A. B. | 31. 1. 2023, 16:13

Na delo le še z avtobusom, vlakom ali kar s kombijem?

Žiga Živulović jr./BOBO

Želijo in prizadevajo si, da bi se tudi zaposleni, ki se v službe mudijo z avtomobili, pogosteje posluževali javnega potniškega prometa. Kakšna je njihova vizija? 

Da bi pridobili več uporabnikov javnega potniškega prometa, bi bilo potrebnega več sodelovanja in komplementarnosti različnih mobilnostih ekosistemov, je bil eden od poudarkov okrogle mize o zagotavljanju učinkovitih alternativnih oblik prevozov.

Kot eno od možnih rešitev so predstavili tudi skupinske prevoze na delo s kombiji.

V prometu nas čakajo številni izzivi 

Zaradi množične uporabe osebnih avtomobilov se bodo morali različni deležniki v prihodnosti še bolj intenzivno spoprijeti s številnimi izzivi, da bi obrnili te trende v nasprotno smer. V luči tega pa bo treba okrepiti in povečati dostopnost javnega potniškega prometa ter ga povezati z drugimi oblikami prevozov, so se strinjali gostje okrogle mize, ki je potekala pod okriljem projekta SmartMOVE: Pametne rešitve za trajnostno mobilnost.

Milos Vujinovic/Bobo

Kot je ocenila direktorica podjetja SŽ-Potniški promet Darja Kocjan, so v zadnjem času s kakovostnejšimi storitvami zaradi novih vlakov in razširjene ponudbe uspeli prepričati večje število potnikov.

Nove potnike pa bi pripeljalo tudi izboljšanje železniške infrastrukture, kot je zagotovitev dvotirnosti na nekaterih obljudenih progah.

Po njenih besedah bi morali ponudniki javnih prevozov več narediti na področju enostavnosti uporabe samega potniškega prometa. "Vsi skupaj imamo težave na relaciji začetka in konca poti," je dejala in dodala, da izziv predstavlja razširitev ponudbe, ki bi omogočila "kapilarno napajanje" javnega prevoza. "Mislim, da bomo največ naredili s tem, da bomo razširili ponudbo," je pripomnila.

Kako ljudem približati javni potniški promet? 

Da je treba najti nove načine, kako ljudem še bolj približati javni potniški promet, pa je poudaril tudi namestnik direktorja Ljubljanskega potniškega prometa (LPP) Rok Vihar in dodal, da se glede števila prepeljanih potnikov postopoma vračajo nazaj k predkriznim ravnem, ko so dnevno prepeljali 170.000 potnikov. Trenutno se namreč številke gibljejo pri 140.000 potnikov na dan.

Ob tem je predstavil tudi projekt prenove mestne kartice Urbana, ki se uporablja za plačilo voženj z avtobusi LPP. Ker je trenutni sistem omenjenega plačevanja že zastarel in ne naslavlja sodobnih potreb uporabnikov, bodo v okviru aplikacije zagotovili možnost plačevanja z različnimi plačilnimi sredstvi, s čimer bodo olajšali dostop do avtobusov. Kot je ocenil Vihar, je nova aplikacija prvi korak na poti povezovanja različnih prevoznikov, ki bi morali biti po njegovem vključeni v enoten sistem.

Profimedia

O možnostih skupnega povezovanja različnih mobilnostih ekosistemov je spregovoril tudi vodja sektorja za javni potniški promet na ministrstvu za infrastrukturo Matjaž Vrčko. V Slovenski akademiji znanosti in umetnosti so zasnovali okvir, kjer bi ga lahko organizirali na enoten način z integriranim vključevanjem različnih deležnikov, je izpostavil in dodal, da bi si želeli, da bi bil hrbtenica tega sistema javni potniški promet.

Ob tem je izrazil upanje, da bo napredek na tem področju dosežen s pomočjo novonastale Družbe za upravljanje javnega potniškega prometa, ki mora z delom začeti do letošnjega novembra.

Eden od ciljev njene ustanovitve je tudi harmonizacija voznih redov in skupno načrtovanje vstopnih točk, je spomnil Vrčko. Ob tem je opozoril, da bodo morali v prihodnje sistem javnega potniškega prometa približati predvsem "zaposleni populaciji".

Med drugim je omenil tudi možnost uvedbe tako imenovane vozovnice Slovenije za uporabo različnih vrst javnega potniškega prometa.

Imeti avtomobil je luksuz 

Različne oblike javnega potniškega prometa pa trenutno dopolnjujejo tudi skupinski prevozi, souporaba električnih vozil in e-koles. Kot je izpostavil Matej Čer iz podjetja za najem vozil Avant Car, trenutno beležijo pozitiven trend glede povečanja števila uporabnikov in opravljenih voženj. Po njegovi oceni je med njihovimi strankami veliko takšnih, ki so pred tem imeli lasten avtomobil, kjer pa se razmere trenutno spreminjajo. Lastništvo avtomobila v luči inflacije in posledično višjih stroškov namreč postaja luksuz, je dodal.

BOBO

Da je prihodnost v skupni uporabi e-koles, pa je na okrogli mizi poudaril Marjan Beltram iz Nomaga. Po njegovih besedah so v podjetju še vedno hrbtenica javnega avtobusnega prevoza, hkrati pa zagotavljajo tudi izposojo 600 e-koles v 16 občinah.

"Imamo dobre rezultate, povečujemo število uporabnikov ter dopolnjujemo LPP in Bicikelj," je podčrtal Beltram.

V okviru projekta SmartMOVE bodo s 1. februarjem v sodelovanju s podjetjem GoOpti zagnali tudi projekt prevoza na delo s tako imenovanimi brezplačnimi dinamični skupinskimi prevozi s kombijem. Kot je razložil direktor podjetja GoOpti Marko Guček, se je na prevoze skupno prijavilo 500 ljudi. V treh mesecih izvajanja projekta pa bodo poskušali ugotoviti, kako projekt izvesti, da bo zanimiv tudi dolgoročno, pri čemer je še posebej pomembno "trajanje prevoza". Po Gučkovih besedah je cilj pritegniti predvsem uporabnike osebnih avtomobilov.

Novo na Metroplay: Nik Škrlec iskreno o tem, zakaj mu je ušel Guinnessov rekord