Kako je mikrofon postal najostrejše novinarsko pero: podkasti kot najvplivnejša platforma za oblikovanje javnega mnenja

11. 6. 2025, 16:00 | Uredništvo

Ko tradicionalni mediji izgubljajo stik s sodobnim občinstvom, podkasti tiho, a odločno prevzemajo vlogo novega glasnika časa.

V dobi digitalne komunikacije, kjer se tradicionalni mediji borijo za pozornost občinstva, podkasti tiho, a vztrajno postajajo ena najvplivnejših oblik sodobnega informiranja in izražanja. Njihova moč je v avtentičnosti, poglobljenosti in sposobnosti, da dosežejo točno določene ciljne skupine – tiste, ki jih druge oblike medijev pogosto spregledajo.

Od nišne zabave do osrednjega medija

Podkasti niso le še en digitalni trend. So zvočni odsevi časa, prostor za razmislek, debato, raziskovanje in pripovedovanje, ki jih drugje pogosto ni. Njihova tematska raznolikost – od strokovnih analiz in razprav do sproščenih pogovorov – omogoča vsakomur, da najde vsebino, ki ga zanima. Prav zaradi te raznolikosti in pristnosti dosegajo občinstva, ki jih tradicionalni mediji pogosto več ne morejo učinkovito nagovoriti.

Sabina Kogovšek igralka podkast greenroom skrito v raju
Urška Pirš je v podkastu Greenrom na Metropolitanu nedolgo tega gostila izvrstno igralko Sabino Kogovšek.
Aleksandra Saša Prelesnik

Po podatkih raziskave Mediane jih je v Sloveniji v letu 2024 redno poslušalo že kar 42 odstotkov prebivalstva, kar pomeni skoraj pol milijona ljudi. To ni več obrobno občinstvo – to je množica angažiranih poslušalcev z jasnimi interesi in vrednotami.

Znanstveniki razkrili, kaj dolžina prstov pove o vas

Podkast kot dopolnilo in priložnost

Tudi tradicionalni mediji, kot so tiskani časopisi in televizijske hiše, vse več pozornosti namenjajo sodobnim komunikacijskim formatom, med katerimi izstopa prav podkast. Med časniki velja izpostaviti Večer, ki poleg drugih podkastov (Slačilnica, Moj uspeh) vsak delovnik objavi epizodo Večer je zjutraj – kratek in zgoščen informativni podkast, v katerem poslušalcem predstavijo ključne zgodbe dneva. Slogan "jasno, hitro in relevantno informiranje" ponazarja sodoben pristop k novinarstvu.

Svoje lastne podkaste redno objavljajo tudi največje slovenske medijske hiše. Nekateri producirajo celo več različnih serij. Med njimi so Delo s podkasti Moč politike, Super moč, Delo in dom ..., RTV Slovenija z Rožnato dolino, Odbita do bita, Radiosfera ... in Pop TV s Popcastom.

Posebno pozornost podkastom namenjajo tudi organizacije, kot je Klub slovenskih podjetnikov SBC in številna podjetja ter zdravstvene in farmacevtske ustanove, na primer Zdravniška zbornica Slovenije, Lek, Zavarovalnica Triglav in Sava, Telekom Slovenije. Ta trend kaže na širše razumevanje podkasta kot komunikacijskega kanala za izobraževanje, informiranje in krepitev blagovnih znamk.

🎧 Prisluhnite tudi Metropolitanovim podkastom:

Med uveljavljenimi pionirji slovenskega podkast prostora ostaja Metina lista, ki že dolga leta ohranja konsistentno produkcijo vsebin. V zadnjem času pa vse več podkastov nastaja tudi znotraj političnih strank, kar bo pomembno spremljati v luči bližajočih se volitev, saj bo vpliv tega formata na politično mobilizacijo in mnenje volivcev še večji.

Posebej velik doseg pa dosegajo posamezni ustvarjalci, ki gradijo lastne občinstvene skupnosti – denimo Klemen Selakovič z Aideo, David Zupančič z Umetnostjo lenarjenja, Žan Papič in Gašper Bergant s Fejmiči ali Vesna Ban podkastom Tisti dnevi v mesecu. Njihova moč ni le v številkah poslušalcev, temveč v vplivu na oblikovanje javnega mnenja, kulturnih vzorcev in družbenih tem, o katerih se razpravlja.

Zakaj so podkasti tako vplivni?

