Botticellijev Človek žalosti na dražbi z izklicno ceno 40 milijonov dolarjev

11. 10. 2021, 07:33 | Scena | Vir: STA

                            Botticellijev Človek žalosti na dražbi z izklicno ceno 40 milijonov dolarjev (foto: profimedia) profimedia

Avkcijska hiša Sotheby's bo januarja na dražbi ponudila pozno delo italijanskega renesančnega slikarja Sandra Botticellija z naslovom Človek žalosti. Vrednost ene zadnjih Botticellijevih mojstrovin, ki je še v zasebni lasti, je ocenjena na približno 40 milijonov dolarjev.

Slika Človek žalosti je nastala konec 15. ali v začetku 16. stoletja. Delo je iz poznega umetnikovega obdobja, ko je bil Botticelli pod močnim vplivom italijanskega meniha in reformatorja Girolama Savonarole in je njegova dela zaznamovala značilna krščanska simbolika in vizionarska duhovnost, piše spletni portal Art Daily.

Januarja je bila na dražbi avkcijske hiše Sotheby's za 92 milijonov dolarjev prodana Botticellijeva slika mladeniča, ki v rokah drži tondo s podobo svetnika. Slika je tako postala tudi eden najdražjih portretov, kar jih je bilo kdajkoli prodanih na dražbi, obenem je postala drugo najdražje prodano delo starih mojstrov za Odrešenikom sveta Leonarda da Vincija, ki je bil leta 2017 pri avkcijski Christie's hiši prodan za rekordnih 450 milijonov dolarjev.

Po pisanju Art Daily se Botticellijeva dela iz kateregakoli obdobja le izjemno redko pojavijo na dražbah. Še posebno redka pa so njegova pozna dela. Iz poznega obdobja (po letu 1492) so tudi znana le še tri dela, ki so v zasebni lasti.

George Wachter iz avkcijske hiše Sotheby's je povedal:

"Pojav tako kakovostnega Botticellijevega dela na dražbi je velik dogodek v svetu starih mojstrov. Da pa se to zgodi le leto dni po prelomni prodaji Botticellijevega mladeniča s tondom, je fenomen, ki se zgodi enkrat v generaciji. Ta izjemna slika priča o tem, zakaj je Botticelli tako očarljiv umetnik: drzen vizualni slog v kombinaciji z izjemno človeškim pristopom k portretirancu. Z upodobitvijo precej težke in mračne teme Kristusa po njegovem mučenju je Botticelli ustvaril zelo kompleksen in ganljiv portret, ki je brezčasen."

Christopher Apostle iz avkcijske hiše pa je povedal, da se Botticellijeva dela iz zadnjega desetletja njegovega življenja precej razlikujejo od del, za katere velja, da utelešajo renesančne ideale humanizma in lepote. Človek žalosti je po njegovih besedah izjemno realistična upodobitev Kristusa, ki simbolizira njegovo trpljenje in smrt, vendar z osupljivo človečnostjo ki je značilna za Botticellijeve portrete. Kristusova božanskost je prikazana z osupljivo psihološko globino.

Sandro Botticelli (1445-1510) se je rodil v Firencah. Najprej se je učil zlatarske obrti. Kot slikar se je zgledoval pri Filippu Lippiju in Masacciu, predvsem glede natančnega podajanja svetlobe in senc, a je bil sam še bolj natančen. Od leta 1470 je imel svojo delavnico. Veliko je ustvarjal za Medičejce, leta 1481 pa je na povabilo papeža Siksta IV. odšel v Rim in slikal v Sikstinski kapeli. Od leta 1482 je ponovno delal v Firencah.

Pod vplivom Savonarole je okrog leta 1491 prenehal obdelovati antične motive, nekaj slik je celo zažgal. Po Savonarolovi smrti je slikal le še v mračnem asketskem slogu. Zadnja leta je preživel v dolgovih in telesno povsem oslabljen. Med njegovimi najbolj poznanimi deli sta Alegorija pomladi in Rojstvo Venere.