Ste se kdaj vprašali, zakaj v restavraciji porabite več, kot ste nameravali? Berite dalje ...
Na družbenih omrežjih je pred dnevi završalo zaradi videa ene izmed ameriških marketinških strokovnjakinj, ki je razkrila, kako restavracije uporabljajo subtilne psihološke trike, da bi gostje zapravili več (in se ob tem celo dobro počutili).
V uvodu posnetka, objavljenega na TikToku pod profilom @everupmarketing, je zapisala:
"Ste se kdaj vprašali, zakaj v restavraciji porabite več, kot ste nameravali? Ti triki niso naključje, temeljijo na preverjenih vedenjskih vzorcih. Restavracije jih uporabljajo, da vas zmedejo, spodbudijo k naročanju in vam hkrati dajo občutek, da ste denar zapravili za dober razlog. Če ste podjetnik ali tržnik, jih lahko uporabite tudi sami – etično, seveda. Ker psihologija trženja ni teorija, temveč praksa, ki se dogaja vsak dan – tudi vam."
Videoposnetek je v nekaj dneh dosegel nekaj deset tisoč ogledov – pa ne le zaradi zanimive vsebine, temveč tudi zaradi burnih odzivov gostincev in gostov.
Nič ni naključno
V posnetku strokovnjakinja nato pojasnjuje, da skoraj vsak element v restavraciji – od postavitve miz do izbire pisave na meniju – vpliva na to, koliko naročimo in kako se ob tem počutimo.
Prvi trik, ki ga izpostavi, je izpuščanje denarnih simbolov (npr. € ali $) ob cenah. "Ko možgani ne zaznajo denarja, pozabijo, da gre za trošenje resničnega denarja," pojasnjuje. Gostje tako lažje naročijo dražje jedi, ker znesek deluje manj 'resničen'.
Drugi trik je vključitev ene ali dveh zelo dragih jedi v meni – ne zato, ker bi jih veliko ljudi dejansko naročilo, temveč zato, da vse ostalo deluje ceneje. Gre za klasičen psihološki učinek kontrasta: 20 evrov za burger se morda zdi veliko, dokler zraven ne stoji zrezek za 40.
Strokovnjakinja razkrije tudi, da je postavitev miz skrbno načrtovana: tiste ob stenah ali v temnejših kotičkih pogosto pripadajo gostom, ki želijo ostati dlje – in tako naročijo več jedi ali pijače. Svetlejši, bolj odprti prostori, po možnosti z glasno glasbo v ozadju, pa ustvarjajo hitrejši pretok gostov.
Morda vas zanima tudi:
- Ljubezen gre skozi želodec: turisti odločili — to so najboljše ljubljanske restavracije!
 - V restavracijah po Evropi vse pogosteje dobite mizo samo pod enim pogojem (in ne bo vam všeč)
 
Tudi svetloba ni naključna: mehka, topla svetloba spodbuja občutek sproščenosti in topline, kar povečuje verjetnost, da bomo ostali dlje – in naročili še sladico. Odprte kuhinje in vidni plameni pri pripravi hrane prav tako niso zgolj modna muha: plamen simbolizira toplino in pristnost, kar v gostih sproži občutek zaupanja in domačnosti.
In ja, tudi zastonj kruh ima svoj namen: ne gre le za prijazno dobrodošlico, temveč tudi za subtilno preusmerjanje pozornosti. Ko imamo občutek, da smo nekaj "dobili zastonj", lažje spregledamo, da so cene glavnih jedi nekoliko višje od pričakovanih.
Kaj pa 'dnevne specialitete'?
Ena najbolj kontroverznih trditev v videu je, da so tako imenovane dnevne specialitete pogosto jedi, pri katerih se bliža rok uporabe sestavin in jih gostinci pač morajo uvrstiti na meni. "To je mit," so odgovorili številni gostinci v komentarjih. "Dnevne jedi načrtujemo vnaprej, pogosto iz sezonskih sestavin ali kot priložnost za testiranje novih receptov." Nekateri so se z ostalimi trditvami celo strinjali, a so zagotovili, da pri specialitetah res ne varčujejo oziroma ne poskušajo gostom prodati nečesa, kar bo kmalu poteklo
Sicer pa so preostali odzivi na video razkrili zanimivo dinamiko: nekateri so restavracije obtožili manipulacije, drugi so trdili, da gre preprosto za del gostinske psihologije – umetnost ustvarjanja prijetnega vzdušja, ki spodbuja užitek, s tem pa tudi porabo denarja.
Resnica je verjetno nekje vmes. Tudi restavracije so nenazadnje podjetja, ki morajo razumeti vedenje svojih gostov. Ali to pomeni, da nas poskušajo pretentati? Ne nujno. Morda nas le – zelo učinkovito – vabijo, da se prepustimo izkušnji.
Ko boste naslednjič v restavraciji, zato opazujte malenkosti. Kako so zapisane cene, je na meniju kakšna presenetljivo draga jed, ste dobili kaj zastonj? Morda boste ugotovili, da vas restavracije ne poskušajo prepričati le s hrano, temveč tudi z občutkom, da ste – vsaj za eno večerjo – del nečesa posebnega.