Podkasti omogočajo natančno ciljanje specifičnih nišnih skupin poslušalcev, kar ustvarjalcem in oglaševalcem omogoča izredno relevanten doseg. So prostor za poglobljeno in avtentično komunikacijo, kjer je čas za kompleksnejše vsebine, argumentacijo in osebne zgodbe. S tem ustvarjalci gradijo pristen odnos s poslušalci, ki pogosto postanejo zvesti sledilci.

Minister za delo Luka Mesec je v pogovoru s Klemnom Selakovičem v podkastu Aidea izpostavil prav to prednost: "V sodobnih medijih imaš 30 sekund – povej. V tem formatu je zelo težko kaj pametnega povedati. Me res veseli, da obstajajo formati, kot je tvoj – kjer se lahko odkrito in odprto diskutira. Več tega potrebujemo!"

Nina Ivanič Živa Avžner Metropolitan podkast Ob skodelici kave
Živa Avžner je v podkastu Ob skodelici kave na Metropolitanu prisluhnila čustveni osebni zgodbi Nine Ivanič.
Aleksandra Saša Prelesnik/AML

Poleg tega podkasti pogosto napovedujejo trende in diskurze, še preden jih zaznajo drugi mediji. Gostijo različne strokovnjake in posameznike z različnih področij, kar prinaša sveže perspektive in bogati javni prostor. Na drugi strani generacijske lestvice navdušujeta mlada ustvarjalca Miha Krajnc in Tomaž Ornik s svojim projektom Brez filtra, ki se je iz ljubiteljskega eksperimenta razvil v priljubljen medij med študenti in mladimi. Z iskrenostjo in domačnostjo sta zgradila zvesto skupnost, ki jima prisluhne in zaupa.

Zakaj so ključni za sodobno komuniciranje?

V Press Clippingu so prepoznali, da so podkasti postali enakovreden del medijske krajine, zato so njihovo spremljanje razširili na več kot 280 slovenskih podkastov, njihovo število pa nenehno raste. S tem omogočajo merjenje uspešnosti kampanj, ki vključujejo vsebine iz celotne medijske krajine – ne le iz tiska, spleta, televizije in družbenih omrežij, zdaj vključujemo tudi vsebino vedno bolj vplivnega podkast prostora.

Njihovim naročnikom zagotavljajo relevantne povzetke in analize, ki omogočajo hitro odzivanje ter premišljeno načrtovanje komunikacijskih strategij. Hkrati omogočajo identifikacijo mnenjskih voditeljev in boljše razumevanje, kako se oblikujejo narativi znotraj posameznih panog. "Pri tem ne zanemarjamo manj znanih ali novih ustvarjalcev – vsaka omemba je lahko dragocena. Zato redno posodabljamo nabor, poslušamo, beležimo in analiziramo. Podkasti so vir informacij, ki jih ne gre spregledati," so poudarili.

Ključ za razumevanje sodobnega sveta

V svetu, kjer se informacije širijo bliskovito hitro in iz različnih virov, postaja medijska pismenost bolj pomembna kot kdaj koli prej. Spremljanje medijev ni dovolj – potrebno je tudi razumevanje, kako mediji delujejo in kako kritično presojati vsebine, ki jih konzumiramo. Skozi Zavod Infohub Maribor aktivno promovirajo medijsko pismenost. Razumevanje konteksta, prepoznavanje pristranskosti in sposobnost ocenjevanja verodostojnosti informacij so bistveni za demokratično in informirano družbo.

podkast mikrofon Metropolitan
Uredništvo

O pomenu medijske pismenosti, varnosti na spletu, prepoznavanju lažnih novic in stanju klasičnih medijev je v podkastu Brez filtra spregovoril tudi mag. Janez Kne, vodja analiz pri Press Clippingu. V pogovoru z voditeljema je naslovil aktualne izzive sodobnega informacijsko-medijskega prostora ter izpostavil pomen odgovorne rabe informacijskih virov in ohranjanja slovenske kulturne identitete.

Prihodnost je že tukaj

Podkasti niso le prehoden trend, ampak pomemben del prihodnosti komuniciranja. Njihova moč in vpliv bosta le še rasla, saj - kot rečeno - ponujajo edinstveno kombinacijo poglobljenosti, avtentičnosti in ciljnega dosega. Z razumevanjem in spremljanjem podkastov lahko posamezniki in organizacije pridobijo dragocene vpoglede v mnenja, trende in priložnosti, ki oblikujejo sodobno družbo. Če jih prezrete, spregledate pomemben kanal komuniciranja - s tržnega, vsebinskega in družbenega vidika.

Novost na najbolj trendovski ljubljanski ulici: "Sledili smo desetletnim sanjam, zdaj smo tu!" (FOTO)