Ste se že kdaj znašli pred polico z živili, v roki držali izdelek z oznako »eko« in se spraševali, ali mu lahko zaupate. Brezplačna mobilna aplikacija v nekaj sekundah razkrije, kaj se zares skriva v vaši nakupovalni košarici.
Mobilna aplikacija VešKajJeš je po novem nadgrajena z uradnim logotipom EU za ekološka živila, s čimer želijo avtorji uporabnikom olajšati prepoznavanje ekoloških živil in jih spodbuditi k bolj trajnostnim izbiram pri nakupovanju živil. Z ekološkim logotipom je v aplikaciji označenih več kot 3000 živil, pri dodajanju novih pa lahko sodeluje vsak.
V poplavi izdelkov in zelenega oglaševanja je potrošnik lahko negotov pri svoji izbiri, ki pa mu jo lahko olajša brezplačna mobilna aplikacija VešKajJeš, je na današnji novinarski konferenci v Ljubljani dejal Matjaž Pirc iz Zveze potrošnikov Slovenije (ZPS).
Čeprav je večina potrošnikov že videla znak za ekološko pridelavo, pa številni še vedno ne vedo točno, kaj pomeni. "Naše raziskave so pokazale, da potrošniki intenzivno iščejo izdelke ekološke pridelave in ekološki logotip EU označujejo za zaupanja vreden logotip, a hkrati mnogi ne vedo, kaj točno pomeni znak za ekološka živila oziroma ga narobe interpretirajo, zato smo se aplikacijo odločili nadgraditi," pa je povedal Igor Pravst z Inštituta za nutricionistiko.
"Evropski ekološki logotip se lahko uporablja samo za označevanje proizvodov, ki izpolnjujejo vse zahteve skladnosti z ekološko zakonodajo in za katere je bil s strani pooblaščenega certifikacijskega organa izdan certifikat," je poudarila Andreja Kolar z lKC-inštituta za kontrolo in certifikacijo UM. Proizvod mora biti poleg logotipa - zelenega lista - označen tudi s šifro nadzornega organa in izvorom surovin, je dodala.
Kot je dejal Pirc, nadgradnja aplikacije pomeni korak k temu, da potrošniki lahko bolj nedvoumno in jasno pridejo do informacij o tem, katera živila na trgovinskih policah so trajnostna.
Mobilna aplikacija sicer podatke črpa iz različnih virov. "Osnovi vir predstavljajo popisi živil na trgu, ki jih izvaja Inštitut za nutricionistko pri vseh večjih trgovcih. V podatkovno bazo nato vključujemo tudi nove izdelke, ki jih dnevno pošiljajo uporabniki mobilne aplikacije VešKajJeš, svoje izdelke pa lahko dodajajo in urejajo tudi proizvajalci živil," je pojasnil Pravst.
Pri pregledovanju fotografij označb izdelkov so v pomoč tudi sodobna informacijska orodja
"Poleg zagotavljanja nemotenega delovanja in nadgradnje mobilne aplikacije VešKajJeš smo na Institutu Jožef Stefan razvili tudi posebno orodje, ki s pomočjo umetne inteligence preiskuje fotografije izdelkov in prepoznava izdelke z logotipom, kar omogoča hitrejše dopolnjevanje baze z informacijo o certificiranih izdelkih," je povedal Matevž Ogrinc z instituta. Dodal je, da je algoritem pri prepoznavanju 94-odstotno uspešen.
Aplikacija vključuje več kot 50.000 izdelkov, pri čemer jih je z ekološkim logotipom zaenkrat označenih več kot 3000. Za nadaljnje bogatenje baze ekoloških izdelkov zato sodelujoči vabijo podjetja, pridelovalce in potrošnike, da pomagajo pri nadgradnji baze, bodisi z vnosom v podatkovno bazo NutriBase bodisi s skeniranjem izdelkov z ekološkim logotipom EU, ki še niso v bazi aplikacije.
Mobilno aplikacijo VešKajJeš, ki je bila razvita leta 2019, ima naloženo okoli 60.000 ljudi, aktivnih uporabnikov pa ima dobrih 35.000. Zadnja nadgradnja je del aktivnosti v okviru evropskega projekta SuScan, sofinanciranega s strani EU ter Evropskega inštituta za inovacije in tehnologijo.