17. 3. 2008, 11:59 | Vir: Playboy

V zavoj s časom

Še vedno vztrajate na starih »sulicah« in drgnete klasično tehniko? Opustite to! Kako? Berite naprej!

Prednosti, ki jih prinašajo nove smuči s poudarjenim stranskim lokom, preprosto ni več mogoče zanikati. Smučanje je postalo lažje, kar radi povedo tisti, ki se s klasično tehniko alpskega smučanja niso najbolje razumeli. Torej je skrajni čas, da si omislite nove smuči, če jih seveda še nimate. Še preden pa se odpravite v trgovino, preberite ta članek. Če ne drugega, se boste pri nakupu nekoliko laže odločili.

S prihodom novih smuči namreč vse le ni tako jasno, kakor se morda zdi. Zmede, ki so jo povzročili proizvajalci z možnostjo izbora različnih stranskih lokov in širin smuči, preprosto ni mogoče spregledati. In kako potem pri vsej tej ponudbi izbrati prave smučke? Hja, zadeva res ni preprosta.

Časi, ko smo pri nakupu smuči odmerili le pravo dolžino, so že davno mimo. Prav tako trend ekstremno kratkih smuči, ki je v zadnjih nekaj letih nekatere dobesedno obsedel. In povrhu zadeve z novimi razredi smuči vsako leto dodatno zapletejo še proizvajalci sami. Ampak brezupno vse skupaj vseeno ni! Le malo več časa si moramo vzeti.

Nakupa se moramo lotiti že doma. Še preden se podamo na lov za ustreznimi smučmi, moramo namreč najprej razčistiti, na katerih terenih se najraje gibljemo (na urejenih progah oziroma zunaj njih), katera vrsta zavojev nam najbolj leži (slalomska ali veleslalomska) in predvsem, pri katerih hitrostih to najraje počnemo. Na osnovi teh treh vprašanj so namreč izoblikovani razredi smuči, ki jih je danes v grobem sedem.

Pomembna je tudi naša telesna teža, saj robnikov pri smučeh s poudarjenim stranskim lokom ne obremenjujemo več s potiskom, ampak zgolj s prenosom teže. Končno imata zelo velik pomen pri izbiri smuči tudi smučarsko znanje in fizična pripravljenost. Ob tem zagotovo ni odveč poudariti, da smuči iz najvišjih, torej tekmovalnih razredov nikakor niso ustvarjene za užitek in rekreacijo, temveč predvsem za garanje, ki zahteva odlično pripravljenost in izpiljeno tehniko.

Še nekoliko manj razveseljivo je, da so takšne smuči namenjene le eni sami vrsti zavojev. Kako resnične so te trditve, dokazujejo tudi proizvajalci, saj v tekmovalnem razredu ponujajo kar dva podrazreda, in sicer racing ter performance. Pa to še zdaleč ne pomeni, da je razred performance namenjen tistim, ki na smučanje gledajo z očmi rekreativca!

Mnogo bolj smotrno se je zato odločiti za razred allroundcarver, v katerem smuči dosegajo radij okoli 15 metrov, kar je odličen kompromis med slalomskim in veleslalomskim zavojem. Da so smuči iz tega razreda – mislimo seveda na tiste, ki določajo vrh – prav tako kakovostne kot tekmovalne, najverjetneje ni treba poudarjati. Če ne prej, boste to zagotovo ugotovili v trgovini, ko boste začeli spoznavati cene.

Da bo izbira tudi v kateremkoli drugem razredu lažja, vam ponujamo opis najpogostejših razredov, njihove najpomembnejše značilnosti in poimenski seznam smuči, ki se uvrščajo vanje.

Pa veliko užitkov! Pri nakupu in seveda na belih strminah.

Kaj svetuje Uška Hrovat?

Če kdo, potem je v tem trenutku Urška Hrovat zagotovo tista, ki lahko svetuje nam, rekreativnim smučarjem. Odkar se je profesionalno »upokojila«, doživlja šport približno tako kot mi, povsem običajni ljubitelji smučanja.

Playboy: Urška, se je razvoj v smučarski industriji s prihodom karving smuči za nekaj časa ustavil?

Urška: Nasprotno! Danes je še celo očitnejši kot v obdobju pred prihodom smuči s poudarjenim stranskim lokom. Razumljivo je, da so proizvajalci skrbeli za razvoj tudi takrat, saj je to zahteval trg, vendar predvsem v tekmovalnem smislu, saj so stremeli predvsem h gradnji najkakovostnejše in razumljivo najhitrejše smučke.

Playboy: Če se osredotočiva na nove smuči in nove tehnike smučanja, katere so bistvene prednosti, ki jih omogoča spremenjena geometrija?

