13. 11. 2007, 18:48 | Vir: Playboy

F1 vs. C1

?

Ena na ena, neposredno: primerjava med formulo 1 na kopnem in na vodi.

Slednja sicer nosi uradni naziv Class 1 Power Boat Championship, in medtem ko Ecclestonove karavane še zlepa ne bo pod Alpe, so morski dirkalniki septembra divjali po Piranskem zalivu, navdušili gledalce, razjezili ribiče – in prihodnje leto menda pridejo spet.

F1

Pravila igre

Pravilnik F1 obsega zajetno knjigo. Na kratko: 11 moštev, 22 voznikov, 18 dirk. Na vsakega dirkača en tekmovalni avto, sedem kompletov gum za suho stezo, štiri komplete za mokro in tri komplete za izredne razmere. 10 točk za prvouvrščenega, osem za drugega, šest za tretjega in potem po točko minusa – do ene osvojene točke za osmouvrščenega.

Piči!

Sodobni dirkalniki F1 veljajo za najhitrejša kopenska vozila in zmorejo pospešiti od 0 do 100 kilometrov na uro v dobrih dveh sekundah, še zanimivejši pa je podatek, da lahko z mesta pospešijo do 200 kilometrov na uro in se zopet ustavijo na mestu v skupaj manj kot šestih sekundah!

Brzina

Dirkalniki F1 že vrsto let zmorejo hitrosti krepko nad 300 kilometrov na uro. Končna hitrost sicer ni uradno izmerjena, saj je odvisna od prestavnega razmerja v menjalniku, ki pa je za vsako dirkališče drugačen. Največje izmerjene hitrosti na ravninah najhitrejših svetovnih dirkališč danes znašajo več kot 350 kilometrov na uro.

Mi trije smo najboljši par …

Ekipa F 1 na dirkališču šteje običajno do 50 ljudi, na nekaterih dirkah tudi več. V to seveda niso všteti vsi tisti, ki službujejo pri posameznem moštvu ter konstruirajo, razvijajo in testirajo v domačih tovarnah moštev. Teh ljudi, ki so zaposleni v moštvih, kot so McLaren, Renault, Ferrari, Toyota ali Williams, je lahko tudi do 300. Na samem dirkališču pa dva dirkalnika na stezi spremlja le najnujnejša ekipa mehanikov, tim menedžerjev, inženirjev, fizioterapevtov, dirkačev, kuharjev in ljudi, ki skrbijo za odnose z javnostjo. Opremo na vsako dirko pripelje po šest ali več vlačilcev.

Finance

Razpoložljiva sredstva, predvsem finančna, so ključ do uspeha vsake ekipe. Boljša moštva z resnejšimi sponzorji imajo seveda debelejše denarnice in težje bančne račune. Vidneje uvrščena moštva za svojo sezono v formuli 1 porabijo vrtoglave vsote, ki se ustavijo pri številki 300 milijonov dolarjev. Seveda pa je odvisno, ali moštva kupujejo pogonske agregate pogodbenih partnerjev ali pa jih, tako kot Toyota ali Ferrari, razvijajo sami.

Tehnikalije

Dirkalniki po dirki skupaj z voznikom ne smejo biti lažji od 600 kilogramov. Pod motornim pokrovom iz ogljikovih vlaken brni osemvaljni pogonski agregat V-zasnove, katerega moč že zmore preseči 750 'konjev' in se zavrti do 20 tisoč vrtljajev v minuti. Prostornina motorja ne sme presegati 2.400 cm3. Elektronski sekvenčni menjalniki imajo od šest do sedem prestav, dirkač pa jih upravlja s stikaloma ob volanskem obroču. Seveda je dirkalnik podprt s kupom elektronike, tipal in telemetrije, ki pa se po zadnjih trendih izenačevanja vozil in zniževanja stroškov iz leta v leto vztrajno poslavlja.

C1

Pravila igre

Osem dirk v sezoni, sedem moštev, devet dirkalnikov, 18 dirkačev, 20 točk za najhitrejši čoln, 15 za drugega, 12 za tretjega in naprej po sistemu devet, sedem …

Piči!

