14. 5. 2022, 17:00

Olga Košica o Slovenskem tednu nakita in oblikovanju nakita: "Ta projekt na skupni platformi predstavlja in povezuje oblikovalce širom Slovenije."

Matjaž Banič
Olga Košica. (foto: Matjaž Banič)

Olga Košica.

V okviru projekta Slovenski teden nakita, ki širši javnosti pobližje predstavlja sodobno oblikovanje nakita, smo govorili z vodjo tega projekta in izkušeno oblikovalko nakita, Olgo Košica. Povprašali smo jo o koreninah tega projekta, prihodnjih načrtih zanj in poizvedeli malce več o njenem oblikovanju. 

Ste vodja projekta Slovenski teden nakita. Kako je prišlo od ideje zanj do njegove uresničitve?

Nakit izpod rok oblikovalcev je rezultat znanja, drznosti, spretnosti in intuicije o lepem. Slovenija je polna oblikovalcev, ki s svojo brezmejno domišljijo postavljajo nove standarde tudi na svetovni ravni. Do sedaj še ni bilo organiziranega osrednjega dogodka ali vzpostavljene inštitucije, ki bi zaobjela vse, kar spada pod oblikovanje sodobnega nakita v Sloveniji in se poglobljeno lotila predstavitve te smeri oblikovanja, ki spada v uporabno umetnost. SIJW (Slovenski teden nakita) je kot odgovor na to, in sicer na enem mestu.

Na skupni platformi Slovenski teden nakita predstavlja in povezuje oblikovalce nakita širom Slovenije in vzpostavlja povezave s sorodnimi dogodki v tujini. 

Ideja za izvedbo Slovenskega tedna nakita je vedno obstajala ob srečanjih in pogovorih s kolegi oblikovalci, glavni korak pa se je zgodil v teh dveh letih mirovanja, ker sem imela obilico časa premisliti, kako bi se ta dogodek lahko resnično izvedel. Seveda brez enkratne ekipe sodelavcev ta dogodek ne bi mogel zaživeti.

Projekt ustvarjalcem omogoča osebni stik z ljubitelji nakita in potrošniki le-tega. Ta vez oblikovalcu verjetno pomeni določen navdih?

Nakit je način komunikacije. Ustvarjalci so v nenehno razvijajočem se dialogu, ki nadomešča besede z vizualnimi elementi. Nakit je oblikovan po formi telesa, dopolnjuje ga in poudarja lesk v očeh.

Moje mnenje je, da je telo najlepši galerijski prostor, kjer lahko nakit zažari v vsem svojem pomenu in lepoti. Zgodbe, ki jih začne oblikovalec in jih prenese v nakit, povzamejo in še nadgradijo ljubitelji nakita. Dodajo jim svoj pomen in svoje zgodbe.

Kakšni so prihodnji načrti za Slovenski teden nakita?

Vsako leto bo v enem izmed sodelujočih mest organiziran osrednji tekmovalni dogodek, na katerem bomo podeljevali nagrade za predstavljena dela in dosežke v različnih kategorijah. Spodbujali bomo projekte oblikovalskih dvojcev, ki s svojim dopolnjevanjem tvorijo presežke. Širili bomo mrežo sodelujočih šol, fakultet, muzejev, galerij in knjižnic. V program bomo povabili tuje oblikovalce, ki se bodo predstavili s svojimi deli in predavanji.

V prihodnjih letih želimo razširiti naš krog in vključiti še več oblikovalcev. S predstavitvami, projekti in delavnicami bomo utrdili in razširili mrežo oblikovalcev in prostorov po celotni  Sloveniji. 

Česa ste se med snovanjem projekta morda sami naučili o nakitu, kar prej še niste vedeli?

Glede na to da se že 23 let ukvarjam z oblikovanjem in izdelavo nakita, obiskujem sejme, delavnice, izobraževanja in predavanja, sem vedno na tekočem glede novih dognanj in dogodkov, zato moram priznati, da je malo tega, kar ne vem, po drugi strani pa je vedno prostor za izboljšave in nadgradnje. Tega se zavedam, zato sem vedno pozorna  na stvari, ki me lahko presenetijo in me kaj novega naučijo.

Na ljubljanskem tednu mode ste nedavno predstavili izjemen nakit, navdihnjen s čudovitimi teksturami pletenin Draž. Po čem vam bo nastajanje te kolekcije najbolj ostalo v spominu?

