R.S. | 9. 12. 2023, 08:00
Ali veste, kakšna je razlika med umikom in odpoklicem živila? (Pojasnjujemo)
Obstaja pomembna razlika med njima.
V zadnjih mesecih smo v Sloveniji zabeležili veliko število odpoklicev in umikov zaradi bolj ali manj nevarnih snovi v hrani. Nekatera živila so umaknili, druga so odpoklicali. Čeprav sta besedi precej podobni, pa med njima obstaja pomembna razlika.
Umik je ukrep, katerega cilj je preprečiti distribucijo, razstavljanje ali ponujanje izdelka, ki ni varen za potrošnika. Pri odpoklicu pa je cilj vrnitev izdelka, ki ni varen in ga je proizvajalec ali distributer že dobavil ali je dostopen potrošnikom.
Obveščanje potrošnikov potrebno zgolj pri odpoklicu
Vsi nosilci živilske dejavnosti morajo imeti izdelan načrt umika in odpoklica proizvodov. V primeru utemeljenega suma ali ugotovljene zdravstvene neustreznosti proizvoda, sta mogoča dva ukrepa in sicer:
- Umik proizvoda iz distribucijske verige, ki se izvede, kadar je dokazano, da je proizvod, ki ni varen, še v celoti v distribucijski verigi in še ni dosegel potrošnikov, zato obveščanje potrošnikov ni potrebno.
- Odpoklic proizvoda, ki pomeni umik proizvoda iz distribucijske verige in uporabe pri potrošnikih. Odpoklic se izvede, kadar obstaja možnost, da je proizvod že pri potrošnikih, zato odpoklic vključuje tudi obveščanje potrošnikov oziroma javnosti.
O odločitvi za umik/odpoklic proizvoda mora nosilec dejavnosti po najhitrejši poti in nato še z dopisom obvestiti vse udeležene v distribucijski verigi in pristojne organe uradnega nadzora. Obvestilo mora biti izčrpno in jasno ter mora obsegati vse potrebne podatke za ustrezno ukrepanje udeležencev.
V primeru odpoklica proizvoda so nosilci živilske dejavnosti dolžni na ustrezen način obvestiti tudi potrošnike oziroma javnost. Obvestilo mora biti jasno, nedvoumno in objavljeno na tak način, da bodo informacije dejansko dosegle potencialne potrošnike proizvoda, ki ni varen.