Urška: Bistvene prednosti so vsekakor te, da nove smuči v zavoju prav zaradi teh lastnosti pospešujejo, da mnogo hitreje razvijejo hitrost in da sta za izpeljavo zavoja potrebna manjša moč in telesna teža. Zahtevajo pa toliko boljši občutek, saj so krajše.

Playboy: S prihodom karving smuči smo v trgovinah lahko opazili tudi novost, ki jo do tedaj nismo poznali, in sicer podložne plošče. Katere so njihove prednosti?

Urška: V svetovnem pokalu so te plošče prepovedane, saj je predpisana višina natančno določena, prinašajo pa pravzaprav le eno samo prednost. Zaradi višjega težišča, ki ga dobimo z njimi, je za vstop v zavoj potreben manjši nagib kolena, kar pomeni, da smuči na naše ukaze veliko hitreje reagirajo. Vendar pa ob tem nikakor ne smemo zanemariti večjih možnosti poškodb. Dejstvo je namreč, da ko karving smuči enkrat vstopijo v zavoj, v njem tudi vztrajajo. Zato mislim, da so te plošče nepotrebne. Ne smemo namreč pozabiti, da za razvojem vsake smuče stojijo zelo močni timi inženirjev, serviserjev in testnih smučarjev, ki iz nje iztisnejo optimum. In pri tem ima veliko vlogo tudi pravšnja odmera višine smuči pod čevljem.

Playboy: V zadnjih letih smo med proizvajalci opazili še nekaj, česar nekoč nismo bili vajeni. Tako imenovane sisteme, sestavljene iz smuči, vezi in smučarskih čevljev. Vemo, da v svetovnem pokalu veliko tekmovalcev prisega prav na pravšnjo kombinacijo smuči in čevljev, toda ali to lahko resnično prinese določene prednosti tudi v rekreativnem smučanju?

Urška: Ne, to je le še eden izmed tržnih prijemov.

Playboy: Na kaj pa naj bodo rekreativni smučarji najbolj pozorni pri nakupu opreme?

Urška: Posegati po tekmovalnih smučeh je nesmiselno, saj te smuči zahtevajo veliko vložene energije. Za pravšnji užitek so bistvene predvsem smuči, primerne znanju in potrebam smučarja. Tisti, ki se na smučanje odpravijo le enkrat ali morda dvakrat na leto, pa bodo najbolj pametno storili, če bodo smuči najeli. Mnogi servisi danes ponujajo zelo široko paleto vseh mogočih razredov, kar pomeni, da lahko vsak dan posežejo po drugih, predvsem pa odlično pripravljenih smučeh. Končno pa je tudi z ekonomskega stališča to zagotovo najbolj smotrno.

Playboy: Pa vi? Še vedno uporabljate tekmovalne smuči in opremo?

Urška: Ne. Morda ne boste verjeli, toda zdaj smučam s smučmi iz programa lady m ter v smučarskih čevljih

Soft proizvajalca, ki me je opremljal že v svetovnem pokalu. In ne dam jih nikomur.

Slalomcarver

Lastnosti smuči z izredno poudarjenim stranskim lokom in majhno dolžino se najbolje izkažejo na trdih in srednje strmih progah, nikakor pa ne ustrezajo smučanju zunaj urejenih smučišč. Njihov radij od 11 do 13 metrov zagotavlja ritmično izpeljavo krajših zavojev in kar največje nagibanje v njih. Smuči ljubijo večje hitrosti, zato od lastnika seveda zahtevajo, da smučarsko tehniko obvlada do potankosti in da je odlično fizično pripravljen.

Racing

  • atomic SL:11.12
  • head worldcup i.SL chip CP 13
  • elan SLX
  • fischer RC worldcup SC
  • rossignol 9S oversize
  • salomon EQ10 3V race
  • völkl P60 SC racing

Performance

  • atomic SL:9.12
  • head i.SL CP 13
  • elan HCX
  • fischer RC 4 Race SC
  • K2 mach SL
  • rossignol 8S oversize
  • salomon equipe10 3V
  • völkl P60 SC carver

Allroundcarver

Zelo vsestranske smuči so nekakšen kompromis med slalomskimi in veleslalomskimi, združujejo najboljše lastnosti obojega. Njihova geometrija in radij od 13 do 17 metrov omogočata izpeljavo vseh vrst zavojev brez večjih naprezanj. Srednja hitrost vožnje je najprimernejša, smuči pa zaradi svojih lastnosti uporabnike – karving zasvojence in vse, za katere je smučanje predvsem užitek – navdušujejo na različno trdih terenih, ki so lahko povsem gladki ali pa grbinasti. Z mehkejšimi modeli lady in easycarver za novince so ponudbo smuči, ki so že sicer primerne za smučarje s širokim znanjem, še obogatili.

