N.Z. | 6. 6. 2021, 06:00

Trije od štirih Američanov precenjujejo svojo sposobnost prepoznavanja lažnih novic

profimedia

Kar trije od štirih Američanov precenjuje svoje sposobnosti, da prepoznajo lažne medijske naslove, zaradi česar so lahka tarča dezinformacij, je pokazala nedavna študija Univerze Utah.

Študija, ki so jo objavili pri Proceedings of National Academy of Sciences, je pokazala tudi, da so republikanci tozadevno bolj lahkoverni od demokratov.

V raziskavo je bilo vključenih 8200 udeležencev, raziskovalce pa je zanimalo, kako sugestibilni so za lažne novice in ali so jih sposobni prepoznati. To so storili tako, da so jih poprosili za njihovo mnenje o seriji Facebook naslovov tako, da so ob tem morali še oceniti verjetnost, da gre za lažne vsebine.

Raziskovalci so na podlagi teh dveh metrik ocenili še, kao visoko udeležnci cenijo (in torej tudi precenjujejo) svoje sposobnosti prepoznavanja laži, manipulacij in spreobračanj. Ugotovili so, da bolj kot se ti precenjujejo, lažje jih prepričajo prav lažne novice.

Študija je razkrila, da se je kar 90 odstotokov udeležencev čutila povsem sposobnih ločiti med lažnimi in resničnimi medijskimi naslovi, da bi na koncu postalo jasne, da kar trije od štirih udeležencev izzivu še zdaleč niso bili kos.

Najbolj naivni so najbolj vase prepričani!

"Naši rezultati izkazujejo zaskrbljujočo sliko. Veliko preveč ljudi se sploh ne zaveda, kako ranljivi so za dezinformacije," je povedal Ben Lyons, vodja raziskave in asistent profesorja za komunikacije na Univerzi Utah.

"Če se ljudje narobe ocenijo kot visoko sposobne za prepoznavanje lažnih novic, so v večji nevarnosti, da bodo prav tem verjeli, jim sledili in jih delili. To je še posebno verjetno, če vsebina podpira njihov pogled na svet."

Ker so raziskovalci tekom študije uporabili tudi metrike merjenja spletnega vedenja udeležencev v raziskavi, so lahko ugotovili, da so tisti, ki so precenjevali svoje sposobnosti, neprimerno pogosteje obiskovali prav spletne strani, ki so objavljale lažne ali pa zavajajoče novice.

"Prav ti pretirano samozavestni udeleženci so praviloma slabše razlikovali med resničnimi in lažnimi trditvami o aktualnih dogodkih ter hkrati z neprimerno večjo vnemo delili prav lažne vsebine, še posebno, če so bile te skladne z njihovo politično orientacijo," je še dodal.

Morda vas bo zanimalo tudi:

Novo na Metroplay: Nik Škrlec iskreno o tem, zakaj mu je ušel Guinnessov rekord