Kupovanje na akciji: mislite, da s tem kaj privarčujete? Razkrivamo psihološke trike, zaradi katerih zapravite več, kot ste nameravali

12. 8. 2025, 20:00 | Uredništvo
Kupovanje na akciji: mislite, da s tem kaj privarčujete? Razkrivamo psihološke trike, zaradi katerih zapravite več, kot ste nameravali (foto: Profimedia)
Profimedia

Kupovanje po akcijskih cenah, ki jih ponujajo trgovine, se zdi mamljivo, a obstajajo triki, ki vas premamijo k večji porabi denarja.

Na prvi pogled se zdi, da gre za odlično priložnost. Rdeči napisi, prečtrane cene, 2+1 gratis, tretji par čevljev zastonj, ponudba "samo danes po tej ceni"... Toda: ste se kdaj vprašali, zakaj na blagajni pustite precej več denarja, kot ste načrtovali, čeprav ste domnevno "prihranili"? Odgovor se skriva v psiholoških trikih, ki jih trgovine uporabljajo, da nas spodbudijo k večji potrošnji, in to pogosto veliko bolj subtilno, kot si mislimo.

Znižana cena, toda za kaj?

Eden najpogostejših trikov je poudarjanje popusta brez pravega konteksta. Na primer: izdelek, ki običajno stane 3,99 evra, je zdaj "samo" 2,99 evra. Toda pravo vprašanje je, ali bi ga sploh kupili, če ne bi bil znižan? Velik del nakupov na akciji se nanaša na stvari, ki jih pravzaprav ne potrebujemo, a jih vzamemo, ker imamo občutek, da bomo nekaj zamudili, če ne izkoristimo ponudbe. Strokovnjaki temu pravijo FOMO učinek (fear of missing out – strah pred zamujenim).

Rdeče etikete in časovni pritisk

Barve in sporočila imajo velik vpliv. Rdeča barva, ki se pogosto uporablja za akcije, se povezuje z občutkom nujnosti in vznemirjenja. Če temu dodamo še napise kot "velja do petka" ali "zadnji kosi", dobimo občutek časovne stiske. V takem stanju ljudje trošijo hitreje in bolj impulzivno, to pa trgovcem zelo ustreza

Znanstveniki odkrili presenetljivo korist uživanja čokolade

Trik s količino

Kolikokrat ste kupili tri izdelke, ker so bili cenejši v paketu, čeprav ste prišli po enega? Prav to je namen kvantitativnih akcij (npr. 2+1 gratis). V ozadju je logika, da se to splača. A če en izdelek na koncu zavržete, ker mu poteče rok, se v resnici sploh ni splačalo.

Postavitev, glasba in vzdušje

Ste opazili, da osnovnih živil, kot so kruh, mleko in jajca, nikoli ni pri vhodu? Do njih morate priti mimo številnih polic s privlačnimi izdelki, ki jih niste načrtovali kupiti. Prav tako glasba v večjih trgovinah pogosto ni naključna, izbrana je tako, da vas upočasni, da se dlje zadržite v trgovini. In dlje ko ostanete, več je možnosti za impulzivne nakupe.

Kako se zaščititi pred takimi psihološkimi?

  • Naredite nakupovalni seznam in se ga držite.
  • V trgovino pojdite siti – lakota močno poveča impulzivne nakupe, še posebej hrane.
  • Ne nasedajte vsaki “akciji” – če ne poznate redne cene, ne veste, ali je popust res dober.
  • Izogibajte se vstopom v trgovine, da bi “samo nekaj pogledali”, saj se to pogosto konča s polnimi vrečkami.
  • Vzemite manjši voziček ali košaro – manj prostora pomeni manj možnosti, da kupite odvečne stvari.
  • Plačujte z gotovino – fizično plačevanje denarja bolj boli kot kartično, zato porabite manj.
  • Postavite si proračun za nakup in ga ne prekoračite.
  • Preverite enotno ceno (cena na kg/l) – včasih je “večje pakiranje” dražje na enoto.
  • Pojdite v trgovino tik pred zaprtjem – manj časa pomeni manj razmišljanja o nepotrebnih nakupih.

Povzeto po: Ebrod.net

Turistka se čudi nad obiskom v Sloveniji: "Ena stvar mi nikakor ni jasna … "