Podjetje z več kot 40.000 zaposlenimi preprosto ne zmore več.
Propad podjetja Marelli, enega najpomembnejših svetovnih dobaviteljev avtomobilskih komponent, je prva velika žrtev novih carinskih ukrepov ameriškega predsednika Donalda Trumpa. Njegov ponovni prihod na oblast januarja 2025 je že prinesel konkretne posledice za globalno avtomobilsko industrijo. Med najbolj prizadetimi je koncern Stellantis, pod katerega sodijo kultne avtomobilske znamke, kot so Jeep, Chrysler in Dodge.
Marelli, ki je znan predvsem po proizvodnji svetlobnih in elektronskih sistemov za vozila, se je že več let soočal s finančnimi težavami. A odločilen udarec je prišel marca letos, ko so začele veljati Trumpove nove carine, usmerjene v zaščito ameriške proizvodnje in kaznovanje podjetij, ki delujejo zunaj ZDA. V dokumentih stečajnega sodišča je izvršni direktor podjetja David Slump zapisal, da so "makroekonomski pritiski in globalne carine močno prizadeli likvidnost podjetja".
Stečaj Marellija prihaja v izjemno občutljivem obdobju za avtomobilski sektor. Po velikih vlaganjih v razvoj električnih vozil se številni proizvajalci, vključno s Stellantisom, soočajo z nižjim povpraševanjem od pričakovanega. Posledično so bili prisiljeni zmanjšati proizvodnjo in naročila pri dobaviteljih. Za Marelli, ki se še ni opomogel po pandemiji in krizi s polprevodniki, so nove carine pomenile zadnji udarec.
Stečaj dobavitelja pomeni velik izziv za Stellantis. Motnje v dobavi ključnih komponent, kot so žarometi in elektronski moduli, lahko povzročijo zamude in dodatne stroške v proizvodnji. Podjetje Marelli kljub bankrotu ostaja operativno in si prizadeva za prestrukturiranje s pomočjo več kot 80 odstotkov glavnih upnikov, ki so pripravljeni pretvoriti dolgove v lastniški delež.
Primer Marellija jasno opozarja na škodljive stranske učinke Trumpove ekonomske politike. Carine, ki naj bi zaščitile delovna mesta v ZDA, v praksi dodatno destabilizirajo že tako ranljive globalne dobavne verige. Podjetja z mednarodno strukturo – Marelli je nastal leta 2019 z združitvijo hčerinske družbe Fiat Chryslerja in japonskega dobavitelja – so posebej izpostavljena.
Marelli ima več kot 40.000 zaposlenih po vsem svetu, a njegova prihodnost ostaja negotova. Njegov propad je lahko zgolj uvod v širšo krizo med ključnimi avtomobilskimi dobavitelji, saj se industrija prilagaja novi realnosti ameriškega protekcionizma. V tem hitro spreminjajočem se okolju postaja odpornost in strateška prilagodljivost pomembnejša kot kadarkoli prej.
Novo na Metroplay: Kaj morate vedeti o svoji koži | N1 podkast s Suzano Lovec