28. 9. 2020, 07:30 | Vir: STA

V Parizu je na ogled razstava o enem najbolj znanih umetnikov 20. stoletja

profimedia

V pariškem Luksemburškem muzeju je na ogled razstava z naslovom Man Ray in moda. Man Ray je danes eden najbolj znanih umetnikov 20. stoletja, a le malokdo ve, da je ameriški umetnik kariero začel kot modni fotograf, piše francoska tiskovna agencija AFP. Razstava bo na ogled do 17. januarja 2021.

Kot številni mladi umetniki se je tudi Man Ray le s težavo preživljal, ko je leta 1920 prispel v Pariz, da bi se pridružil dadaističnemu gibanju. Na pobudo francoskega modnega oblikovalca Paula Poireta, Karla Lagerfelda tistega časa, je začel fotografirati za revije, kot so Vogue, Femina in Vanity Fair.

Kot je povedala kustosinja razstave Catherine Ormen, ki raziskuje zgodovino mode, revije v tistem času niso objavljale fotografij oblačil iz strahu, da jih ne bi kopirali. Objavljale so risbe, medtem ko je Man Ray zanje fotografiral znane osebnosti. Vendar umetnika preprosto ustvarjanje sijajnih podob znanih osebnosti pariške družbe ni zadovoljevalo.

"Pri Manu Rayju začnete z ničemer in končate s fotografijami, ki so skoraj abstraktne in so prava umetniška dela," je kustosinja povedala za AFP.

Ena od njegovih mojstrovin, Steklene solze iz leta 1932, je dejansko izšla iz oglaševalske kampanje za vodoodporno maskaro. Precej banalno podobo je preoblikoval s svojimi tehnikami fotomontaže.

Leto zatem je začel objavljati v ameriški modni reviji Harper's Bazaar, kjer je svoje abstraktne in nadrealistične eksperimente predstavil še širši javnosti. Med njegovimi najbolj znanimi podobami v reviji je znameniti portret oblikovalke Coco Chanel, ujete v profilu, z rokami v žepih in cigareto v ustih.

Razstava osvetli tudi revolucionarno spremembo sloga v 20. letih minulega stoletja, ko se je ženska moda osvobodila viktorijanskih spon in dala prednost svobodi gibanja, nato pa je v 30. letih vrnila k bolj formalnim oblikam.

Man Ray (1890-1976) se je rodil v Filadelfiji v ameriški zvezni državi Pensilvanija kot sin slikarja in fotografa. Študiral je arhitekturo in slikarstvo v New Yorku. Leta 1912 je pripravil prvo razstavo svojih slik, leta 1917 je s prijateljem, francoskim slikarjem Marcelom Duchampom, ustanovil newyorško središče dadaizma. Leta 1921 je v Parizu začel uporabljati nove fotografske tehnike, med drugim fotogram ali rayogram oziroma na izviren način izrabljati že znane postopke, med drugim solarizacijo.

S fotografsko kamero je posnel praktično vse pariške znamenitosti in ustvaril inovativne portrete, ki jih je laboratorijsko obdelal. Kasneje je delal v slogu nadrealizma. Med letoma 1940 in 1946 je v Kaliforniji poučeval fotografijo, od leta 1946 je živel ponovno v Parizu ter slikal in eksperimentiral z barvno fotografijo.

Filma se je prvič lotil leta 1920 v New York v sodelovanju z Duchampom. Ko se je leta 1921 preselil v Pariz, ga je njegovo eksperimentiranje v mediju fotografije ponovno pripeljalo h gibljivim slikam. S svojim delom na področju filma je bil vodilni predstavnik avantgardnega gibanja Cinema Pur, katerega predstavniki so se osredotočali na elemente, kot so oblika, gibanje, kompozicija in ritem, ter odklanjali elemente, kot so lik, mizanscena in scenarij.