  • atomic, serija C
  • elan, serija S in integra
  • fischer, serija sceneo
  • head, serija cyber
  • K2, serija escape
  • rossignol, serija viper
  • cobravölkl, serija 7 24

Skiercross

Smuči z radiem od 16 do 20 metrov so izpeljane iz modelov racecarver, namenjene pa so povsem novi in nadvse zanimivi disciplini skiercross, pri kateri se razvijejo velike hitrosti. Takrat se pravzaprav šele izrazijo njihove vsestranske vrline, med drugim tudi natančna izpeljava ostrih zavojev in odpornost proti pritiskom pri doskoku. Smuči so primerne za različno trde, urejene proge, obvladovali pa jih boste in z njimi uživali le, če ste entuziastičen karver in poleg tega tudi telesno dobro pripravljeni.

  • atomic, serija SX
  • fischer, serija RX
  • head worldcup i.XRC CP 13
  • salomon, serija crossmax
  • völkl, serija supersport

Allmountain

Smuči omogočajo udobno vožnjo tako na trdih, urejenih progah kot tudi pri smučanju po sveže zapadlem pršiču. Radij se od enega do drugega proizvajalca lahko precej razlikuje, vendar pa je za vse značilno, da združujejo lastnosti smuči freerider za vožnjo po različni terenih in karving lastnosti veleslalomskih smuči. Odlično se odzivajo na vse spremembe, tako terena, ritma kot tudi hitrosti v območju srednjih do velikih, zato boste z njimi kos tudi najtežjim razmeram na belih strminah.

  • atomic, serija R
  • head, serija mpulse
  • elan, serija mantis
  • K2, serija axis
  • salomon, serija verse
  • völkl, serija energY

Freeride

Smuči so širše in imajo večji radij (nad 21 metrov), zato so primerne predvsem za smuko zunaj urejenih smučišč po ledenih strminah, sveže zalitih z debelo plastjo snega ali pokritih s snežno skorjico. Zadovoljive vozne lastnosti omogočajo smuko tudi na urejenih progah, z izjemo modelov fatty, ki so izrazito široki, imajo še večji radij in so na »civiliziranih« smučiščih povsem izgubljeni. Zato pa na njih dobesedno plavate z veliko hitrostjo po kateremkoli »divjem« terenu, seveda le, če ste v dobri kondiciji in tehnično odlično podkovani.

  • atomic, serija AFT
  • head, serija monster
  • K2, serija fectory
  • fischer, serija FX
  • rossignol, serija RPM
  • salomon, serija scream

Racecarver

Elementi za blaženje so obvezni del teh smuči, ki odlično prenašajo vse strese pri velikih in zelo velikih hitrostih. Kondicijsko odlično pripravljenim ljubiteljem drvenja radiji od 17 do 21 metrov omogočajo uživanje v dolgih zavojih, izpeljanih po robniku. Seveda znotraj dobro urejenih smučarskih prog, saj je upravljanje teh smuči na kakršnihkoli drugih terenih izredno naporno in zahtevno.

Racing

  • atomic GS:11.21
  • head i.race GS CP 13
  • elan GLX
  • fischer RC4 Worldcup RC
  • rossignol 9X oversize
  • salomon EQ10 2V P race
  • völkl P60 GC racing

Performance

  • atomic GS:9.21
  • elan dual X
  • fischer RC4 race
  • K2 mach V
  • rossignol 8X oversize
  • salomon equipe 10 2V
  • völkl P60 RC racing

Freestyle

Omogočajo izvedbo trikov in akrobacij, s katerimi so do zdaj navduševali le deskarji na snegu. Radij smuči je različen, prav tako tudi dolžina, odvisno od tega, s kakšnim akrobatskim presenečenjem mislite očarati. Smuči za akrobatsko premagovanje grbin imajo tako večji radij kot tiste za drzne trike, obrate s stilom in krajše polete, ki imajo obvezno tudi twintipse – zakrivljene konice in repe. Verjetno ni treba poudarjati, da morate za izvedbo takšnih umetnij na grbinastih progah ali v sneženih fun parkih, kjer se te smuči tudi najbolje znajdejo, tehniko vrhunsko obvladati.

  • head, serija mad trix
  • fischer airstyle in lunar
  • rossignol, serija scratch
  • salomon, serija teneighty
  • völkl, serija V-ski

TEKST: Matevž Korošec

FOTO: Bor Dobrin

Novo na Metroplay: Kako se dobro ločiti? | N1 podkast s Suzano Lovec