Pozor pred novo prevaro, ki se širi po trgovinah, to ni niti malo prijetno za kupce

26. 6. 2025, 17:00 | Uredništvo
Pozor pred novo prevaro, ki se širi po trgovinah, to ni niti malo prijetno za kupce (foto: Profimedia)
Profimedia

Kupovati domače je včasih težko ... še posebej takrat, ko gre za zavajanje in je "domače" vse prej kot to.

Podražilo se je čisto vse, od jutranje kavice dalje. Nakupi, ki so včasih veljali za manjše, zdaj močno zarežejo v družinski proračun in za državljane sosednje države pomenijo precejšnje breme. Tako na Hrvaškem kot v Sloveniji pogosto slišimo pozive, naj kupujemo domače in podpiramo domače proizvajalce, a to je včasih preprosto težko. Platforma Halo, inspektore, ki se na Hrvaškem bori za pravice potrošnikov, je na svojem Facebook profilu izpostavila pomembno dejstvo.

Gre za dva izdelka, ki sta predstavljena kot hrvaška, a to pravzaprav nista. Izpostavili so jabolka iz Lidla in meso iz Konzuma. "Domača" jabolka iz Italije, "hrvaško" meso iz Poljske?!", so se uvodoma spraševali. "Iz PIK Vrbovca – tistega istega prehranskega velikana, v katerem stavkajočim niso dovolili niti pitne vode, kaj šele omogočili boljše delovne pogoje, prihajajo izdelki, ki se oglašujejo kot »domača proizvodnja«: sveže pakirano svinjsko meso PIK nosi oznako MESO HRVAŠKIH KMETIJ, ki jo izdaja Ministrstvo za kmetijstvo in jamči, da so izdelki, ki jih kupujete, 100 % hrvaškega porekla.

Živali se hranijo z domačo krmo in se vzrejajo na več kot 100 kmetijah po Hrvaški. Toda nato isti PIK Vrbovec za ramstek, pripravljen za žar in z narisano hrvaško zastavo na embalaži, zapiše, da je meso iz »hrvaških kmetij«. Ko pa pogledate zadnjo stran embalaže – deklaracijo – piše: govedo je bilo rojeno na Poljskem, vzrejeno na Poljskem, zaklano na Poljskem, razrezano (pripravljeno za pakiranje hrvaškim kupcem – op. a.) pa na Hrvaškem. Ali obstaja dvom, da gre za zavajanje potrošnikov? Da. Zakaj? Zato ker je PIK Vrbovec nosilec oznake »Meso hrvaških kmetij«, ki je bila prvotno namenjena označevanju svežega svinjskega, govejega in perutninskega mesa na Hrvaškem. Nadzor opravlja Hrvaška agencija za kmetijstvo in hrano (HAPIH)."

Naravnost neverjetna preobrazba 51-letnice

Nadalje so pojasnili, da oznake obstajajo v dveh barvah: modri in rdeči.

HAPIH pojasnjuje:

  • Rdeča oznaka jamči, da je žival rojena, vzrejena, zaklana in meso predelano v celoti na Hrvaškem.

  • Modra oznaka pomeni, da je žival bila vzrejena, meso pa predelano na Hrvaškem.

"Če gre torej res za meso s hrvaških kmetij – zakaj ni ustrezne oznake? In če je govedo poljsko (kar piše na deklaraciji), zakaj potem piše, da gre za »hrvaško« meso in je na embalaži celo hrvaška zastava? Kdo prodaja te »bisere« hrvaškega prehranskega marketinga? »Domač« ramstek je na policah Konzuma, »domača« jabolka pa v Lidlu. Vsem čestitamo za zavajanje potrošnikov, inšpekcijo pa pozivamo k ukrepanju. Inšpektorjem lahko pomagate tudi vi, če se obrnete na krajevni urad DIRH-a ali nam pišete v Messenger oziroma na e-naslov.
Ne pozabite: mi, potrošniki, smo najboljši nadzorniki trga," so zapisali.

Polna usta domače proizvodnje

Od ministrov do premierja, trgovcev in kmetov – vsi govorijo o »domačem«, pravijo pri platformi Halo, inspektore. Ker naj bi bilo domače bolj kakovostno, varno, zaupanja vredno. "In zato ga tudi dražje zaračunavajo. A vsake toliko časa potrošnike preprosto – prevarajo. Opravičila? Če jih sploh dobimo, so bolj medla. Gremo po vrsti:PZ JabukaHR je največja pridelovalna organizacija jabolk na Hrvaškem. Na embalaži lepo piše, da je njihovo »poslanstvo podpirati trajnostno in konkurenčno domačo proizvodnjo.« Potrošnikom se tudi zahvaljujejo, ker »kupujejo od domačih pridelovalcev.« In potem na isto embalažo nalepijo deklaracijo za rdeča jabolka (v resnici sorta Cripps Pink) – poreklo: Italija!?! Ni pomembno. Pomembno je, da se naprej govori o domačem, o »misiji konkurenčnosti domače pridelave...," so še dodali. 

Kdo bo zdravil naše zobe? Zobozdravniki opozarjajo na propad javnega sistema