M. P. | 27. 5. 2022, 07:00

Psihologinja o razlogih za porast motorističnih nesreč pri nas: "V ozadju so VEDNO neka čustva"

Zavarovalnica Triglav/fotomontaža
Psihologinja o razlogih za porast motorističnih nesreč pri nas: "V ozadju so VEDNO neka čustva" (foto: Zavarovalnica Triglav/fotomontaža)

Težko bi s prstom pokazali na točno določenega 'krivca', a psihologinja Irma Žuman, tudi sama strastna motoristka, ima izvrsten vpogled v problematiko. Kaj izpostavlja?

V letu 2021 je na naših cestah umrlo 33 motoristov, 11 več kot v letu 2020, v zadnjih petih letih pa skupno kar 125. A kljub statistiki, ne vemo prav veliko, kaj natančno se skriva za temi številkami. Govorimo seveda o človeškem faktorju, ki prej kot ne odigra veliko vlogo v celotni zadevi.

Kaj se dogaja z motoristom pred nesrečo?

Irma Žuman, psihologinja, psihoterapevtka in dolgoletna motoristka, se je v svoji poklicni karieri pogovarjala s številnimi motoristi, ki so bili udeleženi v prometni nesreči. O razlogih za to, da je pri nas toliko motorističnih nesreč, pravi, da ne more nihče s prstom pokazati na nek točno določen razlog.

"Mi imamo v statistiki pod razlogi za prometno nesrečo na primer zapisano nenadna sprememba smeri vožnje, ni pa raziskano, zakaj se je to zgodilo."

Ob tem dodaja, da se motorist, ki postane motorist v zrelih letih, razlikuje od tistega, ki je motorist že večino svojega življenja. "Če nekdo postane motorist kasneje, mu primanjkuje izkušenj na telesni, fizični ravni. Mišice po njenem mnenju nimajo potrebnega spomina," pravi Žumanova.

Vendar je to le ena od ugotovitev in ni nujno glavni dejavnik, še dodaja.

Profimedia

"Slovenski motoristi bolj hlepijo po svobodi"

Glede na to, da je z motorjem veliko prepotovala tudi zunaj Slovenije, je prišla do nekaterih zanimivih ugotovitev. Med drugim pravi, da slovenski motoristi na cesti bolj iščejo svobodo. Pri njih gre pogosto za hobi, motor pa vzamejo iz garaže za vikend izlete. V tujini so motoristi v večji meri dnevni migrantje, ki jim motor predstavlja prevozno sredstvo za potovanje na delo, pojasnjuje.

Več o razlogih za nesreče je povedala tudi v videoprispevku iz tematskega sklopa "Anatomija motorista", posnetega v sodelovanju z Zavarovalnico Triglav. Kaj ji povejo motoristi, ki so povzročili prometno nesrečo?

Kako vplivati na motorista, da 'pogleda vase'?

Žumanova kot eno od pomembnih neznank omenja tudi čustveno stanje voznika, preden je ta šel na motor. Sama se pri svojem delu bolj osredotoča na ta vidik. Pravi, da vedno obstaja nek razlog za to, zakaj je nekdo sploh kupil motor. Kaj ga je gnalo k temu? Motoristi so na cesti bolj ranljivi kot nekdo, ki je v avtomobilu. Pri mnogih gre sicer res za strast in način sproščanja, a to je po njenem mnenju možno tudi brzdati in omejiti. 

Kot pravi psihologinja, bi lahko v prihodnosti številne nesreče preprečili že z učenjem otrok v šoli, da tekmovalnost in razni 'ego-tripi' nista nujno pozitivni človeški vrednoti.

Želela bi si tudi, da bi Avto-moto zveza Slovenije (AMZS) uvedla psihološki program za motoriste.

Spremljajte Metropolitan na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.