Uživam v sodelovanju z umetniki, ki so mojstri na svojem področju, ko lahko njihove vrhunske izdelke interpretiram in povežem s svojo zvrstjo ter jim dam novo življenje v drugi obliki. Da je kombinacija uspešna, se takoj opazi v odzivu zunanjih  opazovalcev. Vlakna, tekstil in šivi so že vrsto let med glavnimi liki pri mojem ustvarjanju umetniškega nakita. Zaokrožena celota nastane v tej najnovejši kolekciji, kjer se zgodi preobrazba tekstila v srebrni nakit. Iz pletenin Draž, ki ponujajo material z obilico teksture in s kiparsko bogatimi vlakni, nastane izjemno dovršen in funkcionalen nakit. 


Kdaj pri ustvarjanju nastopi točka, ko ste z določenim kosom zadovoljni? Glede na to, da popolnost povezujete z monotonijo, je to morda trenutek, ko se od nje oddaljite?

Kako in kdaj se doseže ta točka, je del izkušenj in znanja. Več kot ga imaš, prej preideš do želenega rezultata. Zasnova, kakšen izdelek želiš ustvariti, nastane že v glavi in če imaš dovolj znanja, je tudi realizacija že začrtana.

Rada pa tudi eksperimentiram le z iskrico ideje, ker pridem na ta način do bolj presenetljivih zapletov in na koncu rešitev – tu je ta del, kjer se oddaljujem od monotonije.

Nekateri kosi pa te točke nikoli ne dosežejo. Ostanejo le motivacija za nadaljnje razmišljanje. Za kose, ki so obtičali nekje vmes, imam posebno vidno mesto v svojem ateljeju. Včasih so navdih za drugi kos ali pa še čakajo, da se za končno obliko rešitev porodi v glavi  in kos zaživi v realnosti. To pa lahko traja tudi leta.

Ste zelo izurjeni v oblikovanju nakita s 3D-tehnologijo tiska, s katerim ste si blizu od njegovih samih začetkov. Kako ga dojemate v primerjavi z ročnim delom?

Oboje mi je blizu in menim, da je potrebno spoznati čim več možnih postopkov, ker lahko le tako lažje ustvarjam brez omejitev, ki bi jih imela drugače pri oblikovanju. 

So pa klasične tehnike bolj neposreden pristop k materialu, medtem ko je 3D bolj virtualen. Pri obojem pa se ideja rodi že v glavi, nato potuje preko roke v žago in pilo ali pa računalnik, ter se tam do konca izoblikuje.

Za sabo imate že veliko število uspešnih razstav in nagrad. Vam katera izmed njih še posebej veliko pomeni in daje zagon za nadaljnje podvige?

Težko je izpostaviti eno, ker je v danem trenutku vsaka spodbudila željo po še večji ustvarjalnosti in zagonu. 

Menite, da je bilo v oblikovanju večino že narejenega in je prostor le še za številne interpretacije že videnega ali je z novonastalimi tehnikami prišlo obilo prostora za inovacijo?

Z novimi tehnikami in materiali se vedno odpirajo tudi nove možnosti, tehnologija napreduje in kot primer, kaj vse bi bilo ali je že mogoče, bi lahko izpostavila robotiko v nakitu ali rastlinski 3D tiskani nakit in virtualni nakit na virtualnih ljudeh … Kaj nam bo nova tehnologija prinesla bomo še videli, pustimo se presenetiti.

Za umetnika vznikajo vedno nove zgodbe in novi pristopi, kljub temu, da so tehnike že tisočletja iste.

Kaj priporočate, da naj posameznika vodi pri nakupu nakita?

Uporabnikom svetujem, naj kupujejo trajnostno, kar pomeni lokalno (kot dokazuje ta dogodek, imamo pri nas veliko število izredno nadarjenih oblikovalcev nakita), da se ne odločajo zgolj v smeri trendov, temveč se v nakup poglobijo in kupijo kose, ki jim pripovedujejo zgodbo, poudarijo njihovo lepoto, tako zunanjo kot notranjo, in sovpadajo z njihovim stilom in osebnostjo. Lahko pa se skupaj z oblikovalcem posvetujejo in ustvarijo kos z individualno zgodbo. Svetujem tudi, da »preživete« srebrne in zlate kose nakita uporabniki reciklirajo in si dajo iz materialov narediti nove kose, in še bi lahko naštevala.

Urnik razstav ter delavnic in predavanj v sklopu projekta Slovenski teden nakita najdete TUKAJ.

Spremljajte Metropolitan na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.