25. 8. 2023, 08:24 | Vir: STA

Dobra novica za uporabnike družbenih omrežij: ponudniki od zdaj naprej ne bodo smeli več ...

Profimedia

Pravila, ki so na evropskih tleh že stopila v veljavo, so veliko strožja kot do zdaj.

Spletne platforme, kot so Facebook, X, TikTok, Amazon in Google, morajo od danes v Evropski uniji upoštevati strožja pravila, namenjena večji zaščiti uporabnikov. Platforme so z namenom prilagoditve novim pravilom uvedle številne spremembe, v Bruslju pa zagotavljajo, da bodo upoštevanje zakonodaje pozorno spremljali.

Thierry Monasse/STA

Ciljno oglaševanje od danes ni več mogoče

Evropska komisija je pred štirimi meseci v skladu z evropskim aktom o digitalnih storitvah (DSA) objavila seznam 19 spletnih ponudnikov, za katere od danes veljajo strožja pravila. Gre za platforme, ki imajo več kot 45 milijonov uporabnikov. Med njimi so Twitter, ki se po novem imenuje X, Facebook, Amazon Store, Instagram, TikTok, Youtube in Booking, pa tudi spletna iskalnika Google in Bing.

DSA, ki je sicer začel veljati novembra lani, ponudnikom digitalnih storitev postavlja jasne obveze za zaščito njihovih uporabnikov pred nezakonitimi vsebinami, dezinformacijami in drugimi družbenimi tveganji.

Do danes je moralo 19 tako imenovanih zelo velikih spletnih platform zagotoviti, da ciljno usmerjeno oglaševanje z uporabo občutljivih osebnih podatkov ni več mogoče. Prepovedano je tudi ciljno oglaševanje mladoletnikom.

Profimedia

Opolnomočenje in zaščita uporabnikov

Poleg tega bodo morala enkrat letno opraviti oceno tveganja za nevarnosti, do katerih bi lahko prišlo na platformah. Te ocene tveganja - rok za oddajo prve se izteče danes - so namenjene učinkovitemu boju proti dezinformacijam, sovražni vsebini in ponaredkom.

Namen novih pravil je tudi opolnomočiti uporabnike na spletu in jih zaščititi. Ponudniki jih morajo po novem podrobneje seznaniti z razlogi za umik ali drug poseg v vsebino, uporabniki pa se lahko pritožijo na moderiranje, pri čemer so jim na voljo različni načini. V zadnjih tednih je več tehnoloških velikanov napovedalo ukrepe, s katerimi se prilagajajo novim pravilom.

Profimedia

Kako 'veliki' prilagodili svoje platforme?

V Meti so pojasnili, da bodo imeli uporabniki Facebooka in Instagrama v Evropi po novem možnost spremljati različne tipe vsebin, ne da bi jim bile ponujene po določenih algoritmih. Tako bodo lahko, če bodo želeli, spremljali le objave ljudi, ki jim sledijo, po kronološkem vrstnem redu, ne pa tudi drugih, ki jim jih zdaj izbirajo omrežja. Podobne spremembe je napovedal TikTok.

Booking obljublja možnost izklopa informacij o oglasih, ki se prikazujejo na njegovih spletnih straneh. Ameriški tehnološki velikan Google pa se je zavezal, da bo v EU zagotovil večjo preglednost glede moderiranja vsebin v okviru svojih storitev. Še najmanj informacij je glede tega, kako se je zakonodaji EU prilagodila družba X v lasti milijarderja Elona Muska.

Viri v Bruslju so pojasnili, da so tudi pri Twitterju oz. X sprejeli določene ukrepe, namenjene uskladitvi z DSA, vendar pa v času junijskega sestanka še niso bili pripravljeni.

Profimedia

Osnutek slovenske zakonodaje v javni obravnavi

Na komisiji zagotavljajo, da bodo pozorno spremljali upoštevanje zakonodaje. S tem se bo ukvarjalo okoli 120 njenih uslužbencev v Bruslju, podporo pa jim bo nudilo tudi okoli 30 uslužbencev aprila vzpostavljenega Evropskega centra za preglednost algoritmov s sedežem v španski Sevilli. Zagotovili so, da bodo ukrepali hitro.

Kot so pojasnili viri pri EU, bodo določena pravila iz DSA veljala tudi za manjše platforme, pri čemer pa bodo za nadzor nad njihovim upoštevanjem pristojne nacionalne oblasti. Te morajo zato do februarja prihodnje leto, ko bo se bo DSA začel izvajati v celoti, sprejeti nacionalno zakonodajo.

Osnutek slovenske zakonodaje je še v javni obravnavi, pripombe je mogoče oddati do 18. septembra.

Novo na Metroplay: "Naš največji uspeh je bil tudi strel v koleno" | Ivo Boscarol