K. Ž. | 25. 4. 2024, 21:30

Tako se to počne v Sloveniji: podkupnine in pritiski - vse za to, da gre posel v prave roke

Jernej Pavlič in Aleš Hojs

RTVS/Posnetek zaslona

V oddaji Tarča so razkrili, da se vodilni na vse pretege trudijo, da pride posel v prave roke. To pa počnejo tudi z uporabo nedovoljenih metod.

Nedavno razkritje o več milijonov vrednem projektu nadgradnje železniške postaje v Jesenicah še vedno buri duhove. Kot smo tudi mi poročali, je bila nadgradnja jeseniške železniške postaje sprva ocenjena na 137 milijonov evrov, najugodnejša oddana ponudba pa je bila v višini 170 milijonov evrov.

Z vprašanjem, zakaj Slovenija meče toliko denarja v prenove železniških postaj, medtem ko železnice še vedno obratujejo kot v času Avstro-Ogrske, so se ukvarjali tudi v Tarči, kjer so razkrili, da skupine gradbincev odstranjujejo konkurenco tudi z nedovoljenimi praksami, kar jim posledično omogoča, da sami določajo cene.

Kot gosta v tokratni Tarči sta bila nekdanji infrastrukturni minister Jernej Vrtovec, NSi, Jernej Pavlič, Svoboda, sicer član kabineta ministrice Alenke Bratušek, ter Aleš Hojs, višji samostojni sodelavec DRI in član stranke SDS ter Andrej Ribič, Svoboda, član uprave Darsa.

Žiga Živulovič jr./Bobo

Preiskave pri Darsu

Na Darsu trenutno potekajo preiskave, med njimi tudi hišne. Med drugim so se kriminalisti NPU zglasili pri nekdanjemu predsedniku Darsove uprave Valentinu Hajdinjaku ter pri Roku Snežiču. Kaznivih dejanj je trenutno osumljenih šest fizičnih oseb. Tri kazniva dejanja zlorabe položaja ali zaupanja pri gospodarski dejavnosti so ostala pri poskusu, z enim kaznivim dejanjem pa naj bi osumljena oseba na škodo gospodarske družbe v državni lasti omogočila drugi družbi pridobiti posel v skupni vrednosti nekaj več kot 16 milijonov evrov.

Bobo

Dva sporna posla

Damjan Jaklin, direktor področja vzdrževanja na Darsu, in viden predstavnik NSi naj bi razpisal pogoje, ki bi jim ustrezal točno določen ponudnik. To naj bi policistom zapovedali zaposleni na Darsu. Med drugim naj bi bil razpis za stroj Evergreen neustrezen, saj ta doseže hitrost le 60 kilometrov na uro, zaradi česar je z njim nemogoče zapeljati na avtocesto. Za to bi moral Dars ob košnji zapreti avtocesto ali pa kupiti drug dodatni stroj.

Drug sporen razpis za zimsko mehanizacijo pa je Jaklin izpeljal do konca. Razpis je naredil tako, da je ponudbo za 20 milijonski posel lahko oddal le podjetje Riko Ribnica d.o.o in Bijol d.o.o., ki je v lasti Jaklinovega znanca, ter MAN Truck & Mus Slovenija d.o.o.

Izkazalo se je, da se je zaradi preiskovanja Darsa več posameznikov obrnilo na Knovs ter povprašalo, ali se jim prisluškuje. Med njimi so bili Sebastjan Vežnaver, Nina Zidar Klemenčič in Gašper Bedenčič, kar je Vrtovec tudi posredno potrdil. Kot je omenil, se je še več ljudi obrnilo nanj glede nezakonitega prisluškovanja. Sam je dejal, da to ni sporno, vendar je sporno to, da informacije NPU prihajajo v medije.

Aleš Hojs je med drugim dejal, da je bila policija ugrabljena s strani trenutne vlade, obenem pa prst uperil v Andreja Ribiča, saj bi on moral kot član uprave vedeti, kakšni posli se sklepajo.

Podkupnine, prodaja ter laži

V nadaljevanju so razkrili, da naj bi Andrej Ribič povedal, da je bila Verstovšku ponujena odkupnina. "Lastnika podjetja Avto Krka Jožeta Verstovška je v začetku leta 2023 obiskal Matjaž Berčon, član stranke NSi in direktor družbe Komunala Kranj in mu dejal, da v kolikor hoče odkupiti to nepremičnino mora NSi plačati 80.000 evrov, saj so ti obljubljeni upravi." Septembra pa naj bi ga obiskala Robert Ilc in Jernej Vrtovec. Ker ni želel plačati, je bilo zemljišče prodano Mestni občini Kraj. Verstovšek sicer tega ni neposredno potrdil, v telefonskem pogovoru pa je vse navedbe zavrnil ter dejal, da Ribič laže. Med drugim je tudi Vrtovec zanikal navedbe, medtem ko se je Ribič vzdržal komentiranja.

Začetek gradbenih del viadukta Glinščica.

Začetek gradbenih del viadukta Glinščica.

Žiga Živulović j.r./Bobo

Pogost informacijski mrk

Med drugim so na Tarči spregovorili tudi o razpisu za gradnjo drugega tira. Le nekaj minut pred zaprtjem roka za oddajo ponudbe, sta ponudbo oddala IVC ter Dalekovod v sodelovanju z VOC. Postopek oddaje ponudbe naj bi bil zaradi tehničnih težav prekinjen, zaradi česar prijava ni uspeva. Neuradno naj bi se umaknili zaradi pritiska slovenskih gradbincev. Iz krogov Dalekovoda so potrdili, da so jih prepričevali, naj se ne prijavijo na razpis, saj je ta že vnaprej določen, tudi direktor Kolektor koling Tine Vadnal. Na razpis je tako prispela le ena sama ponudba, konzorcija železniškega gradbenega podjetja SŽ, kolektorja in podjetja Yapi merkezi. Ponudba pa je bila 242,2 milijona evrov.

Enako se je zgodilo pri prijavi turškega podjetja Yapi merkezi za izgradnjo deviacije obstoječe proge v Divači. Skoraj dve uri pred rokom je podjetje izpolnilo in oddalo prijavo, tik pred oddajo pa je prišlo do napake. V vmesnem času je rok oddaje poteke, podjetje pa je ponudbo oddal še ne sekundo kasneje. Kljub prijavi revizija ni ugodila pritožbi podjetja.

Tako je vnovično prispela le ena ponudba, družba ŽGP s partnerjema GH holding in Riko. Projekt je dobil za skoraj osem milijonov evrov. Enako kot v prejšnjem primeru, je bilo podjetje Yapi merkezi vnovično žrtev pritiskov.

Največ suma vzbuja prav podjetje IVC, ki na prvi pogled nima nobenega sedeža, ki bi obratoval. IVC sicer najdemo kot partnerja ali podizvajalca večjih gradbenih podjetij Kolektorja, Pongrada in Rika. Na koncu se je izkazalo, da v Kolektorjevih blokih živi Matjaž Jerovšek, lastnik podjetja IVC, ter Tine Vadnal in Aleš Mihelič iz SŽ. Gre za dejansko upravljanje del ali le za provizije za predajanje posla?