Je naravna kozmetika res naravna? To morate vedeti, preden se odločite za nakup

29. 9. 2019, 11:49 | Zdravje | Vir: Cosmopolitan
Je naravna kozmetika res naravna? To morate vedeti, preden se odločite za nakup (foto: Shutterstock) Shutterstock

Se nikakor ne znate odločiti, kateri zeleni kozmetični izdelek bi kupili? Tole so nam razkrili strokovnjaki. 👇🏼

O varovanju okolja zagotovo poslušate vsak dan. Naj uganemo. Fotografije sestradanih polarnih medvedov, gore smeti na Mount Everestu in pozivi k podpisu peticij so za vas le boleč opomnik, da je vaš prispevek tako majhen, da raje ne kupite dodatnega koša za reciklažo ali preklopite na leseno zobno ščetko. 

Kje sploh začeti? V domači kopalnici, kjer je veliko plastičnih grešnikov.

In vse se začne že pri embalaži

Pakiranje izdelka ima moč, da očara – ne le tehnoloških navdušencev, temveč tudi ljubitelje lepote, ki se že dolgo ne zanašajo več le na obljube o učinkovitosti izdelka, temveč tudi na njegov videz. Ali bo izdelek danes uspel na trgu, je odvisno od tega, ali je ta dovolj fotogeničen.

Embalaža je tako postala močno trženjsko orodje v kozmetični industriji, hkrati pa je dodala velik del k okoljskim problemom našega planeta, ki tone v smeteh.

Plastenke in tube povzročajo težave

Samo v Nemčiji je bilo v letu 2016 proizvedenih več kot 18 ton ostankov embalaže, kar je po podatkih nemške agencije za okolje nezavidljivo mesto med evropskimi državami. V Sloveniji na Statističnem uradu po aktualnih podatkih iz leta 2017 poročajo o skoraj 6,2 milijona ton odpadkov, od tega pa jih kar deset odstotkov, približno 591.000 ton, nastane v gospodinjstvih, kamor uvrščamo tudi kozmetično embalažo.

V zadnjih letih se količina odpadne embalaže povečuje, kar je posledica čedalje bolj potrošniško naravnane družbe. V letu 2015 je vsako slovensko gospodinjstvo namenilo za nakup materialnih dobrin, ki so skrbno zavite v embalažo, v povprečju 7.100 evrov.

Razlog več, zakaj NE kupiti kozmetike v plastični embalaži 

"Čeprav se vse več lepotnih znamk poskuša izogniti nevarni mikroplastiki, jo lahko še vedno najdemo v številnih lepotnih izdelkih. Delce, ki so po definiciji manjši kot pet milimetrov, lahko pogosto najdemo v lakih za lase in nohte ter šminkah," pove dr. Melanie Bergmann z Inštituta Alfred Wegenerja v nemškem Bremerhavnu.

Obstaja pa še eno nevidno zlo: tekoča plastika, ki je v kozmetični industriji zaradi svojih lastnosti izjemno priljubljena. Tako imenovani topni polimeri služijo kot polnila, tvorci filma in regulatorji viskoznosti. Zagotovo jo najdete vsaj v enem svojem izdelku. Neki nemški inštitut ocenjuje, da kozmetični izdelki vsako leto v kanalizacijske sisteme sprostijo 922 ton mikroplastike in 23.700 ton raztopljenih polimerov.

Kozmetika z zeleno embalažo mora imeti TO oznako

Kako je sploh videti okolju prijazna kozmetična embalaža? Odgovorne znamke prehajajo na materiale, ki jih je enostavno reciklirati, primer tega je PET. Steklo, ki je po mnenju strokovnjakov edino primerno za večkratno uporabo, za številne lepotne izdelke ne pride v poštev. Rešitev, ki se prav tako ponuja, je opustitev embalaže, pri kateri je pokrov izdelan iz drugega materiala, kot je tuba. Še ena, najverjetnejša možnost, je razgradljiva bioplastika, ki temelji na naravnih surovinah, vendar je za zdaj za mnoge proizvajalce še predraga, kar pa se lahko hitro spremeni.

Profimedia

Blagovne znamke ličil, kot sta Zao in MAC, se pomikajo korak dlje in proizvajajo embalaže, ki jih je mogoče ponovno napolniti, s tem pa preprečujejo ustvarjanje novih odpadkov. Dejstvo je, da je najboljša embalaža takšna, ki je ni, druga najboljša pa je tista, ki jo lahko recikliramo ali ponovno uporabimo. 

Spoznajte znamke in njihove izdelke, ki zmanjšujejo okoljski odtis.

1. Lush

Pri njih boste našli šampone, mila in izdelke za nego kože v trdni obliki, ki niso preizkušeni na živalih. 

2. BeFresh

Že poznate alternativo običajni plastični zobni ščetki? Narejena je iz lesa, ima stoodstotno biološko razgradljiv ročaj iz bambusa in je zapakirana v biološko razgradljivo škatlico.

3. The Body Shop

Svoj delec k reševanju plastične krize dodajajo tako, da v svojih izdelkih uporabljajo deset odstotkov reciklirane plastike, ki prihaja iz pravičnega trgovanja v Indiji.

4. Moja Cula

Slovenska spletna trgovina ponuja alternative plastičnim izdelkom. Pri njih smo izbrskali blazinice za odstranjevanje ličil in nego obraza, ki so narejene iz organskega bombaža ter bambusa.

5. Zao

Njihove embalaže lahko ponovno napolnite, ko jih porabite. Tako delujejo ekološko, proizvedejo manj odpadkov, plastike ter porabijo manj energije.

