Turbulence postajajo pogostejše, močnejše in nevarnejše.
Pred nekaj dnevi je enega od letov v ZDA zajela huda turbulenca, zaradi katere so morali v bolnišnico odpeljati kar 25 ljudi. Poročila o tovrstnih dogodkih se zadnje čase kar vrstijo, pa tudi če ne gre za tako ekstremne primere, potniki pogosto poročajo, da je bil njihov let vse prej kot miren.
In res si tisti, ki v zadnjem času pogosteje občutijo nenadne tresljaje med letom, ne domišljajo – turbulence postajajo pogostejše, močnejše in nevarnejše. Strokovnjaki opozarjajo, da gre za neposredno posledico podnebnih sprememb, ki spreminjajo atmosferske razmere na višini potniških letov.
Čeprav so smrtni primeri zaradi turbulenc še vedno zelo redki – od leta 1981 naj bi bili po poročanju Zagreb.info zabeleženi le štirje – pa narašča število poškodovanih potnikov. V ZDA so od leta 2009 našteli več kot 200 hujših poškodb, povezanih z močnimi sunki med letom.
Atmosferski znanstvenik Paul Williams z Univerze v Readingu napoveduje, da se bo število močnih turbulenc v prihodnjih desetletjih podvojilo ali celo potrojilo, z njimi pa tudi poškodbe potnikov.
55-odstotna porast močnih turbulenc
Po ocenah se vsako leto zgodi okoli 5000 incidentov hudih ali zelo hudih turbulenc, in to pri več kot 35 milijonih poletov po vsem svetu. Po podatkih Mednarodne organizacije za civilno letalstvo je bilo kar 40 % vseh resnih poškodb potnikov v letu 2023 posledica turbulenc.
Najbolj izpostavljeni zračni koridorji so nad severnim Atlantikom, med Združenim kraljestvom, ZDA, Kanado in Karibi, kjer so v zadnjih 40 letih zaznali kar 55-odstotno porast močnih turbulenc. V zadnjem času, piše Zagreb.info, poročila prihajajo tudi iz vzhodne Azije, severne Afrike, nad Pacifikom, Bližnjim vzhodom in Severno Ameriko.
Poznamo tri glavne vrste turbulenc:
- Konvektivne turbulence, ki so povezane z nevihtnimi oblaki.
- Orografske turbulence, ki nastajajo nad goratimi območji.
- Najnevarnejše pa so turbulence v jasnem vremenu (t. i. CAT – Clear Air Turbulence), ki se pojavijo nenadno, brez vsakršnih vizualnih znakov.
Prav CAT turbulence beležijo največjo rast – povzročene so s spremembami okoli zračnega toka, izjemno močnega vetra na višini, na kateri leti večina komercialnih letal. Zaradi podnebnih sprememb se veča tudi temperaturna razlika med severom in jugom planeta, kar dodatno krepi moč teh vetrov in ustvarja nevidne zračne zavore.
Poleg tega toplejše ozračje zadržuje več vlage, kar povečuje število in intenzivnost nevihtnih oblakov, ki veljajo za najbolj nevarna območja za letenje. Leta 2024 je letalo nad južnim Mjanmarom zaradi njih doživelo 19 sekund izjemno močnih turbulenc, pri čemer je v vsega petih sekundah izgubilo 54 metrov višine. Vzrok je bila silovita konvektivna dejavnost znotraj oblaka.
Študije kažejo tudi, da se z vsako za stopinjo višjo globalno temperaturo število strel poveča za približno 12 %. Nathan Davies, izkušen pilot, opozarja, da so v zadnjih letih nevihte širine 100 kilometrov in več vse pogostejše – kar je bilo še pred nekaj leti prava redkost.
So letala še vedno varna?
Strokovnjaki pravijo, da ja. Moderna letala so zasnovana z mislijo na skrajne razmere. Nekdanji pilot Chris Keane poudarja, da se lahko krila letala Boeing 747 upognejo za kar 25 stopinj, preden pride do zloma – in da tudi najhujše turbulence tega ne morejo povzročiti.
Kljub temu se vedno več potnikov počuti nelagodno. Po raziskavi britanske agencije YouGov se leta boji več kot 20 % odraslih Britancev – in s porastom nepredvidljivih turbulenc se bo ta delež verjetno še povečal.
Poleg varnosti pa predstavljajo turbulence velik finančni izziv za letalske prevoznike. Stroški popravil, odškodnin, zamud in preusmeritev letov lahko po ocenah znašajo med 200.000 in 1,7 milijona evrov na leto za vsako posamezno letalsko družbo.
Turbulence same po sebi še niso znak katastrofe, vendar so neizpodbitno opozorilo, kako močno podnebne spremembe posegajo v področja, ki smo jih dolgo imeli za rutinska in predvidljiva. Letenje bo v prihodnje morda še vedno varno, a zagotovo manj udobno in bolj stresno.