N.Z. | 19. 7. 2020, 10:00

50 kolesarskih izletov po Sloveniji (po družinskem vodniku Simona Demšarja)

profimedia

Avtor Družinskega kolesarskega vodnika s 50 predlogi za izlete po celi Sloveniji se s kolesarstvom nikoli ni ukvarjal tekmovalno, zato je bil eden prvih v Sloveniji, ki so se lotili daljših kolesarskih potovanj.

»Po prvi poti v Budimpešto sem med drugim drugim prekolesaril Avstralijo in ZDA, potovanje po Kanadai in Aljaski pa še danes, po več kot 20 letih, med prijatelji in znanci vzbuja veliko zanimanja,« v uvodu vodnika piše Simon Demšar, ki je sicer zaposlen kot učitelj angleščine in geografije na osnovni šoli. Z Bleda, kjer živi zadnjih 15 let, se na delovno mesto pripelje prav z enim svojih koles. V svoji garaži ima namreč kar štiri: dirkalno, gorsko, potovalno in tistega ’za po opravkih’.

Simon Demšar je skratka strasten ljubitelj rekreativnega, izletnega in potovalnega kolesarstva, za svojo veliko ljubezen pa skuša z Družinskim kolesarskim vodnikom, ki je nastajal kar dve leti, navdušiti še druge ljudi.

Pri snovanju kar petdesetih izletniških kolesarskih tras po Sloveniji, ki jih je moč odpeljati z otroki, so mu delno pomagali predstavniki občin in lokalnih turističnih organizacij, največji del pa je s kolesom, beležnico in fotoaparatom opravil kar sam, včasih tudi v družbi z Manco in Evo.

»Nekatere poti potekajo po odmaknjenih predelih, kjer morate za malico in pijačo poskrbeti sami, včasih pa tudi po makedamskih odsekih in razvejenem cestnem omrežju s številnimi križišči, kjer je potrebnih nekaj navigacijski spretnosti,« pojasnjuje Demšar.

Na izletih po kolesarskih poteh bodo izletniki večkrat naleteli na kolesarske smerokaze, ki jim vodnik večinoma sledi, a ne vedno. Razlog je v tem, da si svetovni splet in drugi knjižni vodniki želijo kolesarje napotiti do različnih privlačnih točk na poti, zaradi česar so te poti speljane čez vsaj en zahteven vzpon, ki pa ga še posebno mlajši otroci nato ne zmorejo. »Slovenija je pač hribovita dežela in temu se je težko ogniti,« še dodaja Demšar in obljublja, da je njegov vodnik prav tozadevno drugačen.

Na kolo z otrokom

»Vožnja s kolesom je ena tistih veščin, ki otrokom v zgodnjih letih najbolj popestri življenje, saj se njihov akcijski radij nenadoma zelo poveča. Opravljanje kolesarskega izpita v osnovni šoli je za učence ena pomembnejših prelomnic. A vožnja v šolo je vseeno nekaj drugega kot nekoliko resnejši izlet s kolesom. Otroci kolesarijo predvsem zato, da uživajo in ne zato, da bi se pozneje lahko hvalili, kako so premagali zahteven vzpon ali prevozili najdaljšo razdaljo v življenju,« poudarja avtor.

In zato se utrujeni ali soočeni s kilometri, še posebno pa vzponi, otroci lahko pričnejo tudi upirati. Takrat je na mestu nekaj taktnosti in izdatnega motiviranja, naj si bo v obliki kakšnega priboljška na koncu poti ali pa s spodbujanjem tekmovalnosti. Otroci se namreč le redko, če sploh kdaj, popolnoma uprejo. »Negodujejo da, odnehajo ne! Najsi bodo še tako nejevoljni, bodo na koncu vendarle ponosni, da jim je uspelo premagati težaven teren.«

Veščost otrok, s katerimi se s kolesi odpravite na izlet, gre seveda tudi dobro poznati, še posebno v primerih, ko se na poti dogodijo nepredvideni dogodki. Eni najbolj kočljivih so spusti, ki tudi na kolesarskih stezah niso redki. In na kolesu je podobno kot na smučanju, ko se rado zgodi, da se otrok z vrha spusti naravnost proti dnu proge, nato pa zaradi hitrosti naenkrat ne obvlada več smuči. »Vsi strmejši spusti v tem vodniku so označeni s posebno ikono,« je zato še jasen Demšar.

