19. 5. 2008, 15:52 | Vir: Playboy

Pozor! Kača v zaboju!!

Bor Dobrin

Ste kdaj pomislili, da bi imeli svoj avto? Ja, takšen, ki bi bil samo vaš. Čisto vaš. Da ga že imate? Ah ne, ne opla, forda, fiata, honde ali volkswagna. Avto, ki bo prav zares vaš. Takšen, kakršnega nima nihče drug. Avto, ki ga boste naredili sami. V svoji domači garaži. S svojim lastnim znanjem, orodjem in rokami. Ja, tudi to se da!

Če ste ljubitelj oziroma zaradi pomanjkanja denarja zgolj simpatizer dragih in eksotičnih avtomobilov, potem ste gotovo že kdaj pomislili, da bi katerega izmed tovrstnih lepotcev imeli v domači garaži. Toda goreče želje je najbrž hitro pogasila višina finančne plati projekta. Ja, tovrstni avtomobili so dragi. Res pa je tudi, da vas vse skupaj lahko stane mnogo manj, kot si mislite. Najceneje je, da si avto naredite kar sami. Ne, ni se nam zmešalo – berite naprej!

Kupite repliko

V svetu so zadnja leta zelo popularne replike oziroma neoriginalni klasični avtomobili. V tujini so tovrstna vozila bolj znana kot kit car vozila. V Evropi je oznaka kit car bolj udomačena za dirkaške reli specialke, v Ameriki, kjer je zadeva tako rekoč doma, pa naziv kit car označuje avtomobile, katerih večino osnovnih sestavnih delov kupite v zaboju in jih potem v domači garaži ob toplih zimskih večerih sestavite v

celoto.

Če niste ravno lastnik Microsofta in če vaša bajtica žal ne počiva na neusahljivem naftnem vrelcu, potem si boste glede na cene, ki jih dandanes dosegajo originalni klasični športni avtomobili, tako mrcino le stežka privoščili. Vendar zato še ni treba obupati nad sanjsko sliko pregrešno lepega porscheja 550 spider, s kakršnim se je ubil legendarni James Dean, v vaši garaži. V svetu obstaja ničkoliko podjetij, ki vam za vsega nekaj tisočakov prodajo poliestrsko repliko, ki zato na cesti ne bo nič manj ekskluzivna.

Jasno, pravi poznavalci ali zbiratelji se za vaš avto ne bodo ravno stepli, toda svojemu namenu bo vendarle odlično služil. Morda celo bolje. Z njim bo bržkone manj težav pri vožnji, delovanju in vzdrževanju kot z originalom. Seveda pa plastična cobra ali porsche na večernem preletu skozi mesto ne bosta požela nič manj navdušenih pogledov kot izvirnik.

Avto po pošti

Da ne bomo stvari posploševali in skakali s projekta na projekt brez konkretnega primera, se oprimo na dosegljiva dejstva. Definitivno največ izdelovalcev avtomobilskih replik se ukvarja z legendarno cobro, ki je brez dvoma najbolj zaželen avto za domače projekte. Je kdo ne pozna? Kultni ameriški mačo športnik, ki ga je po vzoru angleških športnih roadsterjev in proizvajalca AC ročno naredil ameriški kavboj Carol Shelby, eden najbolj priznanih Fordovih tunerjev v šestdesetih in sedemdesetih letih.

Prelep, atraktiven in brutalno močan dvosedi kupe brez strehe je s svojimi linijami iz aluminija ročno oblikovane karoserije že takrat odražal divjo moč in prevlado na cesti. Muscle car, skratka avto s tisoč izvedenkami in imeni (AC cobras cobra, ford cobra, FFR cobra, cobra 427 …), je s špartansko opremo in ogromno zalogo moči na zadnjih kolesih, ki jo je prispeval po Shelbyjevem receptu navit Fordov V-osemvaljnik, v hipu postal utelešenje ameriških sanj.

Celo več – avto je postal Amerika. Močan, strašen, edinstven in drag. Skratka zaželen, a nedostopen. In takšen je še danes. Kdo je ne bi imel, kače, s Halibrandovimi kolesi, z značilno trikrako centralno matico in zajetnim izpušnim sistemom na obeh straneh vozila, ki še danes služi za vzor, zgled in kalup BMW-jevemu Z8 ali Chryslerjevemu viperju?

Ker redke originalne cobre s cenami prebijajo strehe avkcijskih hiš, je le malo srečnežev, ki lahko v svojo garažo parkirajo original. Vsem preostalim navdušencem ostanejo replike. In teh je, jasno, že mnogo več kot originalov. Ravno zaradi tega plastična cobra velja skoraj za original. In če na cesti ugledate cobro, naj vam bo jasno, da gre skoraj zagotovo za repliko. Večina originalov je v muzejih …

Vas je zamikalo? Katalog v roke! Največ proizvajalcev kit kompletov za sestavo vašega avtomobila je seveda v Ameriki, kjer so si ta moški šport tudi izmislili. In z njim kmalu okužili ves svet. Danes lahko po vsej Evropi najdete klube ljubiteljev »sestavisisam« vozil. Najprej potrebujete denar. Za začetek nekje okrog tri milijone slovenskih tolarjev, kolikor stane kit cobre. Cene za različne avtomobile variirajo, a ne prav dosti, saj gre v osnovi vedno za precej podobna vozila, ki se bolj ali manj razlikujejo le v obliki plastične lupine.

