Uredništvo | 14. 12. 2023, 07:00

Mit ali resnica: na dnu Bohinjskega jezera še danes leži vlak?

Aleš Srnovršnik/Bobo

Kdaj in kako naj bi vlak sploh končal v globinah našega naravnega bisera?

Po nekaterih neuradnih virih, naj bi med prvo svetovno vojno (leta 1917) v globine Bohinjskega jezera zgrmel transportni vlak oziroma nekaj njegovih vagonov. Vlak, ki je bil namenjen za vojaške namene — oskrbo z orožjem in drugimi potrebščinami vojakov na soški fronti — naj bi se iztiril in zapeljal v jezero. Od tam pa ga do danes še niso potegnili.

Vloga železnic med vojno

To, da je ob Bohinjskem jezeru potekala ozkotirna železnica Bohinjska Bistrica - Ukanc, ki jo je zgradila avstro-ogrska armada, je zgodovinsko dejstvo, o katerem pričajo številne arhivske fotografije. Oskrba bojišč je bila poleg cestnega namreč močno odvisna tudi od železniškega prometa, zato so ozkotirne železnice med vojno zelo pospešeno gradili. "Sprva so vagone vlekli konji, ki so jih pozneje nadomestile bencinske lokomotive, nekatere proge so celo elektrificirali," navaja zgodovinarka Mira Hodnik v publikaciji z naslovom V zaledju soške fronte.

Začetna postaja ozkotirne konjske železnice v Bohinjski Bistrici.

Začetna postaja ozkotirne konjske železnice v Bohinjski Bistrici.

Muzej novejše zgodovine Slovenije

Leta 1917, v četrtem vojnem letu, je vedno bolj primanjkovalo konj in konjske krme. Poveljstvo se je odločilo, da železnico elektrificira, tračnice so ostale iste, lokomotive so proizvedli v podjetju Siemens, zmogljivost proge je znašala 200 ton dnevno. Do Ukanca in nazaj je dnevno vozilo pet vlakov, od tega dva poštna, vožnja v eno smer je trajala dve uri (vir: knjiga Bohinj 1914-1918: med fronto in zaledjem, avtor Tomaž Budkovič).

Avstro-ogrska vojska je železnico upravljala do 4. novembra 1918. Dve leti po vojni so še vozili turiste do jezera, nato pa so ozkotirno železnico v letu 1920 podrli.

Iz jezera so že potegnili nekaj min

Zapisov o tem, ali je do iztirjenja vlaka in njegovega padca v Bohinjsko jezero res prišlo, ni zaslediti. Se je pa o tem dolgo govorilo o tem "med ljudmi" in okoliškimi prebivalci. V Turistično informacijskem centru (TIC) Bohinj so nam povedali, da ta informacija nikjer ni uradno potrjena. Sami medtem menijo, da gre bolj za zgodovinski mit kot za resnico. "Če bi bilo to res, bi ga do danes že našli," so prepričani. Ob tem so dodali, da se "med ljudmi vsake toliko časa res še vedno govori o vlaku na dnu jezera".

Med preteklimi potapljaškimi akcijami so iz jezera potegnili nekaj min iz 1. svetovne voje. Te so ležale 20 centimetrov pod muljem, kjer za za kopalce niso nevarne, je dejal takratni župan. Potapljači vlaka takrat niso našli, glede min pa so sklenili, da je te najbolje pustiti na svojem mestu. 

Mine, ki so jih pred več kot desetletjem našli potapljači, pod muljem niso nevarne.

Mine, ki so jih pred več kot desetletjem našli potapljači, pod muljem niso nevarne.

24ur.com

Pred leti so na občini že razmišljali, da bi mulj odstranili, vendar so strokovnjaki pojasnili, da bi bilo izsesavanje mulja z jezerskega dna prevelik in tudi ekološko sporen poseg.

Novo na Metroplay: "Naš največji uspeh je bil tudi strel v koleno" | Ivo Boscarol