Čolni class 1 veljajo za navtično alternativo formuli 1. Sicer so mnenja deljena, saj so pristaši jadranja prepričani, da si ta naziv na vodi zasluži America's Cup, kjer je tehnologija jadrnic še bolj dodelana in kjer se obračajo še večji denarji. No, morda res, a dejstvo je, da nobena jadrnica ne ulovi podivjanega katamarana, ko zatulijo motorji in se zver požene po vodi. Običajno po dva osemvaljna ali celo desetvaljna motorja družno zagrmita pod motornim pokrovom, obvladovanje zverine pa zahteva vedno kar dva voznika. Voznik samo suče volan, medtem ko »throttleman« dodaja in odvzema plin ter s tem pospešuje oziroma zavira čoln.

Brzina

Hitrost je seveda relativen pojem, in če je vozilo za kopensko pojmovanje hitrosti razmeroma počasno, veljajo na vodi povsem druga merila. Čolni class 1 lahko na vodi dosežejo hitrost prek 290 kilometrov na uro! Okej, res je, da to danes zmore že veliko serijskih športnih avtomobilov, ki se vozijo po naših cestah, a na morju je to nepojmljiva hitrost, ki pomeni pravzaprav lebdenje na morski površini, na kateri je za katastrofalno nesrečo lahko usoden vsak najmanjši val ali droben plavajoči objekt.

Mi trije smo najboljši par …

Moštva Class 1 Power Boat Championshipa so zgledno urejena in uigrana. Posamezno ekipo na dirki sestavlja približno 25 ljudi, kadar je dirka na domačem terenu, lahko tudi več. Čolni na tekmovanje prispejo z velikimi, posebej za prevoz tovrstnega tovora prirejenimi vlačilci. Boljša moštva imajo po dva čolna, poleg tega pa še tovornjak kot potujočo delavnico in četrtega, ki predstavlja tako imenovani »hospitality«, torej prostor, v katerem pogostijo dirkače, moštvo, sponzorje, oziroma prostor za intervjuje, srečanja, kosila …

Finance

Class 1 je šport najvišjih slojev. Za zdolgočasene arabske šejke, upokojene angleške plemiče in novopečene evropske bogataše. Motorji, ki po eni ali dveh dirkah romajo v pokoj, vsako vožnjo novi pogonski propelerji, hektolitri goriva, potni stroški, vzdrževanje plovil in podobno stanejo ekipe od 2 do 2,5 milijona evrov na leto. Seveda v ceno ni vštet sam tekmovalni čoln, ki prav tako stane od 2 do 2,5 milijona evrov. Vrtoglave vsote pa so še vedno drobiž proti proračunom moštev F1 ali jadralne serije America's Cup!

Tehnikalije

Gliserji class 1 so po zgledu dirkalnikov F1 v celoti izdelani iz kompozitov, ki jih odlikujeta velika trdnost in majhna teža. Lupine iz ogljikovih vlaken so na kritičnih mestih ojačene s kevlarjem. Teže čolnov so različne, portoroški zmagovalec »Spirit of Norway« pa pripravljen na dirko tehta 4.650 kilogramov, poganjata pa ga dva Lamborghinijeva 12-valjna agregata prostornine 8.200 cm3, od katerih zmore vsak po divjih 850 'konjev'.

F1 vs. C1

  • Lokacije

F1 je svetovno tekmovanje. Spremljamo jo od Avstralije do Evrope, uveljavlja se tudi v Ameriki, omejuje pa jo tobačna zakonodaja, zato Ecclestone išče nove poti in kraje ter se pri tem ozira na zahod in eksotične lokacije, kot so Arabski emirati, Turčija, Kitajska …

Gre za pretežno evropsko reč z močnim pridihom vzhoda. Dirke na evropskih tleh in v Arabskih emiratih oziroma v Katarju so najbolje sprejete med Italijani, Angleži, Skandinavci in Arabci. Američani imajo povsem svojo ligo podobnega tekmovanja hitrih čolnov.