6. MAC

Ob vračilu njihovih šestih originalnih embalaž vas nagradijo z novim rdečilom za ustnice po vaši izbiri, s tem pa spodbujajo reciklažo.

Torej ... je naravna kozmetika RES naravna? 

"Ko narašča moč glasu potrošnika, narašča tudi prilagajanje velikih podjetij. Zaradi prodaje, najbrž. Če bo dovolj velika skupina ljudi rekla, da so parabeni in silikoni slabi, bo prodaja tega padla in podjetja se bodo morala prilagoditi. Kako? S tem, da na stekleničke napišejo 'brez silikonov, brez parabenov', čeprav se lahko zgodi, da za tem strahom večinoma ne stoji nobena legitimna raziskava.

Na svetu se torej ustvari nekakšen trend in korporacije se morajo temu prilagoditi, sicer bo njihova prodaja ogrožena," je svoje razmišljanje o naravni kozmetiki začela lepotna kolumnistka revije Cosmopolitan, Ines Šercelj in dodala, da je največji krivec za širjenje takšnih neresnic spletni marketing.

"Samo poglejte svoj Instagram in vse zelene, ekološke, čiste ključnike. Sporočilnost? Narava je čista, sintetika umazana. Znano je, da ustrahovanje najbolje prodaja."

"Pomislite takole: če vas nekdo prepriča o tem, da vam določena sestavina lahko škoduje in vam istočasno ponudi enkrat dražjo rešitev, jo boste kupili? Najbrž ja, saj je strah zelo močno čustvo, ki ljudi vodi do nepremišljenih odločitev."

"Na svetu je trenutno znana le peščica sestavin, za katere so po izčrpnih raziskavah potrdili, da lahko škodujejo človeškemu organizmu, ter jih zato posledično umaknili iz izdelkov. Veliko drugih raziskav pa je večinoma narejenih v premajhnem obsegu, premajhnem časovnem okvirju in na živalih, ki se na sestavine odzovejo drugače kot ljudje," pravi.

Kaj je torej sploh res?

"Vse okoli nas je kemija. Strah pred sintetiko je večinoma povsem neupravičen. Beseda 'naravno' nima nobene pravne ali uradne podlage in je izjemno neregulirana.

"Slaba ali dobra je lahko tako kozmetika naravnega ali sintetičnega izvora."

Treba se je izobraziti in preučiti vsak izdelek posebej. Tudi naravna kozmetika lahko vsebuje sestavine, ki so za kožo izjemno dražilne. Lep primer so eterična olja. Splošno gledano se nimate česa bati, kremice vas ne bodo spravile v grob. Res pa je tudi, da je kakovostna naravna kozmetika po navadi veliko dražja od sintetične, saj je višja že sama cena sestavin, kaj šele proizvodnja kakovostnih formul," še svetuje.

Spoznajte slovenske naravne blagovne znamke, ki jim lahko 100% zaupate:

1) MOIKA

Prva slovenska znamka, ki je osnovana na lokalno pridelanih surovinah. Njihovo načelo 'manj je več' se odraža v skrbno izbrani formulaciji in majhnem številu sestavin, ki jih gojijo v objemu gričev in gozdov na območju Kozjanskega parka.

2) NELIPOT

To znamko slovenskega in 100% naravnega deodoranta najverjetneje že poznate. Ste vedeli, da so pred kratkim predstavili svojo prenovljeno embalažo in lahko sedaj Nelipot v vseh treh poznanih vonjih uporabljate tudi v stiku?

3) 4 KIDSANDUS

Štirje otroci z občutljivo kožo in starša, ki sta se lotila izdelave lastne kozmetike. Pri 4kidsandus verjamejo v moč narave, zato so izdelki bogati z visoko koncentracijo naravnih sestavin, embalaža pa se lahko ponovno uporabi ali v celoti reciklira.

4) BEESMETIC

Medena kozmetika z mlado ekipo, ki izdelke ročno ustvarja iz domačega medu in s tem ohranja tradicijo. Začelo se je z enim samim balzamom za ustnice, danes pa ponujajo različne izdelke s čudovitimi vonji, vsi pa so iz 100% naravnih sestavin.

5) CVETKA

Kakovostna ekološko pridelana zelišča, kontrolirana proizvodnja in strokovno znanje so tri glavne značilnosti znamke Cvetka. V ponudbi najdete vse od mil, krem in deodorantov, nas pa je navdušilo dejstvo, da so v ponudbi tudi izdelki za naše štirinožne prijatelje.

Sodelujoči avtorji: Ajda Gregorc, Ines Šercelj, Nataša Mernik, Kaja Berlot
Fotografije: Allie Holloway, Shutterstock, Promocijsko Gradivo

Preberite še: 5 idej, kako na naravne načine nadomestiti antidepresive ali pa Kako ohraniti poletno kondicijo z ajurvedo (še daleč v jesen)?

Izbrali smo drugačen pristop. Ga boste podprli?
V nasprotju z ostalimi mediji smo se odločili, da svoje spletne vsebine ohranimo brezplačne za vse. V času, ko je sledenje aktualnim informacijam nujno, verjamemo, da si vsak od nas zasluži dostop do natančnega in celovitega pregleda vsebin. Poleg tega pa tudi neomejen dostop do kakovostnih lifestyle vsebin.
Vsak prispevek, velik ali majhen, je dragocen in ključnega pomena za našo uredniško neodvisnost.

Podpri in prispevaj

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri