Tomaž Rode: "Prepričan sem, da bodo televizijski gledalci čutili energijo na odru."

Intervju

2. 6. 2020, 14:05 | Scena
Tomaž Rode: "Prepričan sem, da bodo televizijski gledalci čutili energijo na odru." (foto: Tomaž Rode/osebni arhiv) Tomaž Rode/osebni arhiv
Maia Makhateli in Petar Dorčevski na vajah pred koncertom.
Maia Makhateli in Petar Dorčevski na vajah pred koncertom.
Maia Makhateli in Petar Dorčevski na vajah pred koncertom.

Ker so zaradi epidemije koronavirusa gledališke, operne in baletne dvorane za nedoločen čas zaprle svoja vrata, se je Društvo baletnih umetnikov Slovenije v sodelovanju s SNG Opera in balet Ljubljana in Televizijo Slovenija odločilo balet pripeljati v naše domove in vsem ljubiteljem tega žlahtnega plesa sporočiti, da balet ni pozabil nanje. Tako se bo prvič zgodilo, da bo Televizija Slovenija v živo iz SNG Opere in baleta Ljubljana ob praznem avditoriju prenašala gala baletni koncert.

NISMO POZABILI NA VAS

  • Baletni koncert v neposrednem televizijskem prenosu: TV Slovenija v sredo, 3. junija 2020, ob 20. uri, na drugem programu

Pred koncertom smo se pogovarjali s Tomažem Rodetom, predsednikom Društva baletnih umetnikov Slovenije.

Kako se je porodila ideja o baletnem večeru z neposrednim televizijskim prenosom?

V Društvu baletnih umetnikov Slovenije (DBUS) smo že pred izbruhom epidemije novega koronavirusa načrtovali mednarodni gala baletni večer, ki bi potekal v dvorani SNG Opere in baleta Ljubljana. Koncert bi posnela Televizija Slovenija, posnetek pa bi pozneje predvajala v okviru svojih programov. Ker smo morali dogodek zaradi kriznih razmer odpovedati, smo razmišljali, kaj bi vendarle lahko storili, da naše občinstvo ne bi bilo prikrajšano za umetniško doživetje. Gledalcem smo želeli sporočiti, da balet ni pozabil nanje. Ko so se ukrepi nekoliko razrahljali, smo zagrabili priložnost, da koncert vendarle izvedemo v prilagojenih razmerah, kar pomeni predvsem, da bo koncert potekal brez občinstva.

Kako so se na pobudo za gala večer odzvali povabljeni plesalci?

Najprej naj povem, da smo povabili predvsem plesalce, ki so samozaposleni, saj je njihovo preživetje odvisno predvsem od dela, ki ga zaradi korona krize seveda nimajo. Pridružilo se jim je še nekaj plesalcev iz SNG Opere in baleta Ljubljana, prav vsi pa so se na povabilo odzvali brez zadržkov in se koncerta neizmerno veselijo. Kar je razumljivo, saj smo v teh mesecih vsi pogrešali predstave. Za vaje smo imeli na voljo dva tedna, kar je bil velik izziv za plesalce, ki so morali v tako kratkem času priti v popolno telesno formo. Čeprav so doma trenirali, to vendarle ni isto kot v plesni dvorani.

Baletni koncert bo potekal pred prazno dvorano. Plesalci poudarjate, kako pomembna je povezava s publiko, ki je tokrat ne bo v avditoriju. Kako so plesalci pripravljeni na ta izziv?

Res je povezava z občinstvom ključna in ta element bo tokrat umanjkal, vendar se plesalci zavedajo, da bodo nastopali za občinstvo pred televizijskimi zasloni, zato bo zanje to na neki način nastop v živo. Pri nas bo to prvič, da bo tovrstni koncert potekal v neposrednem prenosu in prepričan sem, da bodo televizijski gledalci čutili energijo na odru.

Vašemu povabilu za nastop na gala večeru se je odzvala tudi ena od trenutno najbolj cenjenih balerin v svetovnem merilu, Maia Makhateli. Je težko dobiti takšno zvezdo? In kaj pomeni nastop svetovno znane baletne zvezde za Slovenijo?

Maia Mahkateli je bila povabljena že k sodelovanju v baletu Gusar, ki bi ga morali v SNG Operi in baletu Ljubljana premierno uprizoriti aprila letos. Predstava je bila seveda odpovedana, Maia pa se ni obotavljala sprejeti povabila na tokratni gala baletni koncert.

Gostovanja vrhunskih tujih plesalcev so za nas pomembna, pa ne le zato, da ima domača publika priložnost na naših odrih videti tudi tuje zvezde. Gostovanja so namreč izvrstna priložnost, da plesalci med seboj izmenjujejo izkušnje.

Ali se je Maia res odpovedala honorarju za nastop?

Res je, zaradi pandemije so plesalci po vsem svetu ostali brez dela, zato se želijo vsi čim prej vrniti na oder, četudi brez plačila.

Nastopila bo v duetu s Petrom Đorčevskim v odlomku iz Romea in Julije, v vaši koreografiji. Kako ste izbrali soplesalca in kako balet?

Maia je želela plesati s Petrom, odlomek iz baleta Romeo in Julija pa sta izbrala skupaj. Kot plesalca sta se sicer že poznala, vendar bo to njun prvi skupni nastop. Maia se je pripravljala v Amsterdamu, Petar v Ljubljani, vsi trije smo se prvič srečali v soboto, to je nekaj dni pred nastopom. Oba sta bila vrhunsko pripravljena, tako fizično kot plesno.

Koliko časa potrebujeta plesalca, ki prvič plešeta skupaj, da se ujameta?

Tako izkušeni plesalci, kot sta Maia in Petar, nimajo težav s prilagajanjem in se običajno ujamejo že na prvi vaji.

Kako so plesalci vzdrževali formo v času karantene? Poleg fizične tudi psihično, najbrž manjka vsakodnevna rutina, oder, vznemirjenje pred nastopi, predstave … ves ta »teater«?

Plesalci so ves čas karantene vadili doma, v svojih kuhinjah, dnevnih sobah, kolikor je komu dopuščal prostor, da so vzdrževali formo. Na skupnih vajah so se povezovali tudi online. Nihče ni posedal doma in čakal, kaj se bo zgodilo, kar kaže na to, kako so predani svojemu poklicu. V tem času so pripravili tudi kratek video, sestavljen iz posnetkov, ki so jih ustvarili vsak na svojem domu. Ta video bomo predvajali pred začetkom neposrednega prenosa.

Kar se tiče vpliva na psihološko počutje, na pavze smo navajeni, navsezadnje imamo vsako leto počitnice, vendar je bilo tokrat drugače. Največja težava je negotovost, kdaj in kako bomo lahko začeli delati.

Kaj za plesalca pomeni izgubljena sezona? Lahko pričakujemo kakšne posledice?

Vsaka izgubljena sezona pomeni manj izkušenj, manj umetniške rasti, zato plesalci sedanjo krizo seveda čutijo. Ker je kariera plesalca sorazmerno kratka, lahko bi rekel, da smo časovno precej omejeni, je seveda vsaka izgubljena sezona nepovratno izgubljena.

Vendar v tem trenutku ta pavza še ni tako dolga, da bi lahko pričakovali dolgoročne posledice.

Kako ste izbirali program za baletni večer? Zakaj ste se odločili za same duete?

Ta trenutek je v okviru ukrepov v zvezi z epidemijo dovoljen stik le med dvema plesalcema, tako da je odločitev povsem praktične narave. Posamezne balete pa so plesalci izbrali sami.

Kako vidite prihodnost baleta, če se bodo epidemije in z njimi povezani ukrepi ponavljali?

Prepričan sem, da bo balet obstal, čeprav trenutna situacija morda deluje brezupno. Tudi če bi se epidemije ponavljale, lahko najdemo rešitve, da bo balet živel. Prilagodili se bomo, tako kot vsi drugi, ena od možnosti so denimo nastopi na prostem. Vendar zaenkrat verjamem, da se bodo razmere toliko normalizirale, da bomo lahko še naprej ustvarjali umetnost brez omejitev. Brez občinstva ne obstajamo, zato upam, da se bodo predstave kmalu vrnile na oder in pred občinstvo.

Napisala: Lena Kreutz

Izbrali smo drugačen pristop. Ga boste podprli?
V nasprotju z ostalimi mediji smo se odločili, da svoje spletne vsebine ohranimo brezplačne za vse. V času, ko je sledenje aktualnim informacijam nujno, verjamemo, da si vsak od nas zasluži dostop do natančnega in celovitega pregleda vsebin. Poleg tega pa tudi neomejen dostop do kakovostnih lifestyle vsebin.
Vsak prispevek, velik ali majhen, je dragocen in ključnega pomena za našo uredniško neodvisnost.

Podpri in prispevaj

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri