Ksenja Žnidaršič | 11. 6. 2024, 09:36

Plakat, ki buri duhove: gre za "zabavno" oglaševalsko taktiko ali zgolj za stari dober seksizem?

Instagram/posnetek zaslona

Seks se zagotovo prodaja, a meja med neprimernim in primernim je izjemno tanka. Na podlagi oglasnega panoja Gozdnega gospodarstva Novo mesto pa lahko z gotovostjo trdimo, da je dotična oglaševalna praksa prestopila meje dobrega okusa. 

Na območju Novega mesta je med prebivalstvom močno završalo. Razlog za to pa je veleplakat, ki ga je postavilo Gozdno gospodarstvo Novo mesto. Kot je razvidno iz fotografije, plakat oglašuje zanemarjenost vrta, pri tem pa so za to uporabili žensko telo. Sporočilo, ki ga s tem plakatom širijo, pa zagotovo ne sporoča, da gre za zanemarjenost vrta, ampak za zanemarjenost ženskega telesa oziroma intimne pričeske.

Vsekakor je bilo za pričakovati, da bo plakat vzbudil veliko pozornosti, večinoma seveda negativne. Ob vsebino so se obregnili tudi na novomeški višji medijski šoli, kjer so dejali, da je sporočilo plakata spolno stereotipna in žensko prikazuje zgolj kot spolni objekt. V Dolenjskem listu so tako objavili svoj uradni odziv na fotografijo, kjer so zapisali, da bi morala biti uporaba fotografij žensk spoštljiva do njihovega dostojanstva, "vse prevečkrat pa se zgodi, da so ženske prikazane v stereotipnih vlogah, ki jih omejujejo in pomanjšujejo, kar lahko krepi neenakost med spoloma in prispeva k družbenim predsodkom, ki jih prenašamo na mlajše generacije". Ob tem so navedli, da bi se morali oglaševalci zavedati, kako njihove odločitve in ideje vplivajo na druge ljudi ter kakšno sporočilo želijo dati javnosti.

Profimedia

"Omenjeni plakat ne prikazuje tistega, kar naj bi plakat za vrtnarijo prikazoval. Fotografije na njem so brez pomena in neumestne pa tudi pri izbiri barv in postavitve je po našem mnenju estetsko nedovršen. Da se spolnost prodaja, se oglaševalci dobro in že dolgo zavedajo ter to s pridom izkoriščajo," so še opozorili na novomeški višji šoli. Posledice dotičnega odnosa do žensk bodo vsekakor vidne v prihodnosti, saj to ohranja ozračje, da je takšen odnos do žensk sprejemljiv.

Odziv Gozdnega gospodarstva Novo mesto poln izgovorov

Za odziv smo se obrnili na Gozdno gospodarstvo Novo mesto, od koder so nam odgovorili, da nimajo namena, da bi s svojim oglaševanjem kakorkoli bili nespoštljivi ali da bi katerega od spolov prikazovali v stereotipni vlogi. V nadaljevanju so zapisali, da so s svojim oglaševanjem želeli zgolj sporočiti svojim potencialnim strankam svojo ponudbo blaga in storitev.

"Na plakatu, ki je v komentarju omenjen [komentar v Dolenjskem listu], ne prikazujemo ali kakorkoli oglašujemo spolnosti, temveč smo želeli le pritegniti pozornost na zabaven in neformalen način. Večji del oglasa je namenjen predstavitvi naše ponudbe dejavnosti vrtnarstva in hortikulture, ki obsega prodajo cvetja in trajnic […]. Zunanje ureditve so del naše ponudbe, ki strankam prinašajo celostno ureditev okolice, število zadovoljnih strank, za katere smo uredili okolico, pa se veča vsako leto," so še pojasnili. Pri njihovem pojasnilu se zagotovo poraja vprašanje, kako je podoba ženskega telesa pripomogla k oglaševanju urejanje okolice.

Instagram/posnetek zaslona

"Na žalost je trg za vsa podjetja danes neizprosen, trženje izdelkov pa postaja čedalje bolj agresivno. Poleg vsebin, ki so v veliko primerih drugih podjetij mnogo bolj provokativni, so tudi tehnike trženja velikokrat mnogo bolj agresivne," so nadaljevali ter tako tipično s prstom kazali na druga podjetja, češ "poglej, kaj imajo pa oni na plakatu!" Zatiskati si oči pred svojo napako z obtoževanjem drugih podjetij zagotovo ni pravi korak v boju za enakopravnost, a velika večina izbere ravno takšen način. Pri tem lahko hitro spomnimo na sporno oglaševalsko taktiko, ki se ga je za oglaševanje nove restavracije z mehiškimi takosi posluževal Hood Burger, kjer so na velike plakate napisali poved: "Daj ga v usta". Kateri je hujši, lahko sami precenite, a zagotovo bistvo ostaja povsod enako: dotični plakati so neprimerni.

Metropolitan

V nadaljevanju je Gozdno gospodarstvo Novo mesto še dejalo, da je agresivnost oglasov sploh v primeru spletnega trženja zelo velika. Nadaljevali so z besedami, da se v podjetju niso posluževali tako agresivnih in provokativnih oblik trženja, niti to ne načrtujejo za v bodoče. Torej, ali to pomeni, da smo lahko veseli, da niso šli še v večjo skrajnost?

Za konec so še dodali, do poleg omenjenega negativnega odziva dobili tudi druge odzive, ki so izražali drugačno mnenje. "Zavedamo se, da lahko različni ljudje dojemajo oglase na različne načine, zato spoštujemo tudi njihov pogled. Opravičujemo se vsem, ki bi se ob ogledu plakata kakorkoli počutili prizadeto," so zaključili. Kljub opravičilu pa je škoda že več kot očitno narejena. Poleg tega, da svoj oglas branijo z izgovori, da nekomu pa so plakati smešni, pa je tudi sama pozicija plakata precej sporna. Kot so objavili avtorji komentarja v Dolenjskem listu, ta namreč stoji v neposredni bližini postaje šolskega avtobusa, s čimer se vračamo na začetek, da dotične družbene vrednote prenašamo neposredno na mlajše generacije.

Primer seksističnega plakata

Primer seksističnega plakata

Profimedia

Sprožen postopek pritožbe zoper predmetno oglaševanje

Izgovori ali ne, očitno je plakat zmotil bolj trmaste ljudi, saj je na Slovensko oglaševalsko zbornico prispela pritožba. Kot so nam pojasnili, v skladu z internimi akti Slovenske oglaševalske zbornice, ki opredeljujejo tudi postopke pred Oglaševalskim razsodiščem, "konkretnega oglaševanja, na katerega se vaša vprašanja nanašajo [omenjeni plakat], ne moremo komentirati, saj je bil pred razsodiščem sprožen postopek pritožbe zoper predmetno oglaševanje". Oglaševalsko razsodišče SOZ je sicer pristojno izključno za presojanje skladnosti oglaševalskih sporočil z določbami Slovenskega oglaševalskega kodeksa.

Kakšna bo usoda plakata, bo znano pozneje, a škoda je najverjetneje narejena. Seks se zagotovo prodaja, vendar to še ne pomeni, da se mora prodajati na nizkoten in neprimeren način, kjer se eden od spolov degradira le na njihovo telo in seksualno razpoložljivost. In če se seks res prodaja, zakaj potem ne vidimo ogromnih oglaševalskih panojev, ki jih krasijo izklesana moška telesa in ki oglašujejo vrtne cevi, kumare ali pa jajčevce?

Novo na Metroplay: Nuška Drašček povsem iskreno o tem, da ni od nekdaj želela biti pevka | Po mojem okusu