Marijana Podhraški | 25. 7. 2022, 19:00
Idrijčanka Tina Koder Grajzar je svojo poklicno pot ovila v čipko
Ko tujci vprašajo, na kaj smo Slovenci poleg svojega jezika in dih jemajoče narave še ponosni, je med odgovori tudi idrijska čipka. Vzorci, ki nastajajo izpod pridnih ženskih rok, so vtisnjeni v našo dušo. Čipka je lahko moderna tudi v 21. stoletju. V čem je čarovnija mlade ustvarjalke?
Njeno delo me že od nekdaj navdušuje. Že sama misel, da si v svetu, polnem hitrih industrijskih izdelkov, lahko tudi "idrijska čipkarica", se mi zdi zelo romantična. Ob najinem prvem srečanju je sedela za mizo v svoji trgovinici v ljubljanskem Trnovem, obkrožena s pisanimi "čipkastimi" uhani, zapestnicami in verižicami.
Prav vsak kos njenega nakita ima nekje čipkarski vzorec. Potem so tu še svilene tkanine, ki so prav tako obogatene s prelepimi čipkarskimi dodatki. Končno sem jo spoznala, sem pri sebi pomislila.
View this post on Instagram
Čipka kot način življenja
Idrijska čipka je zvrst klekljane čipke, ki jo že stoletja izdelujejo v Idriji, in je eden najpomembnejših delov slovenske kulturne dediščine. V Idriji, od koder je tudi Tina, že od leta 1876 neprekinjeno deluje tudi znamenita idrijska čipkarska šola.
Še preden se začneva pogovarjati, mi je jasno, da izhaja iz čipkarske družine.
View this post on Instagram
Kdaj te je začarala čipka, kdaj si vedela, da se boš z njo ukvarjala tudi profesionalno?
Začarala me je že v otroštvu, čipkarsko šolo sem začela obiskovati pri šestih letih, še prej me je učila stara mama. Da se z njo želim ukvarjati tudi profesionalno, sem se odločila šele proti koncu študija oblikovanja tekstilij in oblačil, ko sem začela bolj resno ustvarjati svoje lastne vzorce in pri tem odkrila, da mi čipka nudi veliko izraznih možnosti.
Kako se ljudje odzovejo, ko jim poveš, da si ‘klekljarica’?
Sama se nikoli ne predstavljam kot klekljarica, ampak kot oblikovalka avtorske idrijske čipke. Klekljanje je namreč samo en segment mojega dela. Razlika med mano in klekljarico je, da jaz čipko ustvarim "z nule", medtem ko klekljarica kleklja po predlogi (vzorcu), ki jo je narisal nekdo drug.
Se pa to ljudem ponavadi zdi zanimivo, ker prvič slišijo za tak poklic. Čipkarstvo je v Sloveniji namreč zelo priljubljen konjiček, le redki pa se s tem ukvarjamo profesionalno.
Idrijska čipka je del bogate slovenske kulturne dediščine in je kot taka prepoznana tudi v svetu. V čem se tvoja avtorska čipka razlikuje od tradicionalne idrijske?
Klekljarske tehnike so pravzaprav enake (čeprav morda včasih kaj naredim tudi malo po svoje). Glavna razlika je v tem, da sama izrišem vzorec, po katerem klekljam. Ta vzorec je sodoben, izrisan v mojem slogu, za točno določen namen. Že sam po sebi je avtorsko delo, posledično je tudi čipka, ki jo po njem klekljam, avtorska.
Kdo so tvoje stranke, katere tvoje izdelke kupujejo in za koga?
Moje najpogostejše stranke so vsekakor ženske, ki moje izdelke, zlasti pa čipkast nakit in modne dodatke, kupujejo kot darilo za najbližje, za svoje prijateljice, tudi poslovne partnerke. Ponosna sem na dejstvo, da je moja "stranka" tudi Protokol republike Slovenije.
"Med strankami statistično sicer nekoliko prevladujejo mlajše ženske, se mi pa zdi, da pomembnejšo vlogo kot starost tu igrajo okus, način življenja in slog oblačenja."
Kako je čipka, ki jo izdeluješ, uporabljena v vsakodnevnem življenju?
Največkrat gre za nakit ali modni dodatek (npr. šal s čipko), avtorska idrijska čipka pa se lahko pojavi tudi kot aplikacija na oblačilu, posteljnini, zavesah ali drugem hišnem tekstilu. Lahko se uokviri in postane zanimiva alternativa sliki ali grafiki.
View this post on Instagram
Lahko se kombinira z drugimi materiali kot je npr. steklo in tako ustvari nove uporabne ali okrasne izdelke. Lahko je samo vzorec za čipko, ki se tiska, gravira ipd. in na ta način uporabi kot grafika na raznih izdelkih oziroma tiskovinah. Možnosti je res veliko.
View this post on Instagram
Sodeluješ tudi z drugimi ustvarjalci, ki ohranjajo žive stare rokodelske veščine?
Ja, zelo rada sodelujem z ustvarjalci z drugih področij, s katerimi najdemo skupni jezik. Posebej bi tu izpostavila makedonsko oblikovalko srebrnega nakita v tehniki filigrana Biljano (Bibi) Klekačkosko in slovensko oblikovalko fuzijskega stekla Leonido Justinek, s katerima sodelujem že kar nekaj let.
"Poleg teh dveh simbolov se v njej prepletata tudi dve tradicionalni tehniki najinih domačih okolij v sodobni, avtorski interpretaciji - srebrni filigran in avtorska idrijska čipka."
Z Bibi me povezuje tudi dejstvo, da obe izhajava iz tradicionalne rokodelske tehnike svojega okolja, ki sva ji dodali sodobni, avtorski pridih. Skupaj sva izdelali tudi ogrlico, ki je del kolekcije 'Boginja in zmaj'.
Ogrlica idejno izhaja iz simbolov glavnih mest najinih držav - prazgodovinske boginje iz Skopja in ljubljanskega zmaja.
Ogrlica iz kolekcije 'Boginja in zmaj' je izdelana v tehniki avtorske idrijske čipke in makedonskega filigrana.
Kje še poiščeš navdih za svoj nakit? Koliko časa nastaja posamezni izdelek?
Navdih najpogosteje najdem v sami čipkarski tehniki, v slovenskem izročilu, v naravi ... Pogosto pa so moj navdih oziroma izziv tudi želje strank ali pa denimo tema kakšnega natečaja ali skupinske razstave. Število ur, ki jih porabim za klekljanje, je odvisno od velikosti, gostote in zahtevnosti čipke. Prav hitro ne gre nikoli, je pa razlika ali čipko klekljam prvič ali pa imam vzorec že dobro "naštudiran".
Kako tržiš svoje izdelke, morda tudi v tujini?
Ker imam rada osebni stik s strankami in ker veliko mojih izdelkov nastane po naročilu, imam že od leta 2009 svojo prodajno galerijo na Krakovski ulici v Ljubljani.
Največ strank me sicer najde in prvi stik vzpostavi prek moje spletne strani. Pripravljam pa izbor izdelkov, ki bodo na voljo v spletni trgovini in tako bližje tudi tujim strankam.
Novo na Metroplay: Jan Plestenjak iskreno o enem najbolj čustvenih trenutkov njegove glasbene kariere