Američani vam bodo torej za celoten kit vzeli nekje okrog 10.000 dolarjev. Seveda pa ga je treba naročiti vnaprej in položiti nekaj kavcije ter nato počakati, da vaš kit v tovarni naredijo in dobavijo. Ko bo narejen in pripravljen za transport, boste čez lužo nakazali še preostalo razliko. Nato sledi plačilo do 500 tolarskih tisočakov za »poštnino« oziroma transport do Slovenije in še dajatve v obliki carine in DDV-ja.

Ko bo zaboj doma, se boste najprej spopadli s težavo, kam vse to shraniti. Če nimate velike prazne garaže, potem bo za dobo sestavljanja avtomobila in tudi pozneje (kača vendar ne more prenočevati zunaj) treba nekje najeti ustrezen prostor z elektriko in vodo.

Imamo? Okej, gremo k sestavljanju! Ja, se nam zdi, da nekaj manjka … seveda, za sestavo vsakega kit avtomobila potrebujemo še en avtomobil. Tako imenovani donatorski avto. Gre za vozilo, ki bo darovalo večino svojih organov vaši novi igrači.

Uporabili boste motor, podvozje, volanski mehanizem, električno napeljavo in še marsikaj. V primeru vodilnega podjetja za kit vozila, znamke Factory Five, je njihova cobra povsem prirejena za uporabo starega odsluženega Fordovega mustanga, kakršnih je v ZDA vse polno in nimajo več nobene cene.

Na odpadu boste deset do petnajst let starega mustanga darovalca našli za 500 do 1000 dolarjev, morda celo manj, a seveda je treba najti avto, ki ima še uporaben motor in vse vitalne dele. Nabaviti morate torej še odpadni avtomobil in vnovič prišteti stroške transporta do sončne strani Alp in carinske dajatve. Ja, še dodatnih osemsto tisoč do milijon tolarjev … Sedaj imate že resnično skoraj vse! Lahko se lotite dela.

Zvečer se dobimo v garaži

Jasno je, da boste zimo preživeli v domači garaži s ključi in z izvijači v rokah. Žaganja, varjenja in brušenja ne bo prav veliko, saj so kit avtomobili resnično precej popolno narejeni in stvari kar same letijo skupaj. No, skoraj. Dejstvo je, da imate na razpolago več tovrstnih kitov.

Od osnovnega do popolnega - pri osnovnem vam bodo poslali samo podvozje, plastično lupino in še nekaj osnovnih delov, pri najdražjem pa boste dobili tako rekoč vse. Vse potrebne vijake, sponke, zatiče, čepe, števce, nosilce, sedeže, tapete, okraske … In pa, jasno, zajeten načrt in napotke za sestavo ter nekaj videokaset, na katerih so natančno posnete in opisane vse faze sestave avta.

»Ni lahko, a z malo volje vam bo brez dvoma uspelo,« pravijo vodilni možje pri proizvajalcu kitov Factory Five Racing (FRR), ki vam bodo za nekaj deset dolarjev rade volje poslali videokaseto, s katero vas bodo pred nakupom bolje seznanili, v kakšen projekt se spuščate. Nakup vsekakor svetujemo. Bolje je namreč zapraviti dvajset dolarjev za kaseto kot pa dvajset tisoč za avto, nato pa ugotoviti, da to ni za vas.

Pa saj niste takšni, da bi kar obupali sredi dela, kajne? O ne, vi pa že ne! Če odmislimo tisto plastično lupino, ki ste jo pred petnajstimi leti na ženino veliko ogorčenje privlekli na domači vrt z idejo, da boste v dveh mesecih sestavili čudovito jadrnico …

Ogreli ste se

Hočete svoj kit avto. In jasno, vi ste tisti, ki sredi dela ne bo zalučal orodja po tleh, spravil avto pod skedenj za deset let in odšel s prijatelji raje na kegljanje. Prav! Če ste res prepričani, da je tako, podeskajte po spletu in najdite svoj sanjski avto iz zaboja. Toda preden se lotite dela, svojo odločitev še enkrat trezno prespite in se o vsem pogovorite z ženo, preden bo vložila zahtevo za ločitev.

Po nekaj samskih mesecih, ki jih boste preživeli v garaži, ji bo nedvomno prekipelo. Upajmo, da to ne bo ravno na pomlad, ko bo iz domače delavnice z gromskim bobnenjem prvič zahropel in stene hiše stresel fordov ali chevyjev osemvaljnik. V kupejih je namreč prostora vedno za dva. No, pravzaprav pa nič zato, če žena pobegne – saj bo v takšen avto z veseljem prisedla tudi kakšna štoparka …

Vprašanja in odgovori

  • 1. Po koliko so igrače?

  • 2. Kje dobim svoj bodoči avto?
www.factoryfive.com

  • 3. Koliko časa traja sestava?

  • 4. Kateri kit avtomobili so najbolj popularni?

2. Ford ali willys coupe

3. Porsche 550 speedster

4. Porsche 356 cabrio

5. Ferrari 365 GTB daytona

  • 5. Je izdelava kit avtomobila dobra naložba?

TEKST: Gaber Keržišnik

FOTO: Bor Dobrin

Novo na Metroplay: Nik Škrlec iskreno o tem, zakaj mu je ušel Guinnessov rekord