Živimo v časih, ko šteje vsak evro, a nekateri kupci so to vzeli preveč dobesedno in svoje hladilnike polnijo kar na škodo obupanih in jeznih trgovcev. Bodo ti uvedli drastične ukrepe?
Samopostrežne blagajne, ki so v zadnjih letih postale stalnica v številnih trgovinah in supermarketih tudi v Sloveniji in nasploh povsod po svetu, so pogosto predmet razprav. Nekateri kupci cenijo njihovo priročnost, saj omogočajo hitrejše plačevanje, drugi pa menijo, da prevzemajo delo, ki bi ga morali opravljati zaposleni. Vendar pa se zdi, da njihova prihodnost ni tako gotova, kot bi morda pričakovali. Obstaja namreč težava, ki skrbi vedno večje število trgovcev.
Po podatkih raziskave LendingTree iz novembra 2023, ki je zajela 2000 ameriških potrošnikov, je kar 15 odstotkov uporabnikov samopostrežnih blagajn priznalo, da so namerno ukradli izdelek, medtem ko jih 44 odstotkov načrtuje, da bodo to storili ponovno.
Podobno je pokazala študija Global Study on Self-Checkout iz leta 2022, kjer je 66 odstotkov od 93 anketiranih trgovcev (vključno s 29 trgovci iz Severne Amerike) priznalo, da so izgube zaradi tatvin na samopostrežnih blagajnah vse večja težava. Tudi poročilo National Retail Federation (NRF) iz decembra 2024 navaja, da so trgovci v letu 2023 poročali o 93-odstotnem povečanju števila primerov tatvin v primerjavi z letom 2019 ter o 90-odstotnem povečanju finančnih izgub zaradi tatvin v istem obdobju.
Velike ameriške trgovske verige, kot sta Target in Dollar General, so se že začele odzivati na te izzive. Target je marca 2024 omejil uporabo svojih samopostrežnih blagajn na 10 izdelkov ali manj, kar je po navedbah podjetja pripomoglo k 8-odstotnemu izboljšanju časa transakcij in 5-točkovnemu izboljšanju ocene zadovoljstva strank po sistemu Net Promoter Score (NPS). Dollar General pa je šel še dlje, saj je začel preurejati svoje trgovine, tako da v 300 enotah z najvišjimi izgubami popolnoma odstranil samopostrežne blagajne in omejil uporabo na 5 izdelkov ali manj v preostalih trgovinah.
Podobno je tudi veriga Five Below zmanjšala uporabo samopostrežnih blagajn in prešla na hibridni model, kjer stranka sama skenira izdelke, a transakcijo na koncu zaključi blagajnik. Walmart je v nekaterih trgovinah začel omejevati uporabo samopostrežnih blagajn le na člane svojega programa Walmart+ in voznike dostavnega servisa Spark, medtem ko je nekatere blagajne popolnoma odstranil. Podjetje je sporočilo, da trenutno ni načrtov za popolno ukinitev samopostrežnih blagajn, vendar preučujejo različne možnosti za izboljšanje nakupovalne izkušnje.
Medtem pa je Sam's Club uvedel sistem Scan & Go, ki kupcem omogoča, da svoje izdelke skenirajo kar prek mobilne aplikacije in se tako izognejo čakalnim vrstam pri blagajni. Sistem uporablja umetno inteligenco za preverjanje vsebine nakupovalnega vozička, preden zaposleni potrdi nakup ob izhodu.
Kljub težavam z varnostjo in tatvinami pa analitiki menijo, da se samopostrežne blagajne ne bodo popolnoma umaknile iz trgovin. Santiago Gallino, profesor trženja in operacij na Wharton School of the University of Pennsylvania, je za USA TODAY povedal: "Samopostrežne blagajne ne bodo izginile, a njihova vloga se razvija. Trgovci se učijo, da samopostrežna tehnologija sicer prinaša operativne prihranke, vendar zahteva tudi več nadzora in vključuje določena tveganja." Gallino je dodal, da trgovci zdaj preizkušajo različne pristope, ki kombinirajo hitrost in priročnost samopostrežnih blagajn z osebnim stikom, ki ga omogočajo klasične blagajne, da bi dosegli boljše ravnovesje med učinkovitostjo in varnostjo.
Kako pa je z vsem tem v Sloveniji? Raziskave, ki bi potrdila, da ga naša država v skladu z žal naraščajočim trendom zlorab samopostrežnih blagajn, žal ni opravil še nihče. So pa v preteklosti že številni trgovci potarnali, da so kraje na teh blagajnah nekaj vsakodnevnega, iznajdljivi kupci pa so dejansko "odkrili" že kar nekaj takšnih in drugačnih trikov, kako dobiti več za manj.