kaj je torej za voznika, ki si želi športne­ ga štirisedežnika s športnim pedigrejem, boljša izbira: panamera ali katera od naj­ bolj športnih različic klasičnih prestižnih limuzin, lahko tudi iz istega koncerna? Dajte no, se to res morate vprašati?

TEKST Dušan Lukič
FOTO Porsche

Novo na Metroplay: Nik Škrlec iskreno o tem, zakaj mu je ušel Guinnessov rekord