  • Zmagovalci

Že res, da je Alonso vzhajajoča zvezda in da mnogi lepo prihodnost obetajo Räikkönenu, a vsem je jasno, da ima F1 le eno pravo živo ikono. Schumacher je šampion, ki ga še nekaj časa ne bo presegel nihče. 16 sezon, 90 zmag, 7 naslovov svetovnega prvaka …

Zmagovalec portoroške dirke je Šumi vodnega športa. V karieri je Steve Curtis zmagal na kar 35 dirkah! Polet tega sta z Bjornom Runeom Gjelstenom najuspešnejša posadka; zmagala sta na 29 dirkah od 69 in osvojila hat trik svetovnega prvenstva v letih 2002, 2003, 2004.

  • Tragedija

V F1 je seveda najbolj črna dirka moderne dobe VN San Marina. Na petkovem treningu se je smrtno ponesrečil perspektivni Roland Ratzenberger, v nedeljo na dirki pa še legendarni Ayrton Senna, čigar smrt je za vedno spremenila tok dogajanja v formuli 1.

3. 10. 1990 je bil najbolj črn dan off shore dirkanja z gliserji, saj se je smrtno ponesrečil eden glavnih navdušencev, Stefano Casiraghi, ki je bil na dobri poti, da osvoji naslov prvaka, znan pa je bil kot drugi mož monaške princese Caroline, uživač, zabavljač in plejboj.

  • Odločilno

Pnevmatike so vse prevečkrat odločilnega pomena. Pravilna izbira pnevmatik ali pravilni opremljevalec lahko tudi slabše moštvo povzdigne na stopničke. Obraba pnevmatik oziroma hitrost menjave med dirko sta lahko odločilni trenutek v uvrstitvi vsakega dirkača.

Ključni del hitrih čolnov so ladijski vijaki. Jasno, brez motorja tako ali tako ni nič, a vijak ima podobno funkcijo kot pnevmatike na dirkalniku F1. Propeler je tisti, ki ga tako kot pnevmatike zamenjajo po vsaki vožnji, saj ga že najmanjša plavajoča stvar v vodi poškoduje in odkruši.

  • Sponzorji

Za milijon dolarjev ali dva boste v F1 imeli na dirkalnem avtomobilu le manjši logotip v katerem izmed drugorazrednih moštev, a boste v eminentni družbi pretežno alkoholnih ali cigaretnih sponzorjev, kot so Johny Walker, Marlboro, Mild Seven, Red Bull ...

Hoteli Raddison, Sony Ericsson, mesto Dubai, Jotun, Benq-Siemens … so imena, ki jih najdemo na dirkalnikih razreda class 1, poleg njih pa še cel kup podjetij, za katere najbrž še niste slišali. Je pa logotip na čolnu precej cenejši od F1 in zaradi obilice prostora tudi večji.

  • Popestritev

Pri velikih tekmovanjih seveda ne gre brez spremljevalnega programa. F1 vam med treningi in odmori običajno postreže s kopico drugih tekmovalnih podzvrsti. Dirka GP2, dirka v Mini Challengeu, Porsche Supercup … skratka dirke, dirke, dirke ...

V Portorožu smo bili med jutranjim ogrevanjem in popoldansko dirko priča atraktivnemu programu, ko so nas zabavali akrobatski piloti. Red Bull free style so organizatorji poimenovali letalske akrobacije, spuščanje, padanje, sodčke, spirale in lupinge, ob katerih je zastajal dih.

  • Pločevinke

Lepa dekleta ljubijo barabe – in dirkače. Zato je paddock formule 1 poln lepih, napol golih deklet, ki paradirajo med dirkači in se na vse kriplje trudijo ujeti katerega izmed atraktivnih bogatih mladcev. Verjamete?

Kjer je denar, so lepotice. Ali kot pravijo same:»Bogat in grd moški ne obstaja!« Kar nekaj zalih mladenk smo našteli, pa čeprav so tu dirkači starejših letnikov od mulcev v F1. Res pa je, da smo pogrešali mladenke z dežniki ob vsakem bolidu na startu ... A to na vodi žal ne gre.

TEKST: Gaber Keržišnik

FOTO: Bor Dobrin, Vodafone Ferrari, Raffaello Bastiani, Simon Palfrader

Novo na Metroplay: Matej Zemljič o zakulisju snemanja, dojemanju igralstva in stvareh, ki mu pomenijo največ