Priljubljena trgovina pod plazom obtožb: so se zaradi večjega dobička tako spravili na svoje kupce?!

17. 6. 2025, 20:00 | Uredništvo
Trgovina z oblekami (foto: Profimedia)
Trgovina z oblekami
Profimedia

Zaradi domnevnih spornih praks jih je doletela uradna pritožba.

Organizacije za zaščito potrošnikov iz 21 držav so pri organih Evropske unije vložile uradno pritožbo zaradi domnevnih spornih praks kitajskega podjetja za hitro modo Shein, med drugim tudi zaradi tako imenovanega sramotenja potrošnikov, da bi ti kupili več, kot si lahko privoščijo.

Evropska organizacija za varstvo potrošnikov (BEUC) je Evropski komisiji predložila 29-stranski dosje, v katerem navaja več primerov zavajajočih tehnik, ki so namenjene spodbujanju nakupovanja. Med temi so domnevni lažni časovniki za odštevanje, sporočila o omejenih zalogah, prisilna registracija na spletni strani ali aplikaciji … BEUC trdi, da Shein med drugim uporablja prakso, znano kot "confirm shaming" oziroma subtilno tehniko, ki pri potrošniku vzbuja slabo vest, če se odloči, da izdelka ne bo kupil.

Shein se je odzval z besedami, češ da organizacija ni bila pripravljena na sestanek s podjetjem za odprto razpravo o pomislekih. "To pomanjkanje pripravljenosti za sodelovanje je veliko razočaranje, zlasti ob upoštevanju naraščajoče priljubljenosti Sheina med evropskimi potrošniki," po poročanju The Guardiana pravijo pri Sheinu.  

Kaj so cianobakterije in ali so lahko nevarne tudi za ljudi?

BEUC hoče razkritje bistvenih podatkov za kupce

V okviru uradne pritožbe si potrošniške organizacije želijo, da bi EU prisilila Shein, da razkrije podatke, ki stojijo za trditvami v njihovem marketingu, na primer: zaloge so omejene ali časovno omejene razprodaje. BEUC obtožuje Shein nepoštenih poslovnih praks, ki naj bi imele resne škodljive posledice za potrošnike in družbo kot celoto. Rezultat takega početja so namreč omare, polne komaj nošenih obleke, in proizvodne metode, ki lahko vključujejo okolju škodljive kemikalije. Organizacija tudi trdi, da Shein spodbuja potrošniške navade, ki povečujejo ekološke in družbene probleme.

"Po eni strani spodbujajo pretirano potrošnjo in povzročajo finančne izgube potrošnikom. Po drugi strani pa spodbujajo množično porabo oblačil, ki pogosto vsebujejo škodljive kemikalije, in tako zavajajo ter odvračajo potrošnike od prizadevanj za zeleno preobrazbo. Navsezadnje te prakse še poglabljajo okoljske in družbene težave, ki jih povzroča industrija hitre mode," je med drugim zapisano v njihovi prijavi. Če Shein ne more zagotoviti dokazov za svoje trditve o odštevanju in zalogah, bi morala biti ta sporočila prepovedana na trgu EU, še navaja BEUC.

Odziv Sheina? Pritožba nad zavrnitvijo srečanja

"Potrošniki bi imeli koristi, če bi se BEUC strinjal s srečanjem, kjer bi lahko pojasnili, kako poslujemo, ter odkrito in pregledno razpravljali o vseh njihovih pomislekih. Žal so bili v zadnjih letih vsi naši pozivi k sestanku zavrnjeni," pravijo pri Sheinu. Podjetje je še dodalo, da že sodeluje z organi za varstvo potrošnikov in Evropsko komisijo ter da želi s tem pokazati svojo zavezanost spoštovanju evropske zakonodaje.

Dobrote, ki ljudem ne teknejo več: znana restavracija na robu stečaja