Demšarjev vodnik je tudi sicer nastal predvsem z mislijo na družine z otroki, čeravno ga seveda lahko uporabijo tudi vsi drugi, ki si želijo Slovenijo bolje spoznati, a ob tem na kolesu ne izpustiti svoje duše.

Iz Družinskega kolesarskega vodnika, ki sicer postreže s kar petdesetimi odličnimi predlogi za izlete treh težavnostnih stopenj, ki so primerni tudi za manj zagnane kolesarje, si v nadaljevanju izposojamo prvega, ki nas bo z zagotovilom avtorja popeljala brez gneče naravnost do turističnega bisera Slovenije.

Okoli Bleda
  • Potek: Bled – Koritno – Ribno – Mlino – Blejsko jezero – Podhom – Bled

»S kolesom se vam ni treba ustrašiti Bleda in poletne gneče, ker se ji lahko elegantno izognete, hkrati pa še bolj polno doživite to, zaradi česar Bled uživa svetovni sloves. Največje znamenitosti boste videli z nekoliko drugačnih gledišč – od strani, z vrha, od daleč,« obljublja Demšar, ki je krožno pot okoli Bleda speljal po poljih v neposredni okolici Bleda, od koder je lep razgled na ikonične zgodovinske in naravne znamenitosti: Blejski grad, cerkev z ošiljenim zvonikom, Triglav, Stol, Jelovico.

Po ravninskem delu sledi nekoliko bolj razgibani del skozi vasi pod vzpetino Straža, da bi na Milnem prvič zagledali jezero in se ob njem zapeljali do veslaškega centra v Zaki ter se z obeti izjemnega razgleda dvignili do železniške postaje.

»Ko bomo prispeli v Zako, bomo ravno dovolj utrujeni, da si bomo brez slabe vesti privoščili bodisi kavo z obilo smetane bodisi bo teknilo točeno pivo, otrokom pa kokakola in sladoled, preden zaplavajo v ravno prav topli vodi.«

Po tej prijetni osvežitvi (zaradi česar s seboj ne gre pozabiti vzeti kopalke in brisačo) bodo noge spet ’delale’ kot na začetku, Zaka pa je tudi sicer idealno mesto za planiran počitek, saj je približno na sredini krožne poti, premore številne zanimivosti za otroke in je blizu kampa z različnimi kategorijami namestitve.

»Če boste po naključju kolesarili na soboto dopoldne med majem in začetkom novembra načrtujte pot tako, da ujamete pogled na muzejski vlak. Ob prihodu na blejsko železniško postajo pripravijo tudi krajši kulturni program,« še svetuje Demšar.

• Natančen smerokaz
Start: krožno križišče sredi Bleda, smer: Koritno. Glavne ceste, ki zavija desno, se držite vse do konca vasi Ribno (štiri kilometre) in po tabli za konec naselja zavijte levo na ozko asfaltno cesto, ki pelje v Mlino. Tu se cesta najprej spusti in nato dvigne ter vas skozi ozek prihod pripelje do jezera. Prečkajte zelo prometno glavno cesto in se po peščeni poti vzdolž glavne ceste mimo vile Bled dvignite do križišča, kjer zavijete desno in se spustite do obale v Zaki. Na robu jezera sledite oznaki za kolesarsko pot in zapeljitev klanec ter mimo železniške postaje. Na koncu drevoreda zapeljite levo čez kamniti most nad železnico. Dober kilometer sledite cesti vzdolž železnice, nato prečkajte glavno cesto (ali naredite obvoz) v vas Podhom. Tu zavijte desno in se spustite nazaj proti Bledu. Sledite oznaki za kolesarsko stezo, pri semaforju prečkajte blejsko obvoznico, zavijte levo in se po novi kolesarski stezi vrnite na izhodišče.
profimedia

Več informacij o poti (skupaj z zemljevidom z vrisano potjo, višinogramom, ocenami dolžine, trajanja, zahtevnosti in omembami zanimivosti, bogato slikovno opremo in QR-kodami z GPS-sledmi) boste našli v knjigi Družinski kolesarski vodnik – 50 kolesarskih izletov po Sloveniji (ki ga na povezavi lahko tudi virtualno prelistate).